Prometheus

Prometheus (2012)

| Blu-ray
  • 4

Sopivasti omavarainen Alien-esiosa pitää otteessaan unohtamatta genrensä filosofisia juuria.

julkaistu 2012-10-11 / päivitetty 28.02. klo 19:07

TRAILERI

KUVA 3

Noomi Rapace
Noomi Rapace 

KUVA 2

Prometheus
Prometheus 

KUVA 1

Michael Fassbender
Michael Fassbender 

Prometheus

Ohjaus Ridley Scott
Näyttelijät Noomi Rapace, Michael Fassbender, Idris Elba, Charlize Theron, Guy Pearce, Logan Marshall-Green, Sean Harris
Maa Yhdysvallat
Pituus 124min
Ikäraja 16 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Sopivasti omavarainen Alien-esiosa pitää otteessaan unohtamatta genrensä ja ohjaajansa toisen suurtyön Blade Runnerin filosofisia juuria. Visuaalisesti poikkeuksellinen ja kautta linjan erinomaisesti näytelty scifi-trilleri luo asemansa mieleenpainuvilla hahmoillaan sekä stimuloivan toismaailmallisilla tapahtumapaikoillaan.

Alien – Kahdeksas matkustajassa (1979) lyhyesti vilahtava Space Jockey -hahmo on lähtölaukaus Prometheukselle. Tieteilijät, totuudenetsijät Elisabeth Shaw (Noomi Rapace) ja Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) löytävät Maasta luolamaalauksia, jotka kertovat tuosta ihmiset suunnittelleesta insinöörisrodusta tähtien toiselta puolen.

Maalaukset antavat suunnan kohti luojien kotia. Vuonna 2093 avaruusretkikunnan rahoittaa edesmennyt triljonääri Peter Weyland. Tieteilijöiden lisäksi retkikuntaan kuuluvat androidi David (Michael Fassbender), laivan parkkiintunut kapteeni (Idris Elba) ja Weyland-yhtiön kylmäkiskoinen johtaja (Charlize Theron).

Lähtöpiste ja maailmaa syventävät yksityiskohdat ruokitaan tyrkyttämättä. Syntyy hyvälle scifi-elokuvalle välttämätön vaikutelma vieraasta ja silti tutusta maailmasta, joka ulottuu joka suunnassa kangasta syvemmälle. Potentiaalisesti korni luojarodun löytyminen kerrotaan vikkelän toteavasti. Rytmi on kaikkiaan ohjaaja Ridley Scottin paremmille töille ominaisen tyyni, mutta viime vuosiin nähden eeppisyyteen kurkottaessaan onnistuneempi.

Avaruus, nimenmukaisesti, on täydellisen sopiva stereoskooppiselle kuvaukselle. Suuren miksi-kysymyksen vastauksen etsintä rinnastuu nyt avaruuden valtavalle kolmiulotteiselle tyhjyydelle, jossa retkikunnan avaruusalus Prometheus on pieni valonpilkahdus, liekkimalja. Kuvissa suositaan jättimäisiä, kaiken inhimillisen kutistavia laajakuvia.

Teknologia- ja luojamyytin Prometheus on titaani, joka varasti tulen Olympos-vuorelta
ja antoi sen luomuksilleen, ihmisille. Modernin jatko-osan avaruusaluksen ohella keskeisin tapahtumapaikka onkin suuri keinotekoinen vuori, jonka uumenista totuudet löytyvät.

Tapahtumapaikalla on huomattava yhtäläisyys Ridley Scottin Blade Runnerin androidien suunnittelijan Eldon Tyrellin vuorimaiseen päämajaan. Elokuville yhteistä eksistentialistista pääteemaa katsotaan Prometheuksessa kolmen kannan kautta: Shaw – merkityksiin ja tarkoitukseen uskova, selviytyjä -, Holloway – seikkailija, kyynikko – sekä androidi David – matkakumppaneihinsa nähden ylivertainen, epäaitona halveksittu, moraaliton.

