Rock of Ages

Rock of Ages (2012)

  • 2

Dollarit ja aatteet vääntävät kättä kliseiden ristitulessa. Suuret sivuosapersoonat pyyhkivät lattiaa pääosaparilla.

julkaistu 2012-06-28 / päivitetty 03.07. klo 12:12

TRAILERI

KUVA 3

Julianne Hough ja Diego Boneta
Julianne Hough ja Diego Boneta  

KUVA 2

Alec Baldwin ja Tom Cruise
Alec Baldwin ja Tom Cruise 

KUVA 1

Tom Cruise ja Paul Giamatti
Tom Cruise ja Paul Giamatti 

Rock of Ages

Ohjaus Adam Shankman
Näyttelijät Diego Boneta, Julianne Hough, Tom Cruise, Paul Giamatti
Maa Yhdysvallat
Pituus 123 min
Ikäraja 12 vuotta
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2012 New Line Cinema, Corner Store Entertainment, Maguire Entertainment, Warner Bros., FS Film

Painovoimaa pilkkaavat kampaukset, teinejä kostuttavat kitarasoolot ja sukupuolirooleille kotkottaneet vaateparret ovat erottamaton osa 1980-luvun sankarimetallia. Lukuisten parodioiden kohteena olleet yleisöjen huudattajat eivät ole tälläkään kertaa vakava asia. Rock of Ages on talouspoliittisesti virittynyt, kepeänpuoleinen musikaali.

Adam Shankmanin ohjaus nojaa vahvasti sekalaisen seurakunnan piirteitä nauttivan Occupy Wall Street –liikkeen kokoaviin pääajatuksiin. Usein George W. Bush nuoremman hallintoon yhdistettävän dollariahneuden ja ääriuskonnollisuuden äpärälapsea tosin läpsäistään enemmän tunteella kuin järjellä.

Fiktiolle voi aina suoda faktuaalisia vapauksia. 1980-luvusta lienee sen verran rutkasti aikaa, että on näemmä kohtalaisen ongelmatonta väittää rock-musiikin olleen viimeinen Yhdysvaltoja yhdistänyt aito musiikkisuuntaus. Elokuvan avauskohtauksessa kertosäkeeseen yhtyvät niin juoksuhautojen veteraanit kuin perhepäiväkotien tenavatähdet.

Voitontavoittelu, herkullisen limainen manageri (Paul Giamatti) ja suuret egot tuhoavat tunteen palolla luodut klassikobändit. Himpun verran pistävästi oikeastaan ainoa selkeästi ei-valkoiseksi profiloituva merkittävä naama astuu kuvaan, kun päähenkilöiden lattea alamäki alkaa. Tummahipiäinen Justine Charlier (Mary J. Blige) ei ideaaleista välitä, hänen ohjenuoransa on taalojen tahto ja pinnan myynti. Vaikka rock periaatteessa kuvataan Jenkkilandian yhteiseksi asiaksi, on se leimallisesti juuri valkoisten musiikkia.

Ilmiöön nimeltä poikabändit suhtaudutaan osin huvittuneesti, osin vihaisella kiihkolla. Tanssi-askelilla keimailevat räpäyttäjistä vedetään luotisuora viiva itsensä myymiseen. Journeyn Any Way You Want saa kunnian edustaa kaikkea sitä pahaa, jonka kaupallisuus musiikkiin tuo. Rock-musiikkihan tunnetusti on todellista undergroundia.

Rakkauden ja rahan kaksintaistelu on viestinä sataan kertaan nähty ja tällä kertaa myös toivotun kokonaistulkinnan kannalta ongelmallinen. Imelän poika-tapasi-tytön –lirutuksen soidessa encorena, ei voinut olla ajattelematta rock’n rollin rappiota. Kuin vahingossa Rock of Ages toteaa rockin menettäneen sen kaiken, jonka merkitystä parituntinen elokuva katsojalle huutaa. Kapina, pelko ja uhka ovat poissa, tilalla ovat isot areenat ja keski-ikäisille sopivat kertosäkeet.

Itse rock-kulttuurista annettu kuva jää lopulta pehmeäksi. Monin paikoin totaalisen pliisun nuorisoromanssin kehystämä ajankuva kierrättää kliseitä kuin Spinal Tap ikään. Viina virtaa ja alkoholismiin viitataan, mutta AA-kerhon kokouksissa ei piipahdeta. Huumeita ei näy. Täysin nuupahtanut rakkaustarina ei aina ilmeisesti nappaa tekijöitäkään, sen verran usein nominaalinen pääosapari häipyy kuvioista.

Rock of Ages lainaa lukuisia elementtejä reilun vuosikymmenen takaisesta Almost Famousista, mutta siitä puuttuu kaikki esikuvansa karisma ja rohkeus. Siinä missä Cameron Crowen rakkauskirje faniudelle ja 70-luvun musiikille lämmittää nostalgisuudellaan, on Shankmanin näkemys kuin pari hittiä leiponeen nahkahousuremmin kelvollinen best of –levy.

Seuraa meitä

PINNALLA

Ellar Coltrane elokuvassa Boyhood

Rakkautta & Anarkiaa 2014

Jussi Toivola | FESTIVAALI | 16.09.

Vuoden suurin elokuvatapahtuma saa jälleen fantastisen leffakattauksen ja ennätysmäärän kansainvälisiä vieraita.

Lue lisää »
Perdita Weeks ja Ben Feldman

As Above, So Below

Kreeta Korhola | 12.09.

Klaustrofobinen kauhujännäri johdattelee syvälle Pariisin sisuksissa kummitteleviin katakombeihin.

Lue lisää »
Juliette Binoche ja Kristen Stewart

Clouds of Sils Maria

Aleksi Salonen | 04.09.

Juliette Binoche on vanheneva näyttelijätähti, jota karaistaan kuoleman ja epävarmuuden alasimella.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Teini-ikäiset kilpikonnat

Teenage Mutant Ninja Turtles

Aleksi Salonen | 18.08.

Teinikilpikonnat houkutellaan huonojen ideoiden viemäristä osaksi ilottomia digitienajaisia.

Lue lisää »
Daniel Auteuil ja Richard Berry

Viiltävä totuus

Aleksi Salonen | 29.08.

Pysähtyneen porvarismiehen elämään sujuttautuu nainen, jonka pakkomielteisyys saa jotain liikkeelle.

Lue lisää »
Lambert Wilson ja Fabrice Luchini

Pyöräretkellä Moliéren kanssa

Aleksi Salonen | 06.08.

Hupaisa teatterielokuva on suunnattu Ranskan sisämarkkinoille.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Joaquin Phoenix on Theodor Twombly

Her

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Miehen ja tietokoneen välinen romanssi on raikas tuulahdus romanttisen draaman genreen.

Lue lisää »
Tom Hanks on Walt Disney

Saving Mr. Banks

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Tosipohjainen Saving Mr. Banks on realistinen kurkistus Maija Poppasen kulisseihin, jos Disneyn taikaan riittävästi uskoo.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202