Teeth

Teeth (2007)

  • 1

Teinitellu teurastaa pyrkyrit tuherollaan japanilaisen roskapätkän epäonnistuneessa jenkkiversiossa.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2008-10-03 / päivitetty 03.10. klo 01:01

KUVA 3

Brad (John Hensley)
Brad (John Hensley) 

KUVA 2

Sisarten välistä rakkautta
Sisarten välistä rakkautta 

KUVA 1

Dawn lekurilla
Dawn lekurilla 

Teeth

Ohjaus Mitchell Lichtenstein
Näyttelijät Jess Weizler, Hale Appleman, John Hensley
Maa Yhdysvallat
Pituus 90 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2007 Teeth

Elokuvan premissi on kutkuttava: Dawn (Jess Weixler) on nuori, seksuaalista pidättäytymistä tarmolla eteenpäin ajava koululainen. Hänellä on kuitenkin salaisuus, josta hän ei ensin ole itsekään tietoinen: tytön alapää piilottaa nimittäin uumeniinsa pitkän hammasrivistön, joka iskee välittömästi tunkeutujansa kimppuun, ellei tämä ole toivottu vieras.

Viaton Dawn pitää vapaa-ajallaan puheita muille itseään avioliittoa varten säästäville, vaikka saakin tästä sylkykupin maineen koulussa. Kun komea Tobey (Hale Appleman) hakeutuu hänen seuraansa, laskee Dawn kuitenkin suojuksensa ja päästää tämän lähelleen. Ikävä kyllä tyttö ei sittenkään ole valmis menettämään “puhtauttaan”, ja kun Tobey puutteessa elävän teinipyrkyrin mentaliteetilla puskee läpi vaikka väkisin, tarjoaa Dawnin alakerta tälle ikävän yllätyksen.

Tästä alkaa päähenkilön matka itsensä ja oman seksuaalisuutensa löytämiseen, ja lopulta vanhemmista irtautumiseen ja itsenäistymiseen. Tai näin kaunisteltuna: tosiasiassa käsikirjoitus tyytyy laiskasti pelaamaan samalla juonikuviolla uudestaan ja uudestaan. Tarina kuvaa kaikki Dawnin kohtaamat mieshahmot tussun perässä juoksevina mulkkuina, vain antaakseen päähahmolleen jatkuvasti motiivin uuteen napsautukseen.

Ensikertalaisohjaaja (jo 52-vuotias Mitchell Lichtenstein) pitää yksinkertaisen, japanilaisen Sexual Parasite: Killer Pussy -elokuvan pohjalta kynäilemänsä juonen hyppysissään, mutta käsittelee sitä aivan väärin: tuherollaan teinipoikia kiusaava blondi on konseptina niin päätön, että ainut tapa toteuttaa se on mennä kieli poskella reilusti yli. Teethissä on kyllä komedialliset piirteensä, jotka liittyvät lähinnä itse seksikohtauksiin, mutta tämä on enemmänkin välitön seuraus järjettömästä juonesta kuin sen tarkoituksellista korostamista.

Lichtenstein tuo elokuvaan jotenkin sopimattoman aavemaisen ja flegmaattisen tunnelman, joka syö itse tarinaa ja aiheuttaa ikävää laahaavuutta. Ensimmäisen puoliskon aikana elokuva ei tunnu etenevän juuri mihinkään lyhyillä tuokioilla leikitellen, ja lopputekstien jälkeenkin olo on hyvin pitkälti sama: tässäkö se tosiaan oli? Elokuvassa viitattuun vagina dentata -myyttiin ei palata mitenkään, vaikka siitä olisi voinut vetää huumorin keinoin herkullisen analogian nykypäivän “se oikea” -ajatteluun. Nyt Dawn ei koskaan kohtaa valkoista ritariaan, joka voittaisi ilkeät alahampaat.

Selkeä päätepiste, konkluusio, olisi tuonut laiskasti kulkevalle elokuvalle ryhtiä. Nyt Dawnin tarinan implikoidaan jatkuvan ruudun ulkopuolella, ja vaikka hän elokuvan kliimaksissa tulee sinuiksi oman identiteettinsä – ja seksuaalisuutensa – kanssa, ei se ole Carrien kaltainen ikimuistoinen kokemus, vaan pikemminkin naiivin helposti toteutettu ja epäuskottava moraalinvaihdos.

Teeth ei ole elokuvana kummoinen, ja se on sääli. Oikeilla työkaluilla järjettömästä konseptista olisi saanut irti enemmän, kuin mihin Lichtenstein työryhmineen on pystynyt. Se on parista hienosta tuokiokuvasta huolimatta tyylitön independent-elokuva, joka epäonnistuu niin komediana kuin kauhunakin – jännitystä elokuvasta on vaikea löytää. Teethin taustalla kulkeva feministinen vaginamonologi on viestiltään vahva, mutta se ei onnistu pelastamaan itse pätkää.

teksti: © 2008 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202