Blair Witch Project, The

The Blair Witch Project (1999)

  • 2

Idea kauhuleffasta, missä ei mässäillä kalliilla efekteillä ja mahtipontisella musiikilla kuulostaa päällisin puolin hyvältä idealta. Idea, että näyttelijät itse kuvaavat käsikameroilla materiaalia el…

julkaistu 2009-01-15 / päivitetty 10.06. klo 17:05
Kauhu 1783

KUVA 1

Heather Donahue pelkää
Heather Donahue pelkää 

Blair Witch Project, The

Ohjaus Daniel Myrick ja Eduardo Sánchez
Näyttelijät Heather Donahue, Joshua Leonard, Michael C. Williams
Maa Yhdysvallat
Pituus 86 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1999 Blair Witch Film Partners ja Haxan Entertainment.

Suuri pieni ja erittäin pelottava The Blair Witch Project oli varma box-office menestys jo kauan ennen kuin sitä oli kukaan edes nähnyt. Elokuvan budjetti oli muutamia kymmeniä tuhansia, mutta silti se laitettiin levitykseen kaikkiin suuriin (ja pieniinkin) elokuvateattereihin ja liput maksoivat siinä missä kaikki muutkin elokuvat. Jos tällainen elokuva siis tuottaisi tappiota, voisivat elokuvan tekijät myöntää surkeutensa ja muuttaa jonnekin kauas pois. BWP ei kuitenkaan tuottanut tappiota, joten tekijät eivät muuttaneet kauas pois. Ikävä kyllä.

Kolme nuorta elokuva-alan opiskelijaa ottavat koulustaan pari kameraa ja muuta tarvittavaa tavaraa, ja matkaavat metsään tekemään dokumenttia eräästä kuuluisasta myytistä, Blairin noidasta. Pian nuoret siis tallustelevat metsässä, kartoittavat eri tapahtumapaikkoja ja yrittävät saada selville menneitä tapahtumia. “Dokumentin” edetessä lapsoset huomaavat, että metsässä on edelleen tekeillä jotain outoa: yöllä he heräävät kummallisiin ääniin ja he uskovat, että joku seuraa heitä risukoissa. Lopulta vielä erinäiset tavarat katoavat heidän leiristä (mm. kartta) ja nyt nuoret huomaavat olevansa syvässä sopassa. He eivät tunne metsää, eivätkä näin ollen löydä tietä takaisin kotiin. Lisäksi ruoka alkaa loppumaan (tupakasta puhumattakaan) ja epätoivo valtaa nuoret.

Idea kauhuleffasta, missä ei mässäillä kalliilla efekteillä ja mahtipontisella musiikilla kuulostaa päällisin puolin hyvältä idealta. Idea, että näyttelijät itse kuvaavat käsikameroilla materiaalia elokuvan edetessä saattaisi sekin olla periaatteessa hyvä. Itse asiassa koko keitos ei vaikuta ollenkaan hullummalta idealta, kun lukee siitä lehdistä tai kuulee kavereilta. Kuinka ollakaan, 82 minuuttia pitkä elokuva typeristä pullamössönuorista vääntämässä itkua risukossa ei jaksa innostaa alkua pitemmälle, kun on katsomassa elokuvaa.

Vaikka elokuva itsessään onkin yllättävän huono, sen alku pysyy hetken kiinnostavana. Alussa nuoret kävelevät pikku-kaupungissa haastattelemassa paikallisia ihmisiä ja kysyvät heiltä tietoja ja tarinoita legendaarisesta Blairin noidasta. Tässä vaiheessa idea tuntuu vielä hauskalta, ja tietyllä tavalla toimivaltakin. Juttu alkaa kuitenkin menemään pahasti poskelleen, kun nuorukaiset siirtyvät kaupungilta metsään ja valoa ei ole enää yhtä paljon käytettävissä, eivätkä kuvaajat osaa käyttää suotua valoa hyväkseen. Käsikameralla kuvattu materiaali on huono, todella kauhistuttavan huonoa, ja itse ainakin kiroilin näyttelijän kuvaillessa varpaitaan tai jotain muuta vastaavaa. Niin on ilmeisesti ollut tarkoituskin, mutta se tieto ei tee katselemisesta yhtään vähemmän kivuliasta. Buranaa menee lusikka kaupalla, kun yrittää epätoivoisesti saada selvää opiskelijoiden kameroiden heiluttelusta.

On sanottu, että elokuvissa se mitä ei voi nähdä pelottaa enemmän, kuin se minkä voi nähdä. Usein se pitää paikkansa, mutta tutkapari Myrick ja Sanchez ovat unohtaneet, että jossain pitää tosiaan olla jotain. Tässä elokuvassa näyttelijät juoksevat 99 prosenttia ajasta pakoon itseään ja/tai toisiaan. Jäljelle jäänyt aika kuluukin sitten lupsakasti keskenää nahistellen ja tupakasta tapellen. Ja kaiken aikaa kamera tutisee ja tärisee, heiluu ja kolisee. Lisää buranaa, kiitos.

Jos BWP:n kaltaisia elokuvia olisi tehty ennenkin, ei tämä elokuva ansaitsisi edes kahta tähteä. Mutta eipä ole tehty. The Blair Witch Project on ensimmäinen tämän tyylinen elokuva (mutta ei varmasti viimeinen) ja epäilemättä sen takia se jää monien ihmisten mieleen. Niinpä uskoisi, että tästä elokuvasta tulevaisuuden elokuvantekijät ottaisivat oppia. Ensi kerralla olisi fiksua panostaa hieman enemmän visuaaliseen puoleen, kuvanlaatuun ja ehkä jopa henkilöhahmoihin. Tarinassa itsessään ei välttämättä ole mitään vikaa, sen olen valmis myöntämään.

BWP:n kantava voima on kuulemma realistisuus. No, vaikka se onnistuisikin olemaan realistinen, se ei onnistu olemaan viihdyttävä. Ja sitä paitsi, mistä lähtien elokuvien piti olla mahdollisimman realistisia?

teksti: © 2001 Antti Honkala

Seuraa meitä

PINNALLA

Ellar Coltrane ja Ethan Hawke, vuosi yksitoista

Boyhood

Jussi Toivola | 07.10.

Mykistävän kaunis Boyhood lukeutuu 2000-luvun upeimpiin elokuvasaavutuksiin.

Lue lisää »
Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | Blu-ray | 25.09.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »
Mia Wasikowska

Tracks

Aleksi Salonen | 09.10.

Aavikkoelokuvassa soisi tuntevan hiekan silmissään ja lantiolla hiertävän vyön.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Anneli Auer sellissään.

Ulvilan murhamysteeri

Filmgoer.fi | 30.09.

Ulvilan murhamysteeri on ohjaajansa paras; provokatiivinen, pelottava ja ällistyttävä elokuva.

Lue lisää »
Daniel Auteuil ja Richard Berry

Viiltävä totuus

Aleksi Salonen | 29.08.

Pysähtyneen porvarismiehen elämään sujuttautuu nainen, jonka pakkomielteisyys saa jotain liikkeelle.

Lue lisää »
Chloe Grace Moretz

Jos vielä jään

Kreeta Korhola | 04.09.

Kyynelkanavia rasittava fantasiadraama jatkaa poikkeuksellisen vahvaa teinielokuvien putkea.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Bryan Cranston ja Aaron Taylor-Johnson

Godzilla

Kreeta Korhola | Blu-ray | 25.09.

Legendaarinen hirmulisko tekee mahtavan paluun Gareth Edwardsin 3D-spektaakkelissa.

Lue lisää »
Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | Blu-ray | 25.09.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202