The Expendables 2

The Expendables 2 (2012)

  • 2

Kasarisankarit vetävät verisesti turpaan, mutta riutuvat nykytoiminnan raameissa.

julkaistu 2012-08-17 / päivitetty 29.08. klo 20:08

TRAILERI

KUVA 3

Bruce Willis
Bruce Willis 

KUVA 2

Syltty ja kaverit
Syltty ja kaverit 

KUVA 1

Kolme kovinta
Kolme kovinta 

The Expendables 2

Ohjaus Simon West
Näyttelijät Sylverster Stallone, Jason Statham, Dolph Lundgren, Yu Nan, Randy Couture, Terry Crews, Bruce Willis, Jean-Claude Van Damme, Arnold Schwarzenegger, Chuck Norris
Maa Yhdysvallat
Pituus 102 min
Ikäraja 16 vuotta
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2012 Millennium Films, Nu Image Films, Future Film

Kamera löytää öljyllä sivellyn, äärimmilleen jännitetyn treenatun käsivarren. Lihakset kertovat elinvoimaisesta uroksesta, kasvot ovat kuin toisesta maailmasta. Karvainen leuka ei peitä ryppyisiä silmänalusia ja uurteista otsaa. The Expendables 2 on niin pärstöiltään, ajankuvaltaan, kerronnaltaan kuin laadultaan rajusti kahtiajakautunut elokuva.

Kasarin toimintasankarit kokoontuvat nyt toistamiseen tyhjentämään lippaita. Jos tiliä kertyy, nähtäneen karvakuonot valkokankaalla jälleen parin vuoden päästä. Pääosassa muskeloiva Sylvester Stallone on luopunut ohjaajanpenkistä. Pallille istahtaa visionäärimäisestä Con Airista tuttu Simon West. Juoni tuskin kiinnostaa ketään teatteriin marssivaa.

Kyse on kieltämättä sympaattisesta yrityksestä. Äijille ei oikein voi olla vihainen, vaikka suurin osa on mukana esittämässä lähinnä itseään. Eritoten pienemmissä rooleissa tannerta tömistävät Arska ja Chuck Norris ovat ihastuttavan pahvisia. Mikään varsinainen reality show tämä ei ole, sen verran epätasaisesti vanhojen maailmanpelastajien muihin töihin viitataan.

Kaksinaisuuden lonkerot ulottuvat myös välienselvittelyihin. Norrisin puheet PG13-elokuvasta voi unohtaa: ensimmäisen vartin aikana konna on räjäytetty singolla ja irtopäillä voisi pelata biljardia. Kasari havisee niin poseerauksissa, poikkeuksellisen surkeissa one linereissa kuin veren määrässä. Turhan taajaan paukuttelu on viipaloitu niin lyhyisiin siivuihin, että ruudulla näyttäisi tapahtuvan ja paljon – mutta mitä ja kenelle, jää arvoitukseksi. Mansikkahillo pois ja tyyli olisi pelottavan lähellä Marvelin supersankarihippoja. Toimintakohtaukset ovat kaukana virheettömästä viihteestä, mutta niiden pulssi on sentään tiheä.

Kuolemaa vielä hetki sitten kylväneen piipun iskeytyessä syväjäähän nimeltä hengähdystauko, pysähtyy The Expendables 2 totaalisesti. Dramaattisissa kohtauksissa vaikuttaisi olevan jonkinlaista yritystä, mikä tekee niistä entistä hirveämpiä. Kaukana ollaan Commandon tukkimiesromantiikasta.

Puolivillaisuus näkyy selkeimmin elokuvan maailmankuvassa. Kasaritykitysten etnisen sorron ja naiskuvien suuntaan heitetään pari tikkaa, mutta tällainen hissuttelu on lepsua. Onneksi sentään porukan ainoa nainen antaa tunteiden voittaa ja nuorimmalta jannulta lähtee ensimmäisenä nirri. Kunnon nahkahousufiilikseen pääseminen olisi kuitenkin edellyttänyt pöyristyttävän härskiä isänmaallisuutta ja aidosti rasistisia viholliskuvia. Nyt jengin monikansallisuutta oikein korostetaan, eikä jenkkilippukaan heilu – ei vaikka sankarimme laittavatkin entisen Neuvostoliiton asiat kuntoon.

Kuten Van Dammen seitinohut pahishahmo tokaisee, kunnioitusta täytyy opettaa. The Expendables 2 ei ehkä sitä elokuvana ansaitse, mutta kiitos nuoruuden muistojen, tällainen tissinläpsyttelykin osuu omalla tavallaan maaliinsa. Aikana, jona pyssysankarin pikkaisen vuotava ranne on mukamas isokin kriisi, reippaan häpeilemätön teurastus on kuin auringossa nautittu vadelmapirtelö. Marjojen ihanan makeasta mausta huolimatta jatkuvat välimallin ratkaisut kupsivat. Ei tätä kukaan ilman nimekästä äijäkööriä katsoisi.

Teksti: © 2012 Jouko Luhtala

Seuraa meitä

PINNALLA

Matthew McConaghey

Interstellar

Aleksi Salonen | 06.11.

Christopher Nolanin kosminen kärsimysnäytelmä on täynnä ankaria valintoja ja henkeäsalpaaviä näkyjä.

Lue lisää »
Marion Cotillard

Kaksi päivää, yksi yö

Aleksi Salonen | 20.11.

Solidaarisuus on työn takana, sanotaan Dardennen veljesten humaanissa draamassa.

Lue lisää »
Guy Pearce ja Robert Pattinson

The Rover

Jussi Toivola | Blu-ray | 11.11.

Guy Pearce loistaa kaiken menettäneen miehen roolissa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Anneli Auer sellissään.

Ulvilan murhamysteeri

Filmgoer.fi | 30.09.

Ulvilan murhamysteeri on ohjaajansa paras; provokatiivinen, pelottava ja ällistyttävä elokuva.

Lue lisää »
Matthew McConaghey

Interstellar

Aleksi Salonen | 06.11.

Christopher Nolanin kosminen kärsimysnäytelmä on täynnä ankaria valintoja ja henkeäsalpaaviä näkyjä.

Lue lisää »
Ellar Coltrane ja Ethan Hawke, vuosi yksitoista

Boyhood

Jussi Toivola | 07.10.

Mykistävän kaunis Boyhood lukeutuu 2000-luvun upeimpiin elokuvasaavutuksiin.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Jiro ja Nahoko tuulen pyörteissä.

Tuuli nousee

Aleksi Salonen | DVD | 11.11.

Hayao Miyazakin kypsä myöhäistyö nousee pitkän animaation vuorenhuipulle.

Lue lisää »
Shailene Woodley

Tähtiin kirjoitettu virhe

Kreeta Korhola | Blu-ray | 31.10.

Huippusuositun nuorten romaanin filmatisointi on parasta teinielokuvaa pitkään aikaan.

Lue lisää »
Nicholas Hoult, James McAvoy ja Hugh Jackman

X-Men: Days of Future Past

Kreeta Korhola | Blu-ray | 23.10.

Ryhmä X palaa valkokankaille jo seitsemättä kertaa elokuvassa, joka saattaa olla sarjan tähänastinen huippu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202