Rock of Ages

Rock of Ages (2012)

  • 2

Dollarit ja aatteet vääntävät kättä kliseiden ristitulessa. Suuret sivuosapersoonat pyyhkivät lattiaa pääosaparilla.

julkaistu 2012-06-28 / päivitetty 03.07. klo 12:12

KUVA 3

Julianne Hough ja Diego Boneta
Julianne Hough ja Diego Boneta  

KUVA 2

Alec Baldwin ja Tom Cruise
Alec Baldwin ja Tom Cruise 

KUVA 1

Tom Cruise ja Paul Giamatti
Tom Cruise ja Paul Giamatti 

Rock of Ages

Ohjaus Adam Shankman
Näyttelijät Diego Boneta, Julianne Hough, Tom Cruise, Paul Giamatti
Maa Yhdysvallat
Pituus 123 min
Ikäraja 12 vuotta
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2012 New Line Cinema, Corner Store Entertainment, Maguire Entertainment, Warner Bros., FS Film

Painovoimaa pilkkaavat kampaukset, teinejä kostuttavat kitarasoolot ja sukupuolirooleille kotkottaneet vaateparret ovat erottamaton osa 1980-luvun sankarimetallia. Lukuisten parodioiden kohteena olleet yleisöjen huudattajat eivät ole tälläkään kertaa vakava asia. Rock of Ages on talouspoliittisesti virittynyt, kepeänpuoleinen musikaali.

Adam Shankmanin ohjaus nojaa vahvasti sekalaisen seurakunnan piirteitä nauttivan Occupy Wall Street –liikkeen kokoaviin pääajatuksiin. Usein George W. Bush nuoremman hallintoon yhdistettävän dollariahneuden ja ääriuskonnollisuuden äpärälapsea tosin läpsäistään enemmän tunteella kuin järjellä.

Fiktiolle voi aina suoda faktuaalisia vapauksia. 1980-luvusta lienee sen verran rutkasti aikaa, että on näemmä kohtalaisen ongelmatonta väittää rock-musiikin olleen viimeinen Yhdysvaltoja yhdistänyt aito musiikkisuuntaus. Elokuvan avauskohtauksessa kertosäkeeseen yhtyvät niin juoksuhautojen veteraanit kuin perhepäiväkotien tenavatähdet.

Voitontavoittelu, herkullisen limainen manageri (Paul Giamatti) ja suuret egot tuhoavat tunteen palolla luodut klassikobändit. Himpun verran pistävästi oikeastaan ainoa selkeästi ei-valkoiseksi profiloituva merkittävä naama astuu kuvaan, kun päähenkilöiden lattea alamäki alkaa. Tummahipiäinen Justine Charlier (Mary J. Blige) ei ideaaleista välitä, hänen ohjenuoransa on taalojen tahto ja pinnan myynti. Vaikka rock periaatteessa kuvataan Jenkkilandian yhteiseksi asiaksi, on se leimallisesti juuri valkoisten musiikkia.

Ilmiöön nimeltä poikabändit suhtaudutaan osin huvittuneesti, osin vihaisella kiihkolla. Tanssi-askelilla keimailevat räpäyttäjistä vedetään luotisuora viiva itsensä myymiseen. Journeyn Any Way You Want saa kunnian edustaa kaikkea sitä pahaa, jonka kaupallisuus musiikkiin tuo. Rock-musiikkihan tunnetusti on todellista undergroundia.

Rakkauden ja rahan kaksintaistelu on viestinä sataan kertaan nähty ja tällä kertaa myös toivotun kokonaistulkinnan kannalta ongelmallinen. Imelän poika-tapasi-tytön –lirutuksen soidessa encorena, ei voinut olla ajattelematta rock’n rollin rappiota. Kuin vahingossa Rock of Ages toteaa rockin menettäneen sen kaiken, jonka merkitystä parituntinen elokuva katsojalle huutaa. Kapina, pelko ja uhka ovat poissa, tilalla ovat isot areenat ja keski-ikäisille sopivat kertosäkeet.

Itse rock-kulttuurista annettu kuva jää lopulta pehmeäksi. Monin paikoin totaalisen pliisun nuorisoromanssin kehystämä ajankuva kierrättää kliseitä kuin Spinal Tap ikään. Viina virtaa ja alkoholismiin viitataan, mutta AA-kerhon kokouksissa ei piipahdeta. Huumeita ei näy. Täysin nuupahtanut rakkaustarina ei aina ilmeisesti nappaa tekijöitäkään, sen verran usein nominaalinen pääosapari häipyy kuvioista.

Rock of Ages lainaa lukuisia elementtejä reilun vuosikymmenen takaisesta Almost Famousista, mutta siitä puuttuu kaikki esikuvansa karisma ja rohkeus. Siinä missä Cameron Crowen rakkauskirje faniudelle ja 70-luvun musiikille lämmittää nostalgisuudellaan, on Shankmanin näkemys kuin pari hittiä leiponeen nahkahousuremmin kelvollinen best of –levy.

Seuraa meitä

PINNALLA

John Krasinski ja Noah Jupe

Hiljainen paikka

Kreeta Korhola | 13.04.

Pysy hiljaa, pysyt elossa. Postapokalyptisen kauhujännärin premissi on yksinkertainen, mutta sitäkin pirullisempi.

Lue lisää »
Dwayne Johnson

Rampage: iso kohtaa isomman

Samu Oksanen | 13.04.

Suurkaupungin tuho-orgiat murenevat jo ennen kuin mutatoidut jättiläispedot rynnistävät esiin.

Lue lisää »
Prinsessa Kaguyan taru

Prinsessa Kaguyan taru

Aleksi Salonen | DVD | 20.04.

Kaunis tulkinta japanilaisesta kansantarusta jäi Ghibli-veteraani Isao Takahatan viimeiseksi elokuvaksi.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

 Vicky Krieps ja Daniel Day-Lewis

Phantom Thread

Aleksi Salonen | 22.02.

Mestarin sisarteos tutkii rakkautta, joka on riski saastumisesta.

Lue lisää »
Sebastian Stan, Margot Robbie ja Julianne Nicholson

I, Tonya

Kreeta Korhola | 08.03.

Kreikkalainen valkoroskatragedia kartoittaa Tonya Hardingin matkan historiallisesta kolmoisakselista elinikäiseen kilpailukieltoon.

Lue lisää »
Alicia Vikander

Tomb Raider

Aleksi Salonen | 15.03.

Tomb Raiderissa Alicia Vikander tekee Lara Croftista inhimillisen pelisankarin.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Gina Rodriguez ja Natalie Portman

Hävitys

Samu Oksanen | Netflix | 01.03.

Stalkerin filosofinen serkku tekee pyörryttävän matkan vyöhykkeelle, jossa ihmisen itsetuhoinen kamppailu saa surrealistisen suunnan.

Lue lisää »
Barry Keoghan ja Colin Firth

The Killing of a Sacred Deer

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.04.

Kreikkalaisen myytin päivitys nykyaikaan toi Cannesin parhaan käsikirjoituksen palkinnon, ihan ansaitusti.

Lue lisää »

KOMMENTOI


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202