Rock of Ages

Rock of Ages (2012)

  • 2

Dollarit ja aatteet vääntävät kättä kliseiden ristitulessa. Suuret sivuosapersoonat pyyhkivät lattiaa pääosaparilla.

julkaistu 2012-06-28 / päivitetty 03.07. klo 13:01

TRAILERI

KUVA 3

Julianne Hough ja Diego Boneta
Julianne Hough ja Diego Boneta  

KUVA 2

Alec Baldwin ja Tom Cruise
Alec Baldwin ja Tom Cruise 

KUVA 1

Tom Cruise ja Paul Giamatti
Tom Cruise ja Paul Giamatti 

Rock of Ages

Ohjaus Adam Shankman
Näyttelijät Diego Boneta, Julianne Hough, Tom Cruise, Paul Giamatti
Maa Yhdysvallat
Pituus 123 min
Ikäraja 12 vuotta
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2012 New Line Cinema, Corner Store Entertainment, Maguire Entertainment, Warner Bros., FS Film

Painovoimaa pilkkaavat kampaukset, teinejä kostuttavat kitarasoolot ja sukupuolirooleille kotkottaneet vaateparret ovat erottamaton osa 1980-luvun sankarimetallia. Lukuisten parodioiden kohteena olleet yleisöjen huudattajat eivät ole tälläkään kertaa vakava asia. Rock of Ages on talouspoliittisesti virittynyt, kepeänpuoleinen musikaali.

Adam Shankmanin ohjaus nojaa vahvasti sekalaisen seurakunnan piirteitä nauttivan Occupy Wall Street –liikkeen kokoaviin pääajatuksiin. Usein George W. Bush nuoremman hallintoon yhdistettävän dollariahneuden ja ääriuskonnollisuuden äpärälapsea tosin läpsäistään enemmän tunteella kuin järjellä.

Fiktiolle voi aina suoda faktuaalisia vapauksia. 1980-luvusta lienee sen verran rutkasti aikaa, että on näemmä kohtalaisen ongelmatonta väittää rock-musiikin olleen viimeinen Yhdysvaltoja yhdistänyt aito musiikkisuuntaus. Elokuvan avauskohtauksessa kertosäkeeseen yhtyvät niin juoksuhautojen veteraanit kuin perhepäiväkotien tenavatähdet.

Voitontavoittelu, herkullisen limainen manageri (Paul Giamatti) ja suuret egot tuhoavat tunteen palolla luodut klassikobändit. Himpun verran pistävästi oikeastaan ainoa selkeästi ei-valkoiseksi profiloituva merkittävä naama astuu kuvaan, kun päähenkilöiden lattea alamäki alkaa. Tummahipiäinen Justine Charlier (Mary J. Blige) ei ideaaleista välitä, hänen ohjenuoransa on taalojen tahto ja pinnan myynti. Vaikka rock periaatteessa kuvataan Jenkkilandian yhteiseksi asiaksi, on se leimallisesti juuri valkoisten musiikkia.

Ilmiöön nimeltä poikabändit suhtaudutaan osin huvittuneesti, osin vihaisella kiihkolla. Tanssi-askelilla keimailevat räpäyttäjistä vedetään luotisuora viiva itsensä myymiseen. Journeyn Any Way You Want saa kunnian edustaa kaikkea sitä pahaa, jonka kaupallisuus musiikkiin tuo. Rock-musiikkihan tunnetusti on todellista undergroundia.

Rakkauden ja rahan kaksintaistelu on viestinä sataan kertaan nähty ja tällä kertaa myös toivotun kokonaistulkinnan kannalta ongelmallinen. Imelän poika-tapasi-tytön –lirutuksen soidessa encorena, ei voinut olla ajattelematta rock’n rollin rappiota. Kuin vahingossa Rock of Ages toteaa rockin menettäneen sen kaiken, jonka merkitystä parituntinen elokuva katsojalle huutaa. Kapina, pelko ja uhka ovat poissa, tilalla ovat isot areenat ja keski-ikäisille sopivat kertosäkeet.

Itse rock-kulttuurista annettu kuva jää lopulta pehmeäksi. Monin paikoin totaalisen pliisun nuorisoromanssin kehystämä ajankuva kierrättää kliseitä kuin Spinal Tap ikään. Viina virtaa ja alkoholismiin viitataan, mutta AA-kerhon kokouksissa ei piipahdeta. Huumeita ei näy. Täysin nuupahtanut rakkaustarina ei aina ilmeisesti nappaa tekijöitäkään, sen verran usein nominaalinen pääosapari häipyy kuvioista.

Rock of Ages lainaa lukuisia elementtejä reilun vuosikymmenen takaisesta Almost Famousista, mutta siitä puuttuu kaikki esikuvansa karisma ja rohkeus. Siinä missä Cameron Crowen rakkauskirje faniudelle ja 70-luvun musiikille lämmittää nostalgisuudellaan, on Shankmanin näkemys kuin pari hittiä leiponeen nahkahousuremmin kelvollinen best of –levy.

Seuraa meitä

PINNALLA

Matthew McConaghey

Interstellar

Aleksi Salonen | 06.11.

Christopher Nolanin kosminen kärsimysnäytelmä on täynnä ankaria valintoja ja henkeäsalpaaviä näkyjä.

Lue lisää »
Marion Cotillard

Kaksi päivää, yksi yö

Aleksi Salonen | 20.11.

Solidaarisuus on työn takana, sanotaan Dardennen veljesten humaanissa draamassa.

Lue lisää »
Guy Pearce ja Robert Pattinson

The Rover

Jussi Toivola | Blu-ray | 11.11.

Guy Pearce loistaa kaiken menettäneen miehen roolissa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Anneli Auer sellissään.

Ulvilan murhamysteeri

Filmgoer.fi | 30.09.

Ulvilan murhamysteeri on ohjaajansa paras; provokatiivinen, pelottava ja ällistyttävä elokuva.

Lue lisää »
Matthew McConaghey

Interstellar

Aleksi Salonen | 06.11.

Christopher Nolanin kosminen kärsimysnäytelmä on täynnä ankaria valintoja ja henkeäsalpaaviä näkyjä.

Lue lisää »
Ellar Coltrane ja Ethan Hawke, vuosi yksitoista

Boyhood

Jussi Toivola | 07.10.

Mykistävän kaunis Boyhood lukeutuu 2000-luvun upeimpiin elokuvasaavutuksiin.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Jiro ja Nahoko tuulen pyörteissä.

Tuuli nousee

Aleksi Salonen | DVD | 11.11.

Hayao Miyazakin kypsä myöhäistyö nousee pitkän animaation vuorenhuipulle.

Lue lisää »
Shailene Woodley

Tähtiin kirjoitettu virhe

Kreeta Korhola | Blu-ray | 31.10.

Huippusuositun nuorten romaanin filmatisointi on parasta teinielokuvaa pitkään aikaan.

Lue lisää »
Nicholas Hoult, James McAvoy ja Hugh Jackman

X-Men: Days of Future Past

Kreeta Korhola | Blu-ray | 23.10.

Ryhmä X palaa valkokankaille jo seitsemättä kertaa elokuvassa, joka saattaa olla sarjan tähänastinen huippu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202