Shrek ja ikuinen onni

Shrek Forever After (2010)

  • 2

Klassikkoa Ihmeellinen on elämä mukaileva käsikirjoitus yrittää puhaltaa henkeä kuolleeseen saagaan. Ensi-ilta 9.7.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2010-07-09 / päivitetty 27.10. klo 14:02

KUVA 4

Shrek ja Saapasjalkakissa (Antonio Banderas)
Shrek ja Saapasjalkakissa (Antonio Banderas) 

KUVA 3

Fiona (Cameron Diaz) ja Shrek
Fiona (Cameron Diaz) ja Shrek 

KUVA 2

Shrek ja aasi (Eddie Murphy)
Shrek ja aasi (Eddie Murphy) 

KUVA 1

Shrek (Mike Myers)
Shrek (Mike Myers) 

Shrek ja ikuinen onni

Ohjaus Mike Mitchell
Näyttelijät Mike Myers, Cameron Diaz, Eddie Murphy, Antonio Banderas, Walt Dohrn, Ian McShane
Maa Yhdysvallat
Pituus 95 min
Ikäraja 7 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Vihreästä jätistä kertova animaatiosarja on ehättänyt jo neljänteen osaansa, jonka luvataan olevan viimeinen. Hyvä — tuoreet ideat kun ehtyivät jo kakkososan tietämillä. Shrek ja ikuisen onnen meriitit löytyvät tasokkaasta, vaikkakin persoonattomasta animaatiosta ja muutamasta hauskasta ääninäyttelijästä.

Shrekin (Mike Myers) elämä polkee paikallaan: vaimo Fionan (Cameron Diaz) ja lasten ympärillä pyörivät rutiinit ovat päivästä toiseen samat, ja kylällä vihreä jätti herättää kauhun sijaan fanitusta ja nimmaritoiveita. Mukuloiden kakkukesteillä keittää viimein yli, ja Shrek ryntää kemuista pihalle.

Siellä hän törmää viekkaaseen Tittelintuureen (oikein hauskasti äännehtivä Walt Dohrn), joka tarjoaa tälle ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä jälleen kokemaan, millaista jättinä rellestäminen voi parhaimmillaan olla. Shrek tulee kuitenkin huijatuksi — tämä sinkoutuu vaihtoehtoiseen ulottuvuuteen, jossa Tittelintuure on kuningas eikä kukaan vaikuta tunnistavan jättiä.

Murtaakseen lumouksen ja päästäkseen takaisin Shrekin tulee saada suudelma tosirakastetultaan. Se osoittautuu kuitenkin luultua vaikeammaksi: Fiona on tässä ulottuvuudessa yrmy ryöväriprinsessa, joka ei tunnista Shrekiä lainkaan. Kuten eivät Aasi (Eddie Murphy) tai Saapasjalkakissakaan (Antonio Banderas).

Neljännen Shrekin käsikirjoitus tuntuu siltä, mitä se onkin: tekohengitystä. Ihmeellinen on elämä -klassikkoa laiskasti mukaileva tarina luottaa siihen, että katsojia kiinnostaa tutustua Fionan, Aasin ja Saapasjalkakissan hahmoihin “uudelleen”. Shrekin ja vanhojen tuttujen välisestä yhteispelistä ei kuitenkaan kiskota mitään irti — lukuunottamatta kissimirrin hupaisaa muodonmuutosta ylipainoiseksi vätykseksi.

Animaatio on tuttuun tapaan hienoa, vaikkakin yhä hivenen persoonatonta. Ihmishahmot ovat kankeita, paitsi Tittelintuure, joka muuten muistuttaa oranssissa peruukissaan Ihmeperheen Syndroomaa – tuskin aivan sattumalta. Elokuvareferenssejä on muitakin sille, joka niitä jaksaa metsästää. Syvästä joesta taitaa olla yksi kohtaus, ja Ihmemaa Oziin viitataan dialogissa.

Sarjaan oli alun perin suunnitteilla vielä viides osa, mutta tekijät peruivat puheensa ja alkoivat nimittää nelosta päätösluvuksi. Ratkaisu ei yllätä, niin tyhjäkäynnillä tämäkin episodi pyörii. Tarinan primus motor tuntuu lähinnä televisiosarjan yhden jakson kikalta – tokihan täyspitkään elokuvaan pitäisi keksiä muutakin sisältöä.

Syytä on kysyä, miksi Pixar tuntuu edelleen olevan ainut animaatiostudio, joka kykenee pitämään laadun korkealla jatko-osissakin. Meillä myöhemmin ensi-iltansa saava Toy Story 3 on kehuttu puhki kotimaassaan.

Tuntuu siltä, että leluelokuvien tarinankerronnassa on oivallettu jotain oleellista siitä, millä vedota lapsiin ja aikuisiin: inhimillinen kosketuspinta, samastuttavat hahmot ja maailma, joka kytkeytyy katsojan todellisuuteen muutenkin kuin popreferenssien tasolla. Siihen ei tarvita keinotekoisia lainajuonia tai kehnoa alapäähuumoria.

Teksti: © 2010 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202