Semi-Pro

Semi-Pro (2008)

  • 2

Will Ferrell ei naurata pliisussa koriskomediassa, joka yrittää herkutella 70-luvun tyylimaailmalla.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2008-10-29 / päivitetty 03.10. klo 11:11

KUVA 2

Will Ferrell vs. mesikämmen
Will Ferrell vs. mesikämmen 

KUVA 1

Will Ferrell
Will Ferrell 

Semi-Pro

Ohjaus Kent Alterman
Näyttelijät Will Ferrell, Woody Harrelson, Maura Tierney
Maa Yhdysvallat
Pituus 91 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2008 Donners' Company, MFP Semi-Pro, Mosaic Media Group, New Line Cinema ja Road Rebel

Vielä hetki sitten Will Ferrell oli eräs Yhdysvaltojen suosituimmista koomikoista. Old Schoolin ja Uutisankkuri: Ron Burgundyn legendan kaltaisilla hiteillä maineeseen nousseen miehen tähti on ollut kuitenkin rajussa laskussa, ja alkuvuodesta ilmestynyt Semi-Pro floppasikin komeasti: ensi-iltaviikonloppunaan korisleffa kokosi vain puolet miehen aiempien urheiluhittien tuloksesta, ja päätyi lopulta vaatimattomaan 33 miljoonan dollarin tulokseen kotimaansa markkinoilla.

Mahdollisia syitä miehen kärsimään Chevy Chase –ilmiöön on löydettävissä kaksi: joko Ferrell ei ole koomikkona riittävän monipuolinen pitääkseen yleisön mielenkiinnon yllä, tai hänen hyväksymät käsikirjoituksensa nojaavat liian vahvasti Ferrellin jo esittelemään hahmorunkoon, jonka ympärille tekijöillä on tapana kääriä vain ohut kerros vaihtuvia elementtejä. Semi-Pro on jo hänen kolmas urheiluaiheinen komediansa, yhtälailla kehnojen Talladega Nightsin ja Hokkarihemmojen jälkeen. Jokaisessa miehen rooli on tyhjäpäinen, itserakas tauno, jonka Ferrell vetää liki identtisin maneerein. Ellei hän olisi frat pack -koomikkolegioonan suojissa, ja ellei hän Aidosti outoa -elokuvallaan olisi osoittanut kykenevänsä vakavampaankin rooliin, olisi miehen yksioikoinen turhapuroutuminen väistämätöntä.

Ferrellin elokuvat ovat muotoutuneet jo instituutioksi: kellontarkasti vuosittain toistuvaksi ilmiöksi, jonka tyylipuhdas ilmentymä myös Semi-Pro on. Ferrell on tällä kertaa Jackie Moon, kehnon koripallojoukkueen omistaja, valmentaja ja luottopelaaja. 70-luvulle sijoittuva elokuva ammentaa huumorinaiheensa paitsi tähtensä järjettömistä, tosin toistosta johtuen jo ennalta-arvattavista maneereista, niin myös aikakautensa funk-kulttuurista motown-kutubiiseineen ja parittajaturkkeineen. Tässä mielessä elokuva voittaa esimerkiksi tylsän ikiamerikkalaisella punaniskavaihteella porottavan Talladega Nightsin, joka osunee natiiviyleisöön eurooppalaisia paremmin. 70-luvun musta koripallokulttuuri on miljöönä miellyttävä, vaikka siitä ei revitäkään riittävästi irti.

Tämä onkin elokuvan suurin ongelma: käsikirjoitus vilisee sinänsä hykerryttäviä tilanteita, joita ei kuitenkaan malteta viedä loppuun asti. Onko kyse sitten tekijöiden konservatiivisuudesta vai luovuuden puutteesta, sitä on vaikea sanoa. Elokuvassa käytetään kyllä härskiä kieltä, mutta esimerkiksi ruumiillinen huumori on hävettävän pienessä roolissa urheiluaiheen huomioon ottaen. Löllö Ferrell hihattomassa paidassa ja hillittömässä afrossa ei konseptina kanna pitkälle, mikäli hahmon absurdia olemusta ei hyödynnetä kuin parissa kohtauksessa.

Toinen ongelma Semi-Prossa on sen sivujuonne, jossa Woody Harrelsonin tähtipelaaja heilastelee vanhaa tyttöystäväänsä (Maura Tierney). Tarinanhaara on puuduttavan huumorittomasti toteutettu, vaikka Harrelsonin hahmo olisi voitu kirjoittaa räikeän karrikoiduksi kummajaiseksi tarjoamaan kontrastia Tierneyn tavismammalle. Sama kohtausten ja hahmojen laimentaminen rampauttaa laajemmin koko elokuvaa, mistä seuraa laahaavuutta ja yleistä yhdentekevyyttä.

Tuntuu siltä, että keskitien Ferrellin aika on lippuluukuilla pikkuhiljaa ohi, kun käsikirjoittaja Judd Apatow’n kaltaiset räväkät uudet kyvyt valtaavat tuoreine kasvoineen markkina-alaa uskaltamalla mennä sinne, mihin pliisut standardinaurattajat eivät viitsi. Tuore Step Brothers tosin näyttää saaneen yleisöä taas teattereihin, joten ehkä Ferrellille sittenkin löytyy vielä yleisöä, ainakin hetkellisesti?

Semi-Pro ei ole täysin ryssitty projekti, mutta aiheeseensa nähden luvattoman tyhjänpäiväisesti toteutettu ja kaavamainen “vaikeuksien kautta voittoon” -komedia silti. Se ei irvaile aihepiirinsä kliseillä riittävästi ollakseen relevantti tuotos, eikä sen vesitetty huumori muutenkaan pure riittävän äkäisesti.

Nomen est omen, eh?

Teksti: © 2009 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202