Star Wars: The Last Jedi

Star Wars: The Last Jedi (2017)

  • 3

Komiteakäsikirjoitukselta maistuva jediseikkailu taistelee löytääkseen jonkin syyn olemassaololleen.

julkaistu 2017-12-14 / päivitetty 19.01. klo 15:03

KUVA 2

John Boyega & Gwendoline Christie
John Boyega & Gwendoline Christie 

KUVA 1

Daisy Ridley
Daisy Ridley 

Star Wars: The Last Jedi

Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Disneyn oman Tähtien sota -trilogian toinen osa vie klassikkosarjan lähelle samaa sertifioidun sarjatuotannon vakuumipakattua elokuvaamista kuin tuotantoyhtiön toisen kultamunan, Marvel-kaanonin filmatisoinnit.

Ei Rian Johnssonin (Looper, Brick) ohjaama ja käsikirjoitusmerkinnällä varustettu Star Wars: The Last Jedi ole erityisesti huono, vaan pikemmin vailla omia ominaisuuksia; näkyvästi laskelmoiva, faneja kuumeisesti miellyttämään pyrkivä, lopulta jo työltä tuntuva.

Katsotaanpa esimerkiksi Luken (Mark Hamill) ja Kylon (Adam Driver) vanhatestamenttillisesti sävyttynyttä suhdetta tai Poen (Oscar Isaac) kasvua johtajuuteen, näyttäytyvät ne pikemmin teoreettisina, kuin elokuvassa koettuina asioina.

Tapahtumapaikasta toiseen pyyhkäisyleikkauksien kavalkadina suihkivassa kerronnassa ei yksinkertaisesti jää riittävää tilaa päähahmojen kasvulle tai teemojen pohdiskelulle.

Jauhannasta parhaiten selviää Kylon ja Reyn (Daisy Ridley) romanttismoraalinen köydenveto, joka pelastaa elokuvan täystuholta. Leialle (Carrie Fisher) on varattu hyvän kokoinen, toiminnallinen rooli, johon Fisher puhaltaa tarvittua karismaa.

Sarjan kepeistä perinteistä huolimatta The Last Jedin kaikkea syvällisyyttä kaihtava Disney-huumori toimii nyt voiman pimeällä puolella, vetäen katsojan yhä uudestaan pois elokuvan maailmasta ja sen hahmoihin samastumisesta.

Kuvasto on jälleen vetävää ja se ammentaa taidokkaasti niin sarjan kaanonista kuin sen perinteisistä inspiraationlähteistä. Esimerkiksi alkutaistelu hakee pommikoneisiinsa vetoa Toisesta maailmansodasta, kuten ensimmäinenkin Tähtien sota. Äänisuunnittelijat ansaitsevan Oscarin pelkästään eräästä räjähdyksestä, jonka tunnistaa kyllä kuultuaan.

Reyn (Daisy Ridley) itseoivalluksen neliulotteinen hetki loistaa omaperäisyydellä, jolla on erityistä elokuvallista voimaa.

Vaikka J.J. Abramsin The Force Awakens turvasi kierrätykseen aivan liikaa, se säilytti seikkailun tunnun ja esitteli uusia kiinnostavia ihmissuhteita. The Last Jedi on vanki paljon syvemmällä tasolla. Se on vuokaavio, josta tuli elokuva.

Elokuvan roolitusta voi kaikkiaan kiittää inklusiivisuudesta, mutta mieluiten ei kulttuuriesseen mitassa.

Teksti: 2017 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

John Krasinski ja Noah Jupe

Hiljainen paikka

Kreeta Korhola | 13.04.

Pysy hiljaa, pysyt elossa. Postapokalyptisen kauhujännärin premissi on yksinkertainen, mutta sitäkin pirullisempi.

Lue lisää »
Dwayne Johnson

Rampage: iso kohtaa isomman

Samu Oksanen | 13.04.

Suurkaupungin tuho-orgiat murenevat jo ennen kuin mutatoidut jättiläispedot rynnistävät esiin.

Lue lisää »
Prinsessa Kaguyan taru

Prinsessa Kaguyan taru

Aleksi Salonen | DVD | 20.04.

Kaunis tulkinta japanilaisesta kansantarusta jäi Ghibli-veteraani Isao Takahatan viimeiseksi elokuvaksi.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

 Vicky Krieps ja Daniel Day-Lewis

Phantom Thread

Aleksi Salonen | 22.02.

Mestarin sisarteos tutkii rakkautta, joka on riski saastumisesta.

Lue lisää »
Sebastian Stan, Margot Robbie ja Julianne Nicholson

I, Tonya

Kreeta Korhola | 08.03.

Kreikkalainen valkoroskatragedia kartoittaa Tonya Hardingin matkan historiallisesta kolmoisakselista elinikäiseen kilpailukieltoon.

Lue lisää »
Alicia Vikander

Tomb Raider

Aleksi Salonen | 15.03.

Tomb Raiderissa Alicia Vikander tekee Lara Croftista inhimillisen pelisankarin.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Gina Rodriguez ja Natalie Portman

Hävitys

Samu Oksanen | Netflix | 01.03.

Stalkerin filosofinen serkku tekee pyörryttävän matkan vyöhykkeelle, jossa ihmisen itsetuhoinen kamppailu saa surrealistisen suunnan.

Lue lisää »
Barry Keoghan ja Colin Firth

The Killing of a Sacred Deer

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.04.

Kreikkalaisen myytin päivitys nykyaikaan toi Cannesin parhaan käsikirjoituksen palkinnon, ihan ansaitusti.

Lue lisää »

KOMMENTOI


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202