The Congress on nähtävä itse, se on jotain täysin ainutlaatuista.
Stanislav Lemin lyhyt, mutta herkulinen scifi-romaani Futurologinen kongressi saa säkenöivän ilmeen ja uusia sävyjä Ari Folmanin pääasiassa piirrosanimaationa toteutetussa filmatisaatiossa.
Kirjaan lisätyssä live-elokuvallisessa kehyksessä näyttelijä Robin Wright (Robin Wright) saa kehnosti kehittyneen uransa viimeisen tarjouksen Miramount-studion pomolta (irvikissamainen Danny Huston): tulla digitoiduksi elokuvahahmoksi ja jättää oikea näytteleminen iäti sikseen.
Siitä loikataan futurologiseen kongressiin, ihmiskunnan kemiallisen vallankumouksen alkupäiville 2030-luvulle. Tässä vaiheessa kuvat vaihtuvat hallusinatoriseen animaatioon. Pian kuka tahansa voi olla mitä tai kuka vain, tuntea mitä tahansa, kaikki erittäin hienostuneiden psykotrooppien avulla. Edes digihahmoille ei siellä ole käyttöä. Ennen uuden uljaan maailman alkua tapahtuu kuitenkin jotain, mikä sotkee Robinin tulevaisuuden perusteellisesti.
Surrealistisia, anarkistisia ja sydäntävihlovia näkyjä tulviva The Congress muistuttaa painuvasti sekä siitä, miten pitkästä animaatiosta olisi voinut muodostua luovan elokuvan mekka että scifi-elokuvan petetystä lupauksesta älyllisenä genrenä. Se on uhanalainen lintu, välähdys toisista perinteistä.
Lemin alkuperäisteoksen teemoja ja aiheita ovat todellisuuden ja onnellisen itsepetoksen suhteen arvottaminen, vieraantuminen, medikalisaatio ja mielisairaus. Näitä on sittemmin käsitelty nyky-Hollywoodissa runsaasti samalta kantilta. Lemin kepeitä perillisiä ovat esimerkiksi Matrix ja Inception, mutta The Congress on paljon uskollisempi alkuteoksen ailahtelevalle, paranoidillekin luonteelle.
Folman antaa myös paljon omaa. Perinteisestä, suoraviivaisesta elokuvallistuksesta poiketen The Congress kääntää kirjalliset ajatukset elokuvan kielelle, yrittämättä niinkään seurata kirjan juonta. Fragmentteja Futurologisesta kongressista pilkahtelee siellä täällä uudessa, romanttisemmassa tarinassa. Tämä postmoderni tehosekotin uusintaa viekkaasti lähdeteoksen johtoajatuksia.
Teksti: 2014 Aleksi Salonen
Elokuva nähtiin myös osana vuoden 2014 Espoo Ciné -festivaalia.
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA