The Circle pyrkii varoittavassa sävyssäänkin erottumaan Black Mirrorin teknopessimismistä, mutta erottuu lähinnä epämääräisyydessään.
The Circle kertoo globaalista teknojätistä kuten Google, Apple ja Amazon, paitsi tämän nimi on Circle ja sillä on Uberin vanha logo. Päähenkilö on kehnoista taloudellisista lähtökodista ponnistava nuori, kunnianhimoinen nainen (Emma Watson), joka luo yhtiössä vaikutuksen heti rekrytoinnista alkaen. Kohta hän ui syvällä korporaation maailmanvalloitussuunnitelmissa, joissa yksityisyys ja valtiot ovat menneisyyden jäänteitä.
Välittömään lähitulevaisuuteen sijoittuva teknotrilleri perustuu Dave Eggersin vuoden 2013 samannimiseen romaaniin. Ehkä siksi se on jo nyt modernin teknologian varjopuolien käsittelyltään vanhentunut: kahdelta suuntaa liian lähellä.
Suoratoistomaailmassä elävät saman genren menestyssarjat Black Mirror ja Mr. Robot kykenevät reagoimaan tosimaailman teknologisiin murroksiin ja uusiin trendeihin paljon hidasta Hollywood-prosessia vikkelämmin.
The Circlen kritiikki menee ehkä suunnilleen näin: emme voi palata digitaaliseen erakkouteen, mutta väärissä käsissä teknologiajättien tietovalta johtaa demokratian kaventumiseen ja totaalisen tarkkailun aikakauteen. Ehkä, koska Eggers ja ohjaaja-käsikirjoittaja James Ponsoldt harjoittavat Nolanin-veljesten pahaa tapaa: “Heitetään asioita seinälle ja katsotaan mikä tarttuu.”
Seinälle heitetään ainakin yksityisyyden menetystä, ostettuja poliitikkoja, valtion ja yritysten korruptiivisia suhteita, sosiaalisen median pinnallistamia ja teeskenneltyjä tunteita, herätysuskonnollisia seminaaripuheita, some-lynkkayksia sekä kauppaa käytös- ja terveysmetriikalla. Lopuksi jää valkoinen seinä.
Vaikka käsikirjoituksen temaattiset ongelmat ohitettaisiin, on myös henkilötasolla vaikeuksia: Sivuhahmojen, kuten vanhempien (jo edesmenneet Bill Paxton ja Glenne Headly) ja puuseppänaapurin (Eliar Coltrane) elämät ovat merkittäviä vain toimiessaan tukipisteinä päähenkilön kehityskaaressa. Jälkimmäisen muutokset tapahtuvat vailla havaittavaa introspektiota tai tunnontuskia.
Eggersin henkilöhistoriasta paljastuu ura TED-puhujana, mikä selittänee matalasykkeisen trillerin lukuisia lavakohtauksia. Niissä satiirin pitäisi olla terävimmillään, mutta oikeastaan puheet ovat aivan tavallisia TED-puheita. The Circle ei pääsekään juuri kuvaamiensa ilmiöden pällistelyä pidemmälle.
Teksti: 2017 Aleksi Salonen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA