The Invisible Man

The Invisible Man (2020)

  • 4

Näkymättömän miehen morsian saa kannoilleen hypermaskuliinisen teknokapitalismin hirviöluomuksen.

julkaistu 2020-03-13 / päivitetty 13.03. klo 00:12

KUVA 3

Elisabeth Moss
Elisabeth Moss 

KUVA 2

Elisabeth Moss
Elisabeth Moss 

KUVA 1

Elisabeth Moss
Elisabeth Moss 

The Invisible Man

Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Legot, kaijut, kirotut artefaktit, supersankarit ja -roistot...Disney-Marvelin eeppisen, toistaiseksi 23 elokuvan ja 12 vuoden täysin ylittämättömän MCU-menestystarinan myötä Hollywoodissa löytyy nykyään kaikelle ikioma universuminsa. Trendien seuraaminen on ainoastaan inhimillistä, eikä elokuvateollisuus eroa tässä suhteessa esimerkiksi ruoka- ja juomakulttuurista tai kampaus- ja vaatemuodista. Studioprojektien sekaan mahtuu sekä mestariteoksia että kelvotonta kuonaa. Kun kultaesiintymä sitten ennen pitkää ehtyy, jälki on rumaa ja rasittaa koko alaa.

Yksi surkuhupaisimpia yritelmiä yhtenäiseksi elokuvauniversumiksi on Universalin klassisen monsterigallerian modernisoitu reboot, Alex Kurtzmanin kuolleena syntynyt Dark Universe, johon The Invisible Manin MeToo-selkäpiinkutkuttaja ainakin teoriassa niveltyy. Markkinointislogan jumalista ja hirviöistä uudessa maailmassa kihelmöi kauhua ja tuhoa. Tähtitukea kuopatuille suunnitelmille tarjosivat vielä toukokuussa 2017 kimppakuvassa Sofia Boutella (Muumio), Tom Cruise (kersantti Nick Morton), Russell Crowe (tohtori Jekyll/herra Hyde), Javier Bardem (Frankensteinin hirviö) ja Johnny Depp (Näkymätön mies).

Harva hiffaakaan, että kaikki alkoi sittemmin kaanonista siivotusta Dracula Untoldista (2014). Viimeisen vaarnan arkkuun iski The Mummy (2017), hämmentävän sekava Kostajat-kopio hirviönmetsästäjien salaseurasta, jonka kaupallinen ja kriittinen syväkyykky kerrytti Universalille 95 miljoonan dollarin armottomat tappiot. Aikana, jolloin valkokankaat tulvivat uusintaversioita jo muutaman vuoden takaisista euroteoksista, geriatristen tekijänoikeuksien ikonitomutus on tuomittu epäonnistumaan. Enää vain virallinen Twitter-tili muistuttaa, miten käy, kun suurstudio keskittyy kirkkaan vision itsenäisten, pienimuotoisten soolotarinoiden sijaan kiireessä rakentamaan isolla rahalla brobdingnagilaista franchisea.

En ikinä lakkaa ihmettelemästä H. G. Wellsin spekulatiivisten tulevaisuusharppausten pelottavaa ajankohtaisuutta. Ensin sarjakertomuksena lehdessä vuonna 1897 julkaistu Näkymätön mies seuraa hullun tiedemiehen arkkityyppistä hahmoa, optiikan asiantuntijaa, joka vajoaa vastuuttomaan väkivaltaan, kun ei kykenekään kääntämään kehittämänsä seerumin kemiallista prosessia, joka muuttaa ihmiskehon taitekertoimen vastaamaan ilmaa. Romaaninsa malleista nykyaikaisen scifin brittiläinen edelläkävijä ja nelinkertainen Nobel-ehdokas mainitsi erityisesti Platonin Valtioon sisältyvän legendan Gygesin näkymättömäksi tekevästä taikasormuksesta. Toimisiko henkilö moraalisesti oikein, jos pahoilla teoilla ei olisi seurauksia?

Ajan ja adaptaatioiden virrassa kauhun makaaberit metaforat sekä groteskit allegoriat ovat aina heijastelleet kulttuurisia huolia ja yhteiskunnallisia uhkia, ydinkokeen henkiin herättämästä Godzillasta (1954) ja kylmän sodan kommunistivainojen värittämistä Ruumiinryöstäjistä (1956) nuorison seksuaalisiin kohtaamisiin It Followsissa (2014) sekä rakenteelliseen rasismiin Get Outissa (2017). Jos ohjaaja James Whale laittoi vuoden 1933 uskollisessa klassikkosovituksessa klaustrofobisen näyttelijä Claude Rainsin valkoisissa käärinliinoissa ja tummissa laseissa terrorisoimaan traagisena hahmona talvista Ipingin kylää, luottaa uhriasetelman tietoisesti ylösalaisin nyrjäyttävä Leigh Whannell majakkanaan Midsommarin epäterveeseen parisuhteeseen.

Yön pimeydessä, vihollinen vuoteessa unilääkkeillä tainnutettuna ja hälyttimet pois kytkettyinä, pelokas mutta päättäväinen Cecilia Kass (Elisabeth Moss) kerää rohkeutensa karatakseen kontrolloivan ja pahoinpitelevän teknologiavelho Adrian Griffinin (Oliver Jackson-Cohen) labyrintinomaisesta merenrantalukaalista. Adrenaliinipiikin antava pakosuunnitelma narsistisen poikaystävän korkeamuurisesta betonibunkkerista on pysyvä, Cecilia lupaa, vaikka kuka epäilisi ja painostaisi.

Nipin napin Emily-siskonsa (Harriet Dyer) autoon omistushaluiselta sosiopaatilta pelastautunut Cecilia piilottelee ulos uskaltamatta kaksi viikkoa poliisiystävänsä Jamesin (Aldis Hodge) ja tämän tyttären (Storm Reid) luona, kunnes saa yllättäen kuulla Adrianin tehneen itsemurhan ja testamentanneen morsiamelleen miljoonaomaisuuden. Pian oudot, selittämättömät tapahtumat alkavat kuitenkin seurata toisiaan. Talossa liesi syttyy tuleen, arkkitehtifirman työhaastattelussa tärkeät paperit katoavat portfoliosta. Pettääkö piinattu psyyke, vai voisiko häive-ekspertti haudan takaa sittenkin stalkata Ceciliaa uskotellen, että tämä on menettänyt järkensä?

"Kukaan ei koskaan oikeasti katoa", kaikuvat voimahaamuksi kaikonneen jedimestarin sanat turhankin kirjaimellisesti Star Wars: The Rise of Skywalkerissa. Occamin kuuluisalla partaveitsellä leikaten: näkymättömyyspukua pirullisempaa nerokkuuttahan on jo pelkkä ilkityöpotentiaalin pulttaaminen toisen päähän Black Mirror-tyyliin.

Mainostoimistoepookki Mad Menistä asti silmällä pidetty, ääriahdistavassa The Handmaid's Tale-dystopiassa ovelana orjatar Offredina koskettavasti kolme kautta kapinoinut Moss eläytyy suvereenisti alisteisiin, sidonnaisiin naishahmoihin. Jos pääosassa olisi joku Mossia huonompi näyttelijä, vereslihainen Cecilia latistuisi litteäksi, kaksiulotteiseksi "final girl"-troopiksi, joka selviäisi voittajana hengissä mistä tahansa verisestä skenaariosta, kunhan kirkuisi, kaatuisi, hoipertelisi ja huitoisi fallisella veitsellä, yhä uudelleen. Manipuloinnin tunnistava Cecilia saattaa olla tolaltaan muttei suinkaan tyhmä.

Paranormal Activityn (2007) pseudodokumentaarinen kotivideosäikyttely opetti Blumhousen yleisön etsimään näkymätöntä entiteettiä kaikkialta kuvasta ja joka solulla tuntemaan hiljaisen hyökkääjän paikantamattoman, epämiellyttävän intensiivisen tuijotuksen kehollaan. Kauhun parista Saw-elokuvien sadistisen kidutuspornon käsikirjoittajana pinnalle ponnistanut Whannell ohjaa viileän säästeliäästi ja annostelee pelottelukohtaukset tehokkaasti panostaen pahaenteiseen pohjustukseen. Pimeät kulmat ja pitkät kamera-ajot tunnetummalta australialaisystävältään James Wanilta lainaava Whannell osaakin olla näyttämättä liikaa. 

"Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton vailla vertaa! Kuka sen tuntee?" Niin julisti profeetta Jeremia. Todellinen ihmisluonto paljastuu aina lopulta. Cecilian ja Adrianin henkilökaaret eivät jätä janoamaan jatko-osaa, mutta mikäli Universal meinaa tulevaisuudessa tosissaan päivittää elokuvahistorian ensimmäisen jaetun universumin 30-40-luvuilta, asettaa The Invisible Man enemmän kuin lupaavana alkuna riman varsin korkealle.  

Teksti: 2020 Samu Oksanen

Seuraa meitä

PINNALLA

Charlize Theron, Nicole Kidman ja Margot Robbie

Bombshell - hiljaisuuden rikkojat

| 18.02.

Theron, Kidman ja Robbie sytyttävät MeToo-tulilangan dokudraamassa Fox Newsin ahdisteluskandaalista.

Lue lisää »
Krista Kosonen ja Pekka Strang

Koirat eivät käytä housuja

| 24.11.

Kosonen ja Strang vakuuttavat täysillä viiden tähden tummassa BDSM-romanssissa surusta ja suloisesta kivusta.

Lue lisää »
Taika Waititi, Roman Griffin Davis ja Sam Rockwell

Jojo Rabbit

| 15.01.

Optimistisen ihmisyyden natsisatiiri humoristisen hirveästä sankaripalvonnasta nauraa johtajaveitikan valheiden läpi.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2020
ISSN 1798-7202