Roolitus on onnistunut. Fassbenderin ruumiinkielen ja lempeän, kylmän tyyneyden kautta rakentama David, Rapacen hiljaisen intensiivisesti tulkitsema Shaw sekä sivuosissa tyyppiroolistaan rennon ivalliseen sympaattisesti loikkaava Elba ja Theronin juuri ja juuri inhimillinen jääkuningatar ovat kaikki hienoja rooleja ja hahmoja.

***

Mutaatioiden, biologisen sodankäynnin, ihmisyyden vääristymisen ja mitä vastenmielisimpien hirviöiden kauhu toimii peruspelkoihimme vedoten. Kyse on tutusti dehumanisaatiosta, antropomorfismin rajoilla käymisestä, nyt modernilla geeniteknologisella realismin hipulla terästettynä. Elokuvasarjan signatuurihetkeä varioidaan karmivalla abortilla helvetistä, joka tavoittaa Kahdeksannen matkustajan paniikin ja ruumiinkauhun.

Jon Spaihtsin ja Damon Lindelofin käsikirjoitus on dramaattisesti kokonainen, jännitystä vähitellen rakentava ja lopulta sen mallikelpoisesti purkava. Se liikkuu elokuva-ajallisesti myöhempien esikuviensa maailmassa vailla anakronistisen kierrätyksen tuntua, itsessään kiinnostavana.

Tulevaisuuden materiaalien, tyylin ja teknologian yksityiskohdat on luovasti ekstrapoloitu yhtäältä nykyhetkestä ja toisaalta alkuperäisten Alien-elokuvien maailmasta.

Tämän päivän blockbuster-elokuvasta poiketen tarinamaailma on paitsi pinnaltaan näyttävä, myös tukevan fyysisen ytimen ympärille rakennettu. Vuoren sisälle tunkeutuvan retkikunnan liikkeet on kekseliäästi paikallistettu katsojalle aluksella sijaitsevan kolmiulotteisen holografimallin avulla. Vieraan planeetan harvoiksi rajatuista tapahtumapaikoista luodaan näin sekä johdonmukaisen toiston kautta ymmärrettäviä ja merkityksellisiä paikkoja.

Scott on 80-luvun taitteen klassikkoteostensa Alienin ja Blade Runnerin jälkeen ohjannut lähinnä laadukkaita, mutta omaperäisyydeltään vajaita suurtuotantoja. Prometheus sen sijaan lukeutuu hiipuneelta vaikuttaneen ohjaajan pitkän uran parhaimmistoon ja sillä on ainekset liittyä merkittävien scifi-elokuvien kaanoniin.

Blu-ray: Julkaisussa 1080p 2.40:1 -laajakuva ja DTS 7.1 HD -ääni.

Ekstoina tukku poistettuja kohtauksia vaihtoehtoisella kommenttiraidalla: Arrival of the Engineers (2.31), T’is the Season (0.58), Our First Alien (0.42), Skin (0.42), We’re Not Alone Anymore (1.22), Strange Bedfellows (2.57), Holloway Hungover (1.25), David’s Objective (0.23), Janek Fills Vickers In (3.27), A King Has His Reign (3.40), Fifield Attacks (2.01), The Engineer Speaks (4.06), Final Battle (5.30), Paradise (5.05). Lisäksi Ridley Scottin sekä käsikirjoittajien Jon Spaihtsin ja Damon Lindelofin erilliset kommenttiraidat sekä elokuvan varsin tunnetut viraalimainosvideot.

Teksti: © 2012 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Leonardo DiCaprio on Hugh Glass

The Revenant

Jussi Toivola | 25.01.

Alejandro González Iñárritun majesteettinen Western-eepos on mestarillinen osoitus lännenelokuvan ravisuttavasta voimasta.

Lue lisää »
Cartel Land

DocPoint 2016: Partiotoimintaa

Jouko Luhtala | FESTIVAALI | 27.01.

Patriootit kokevat tekevänsä työtä, joka perustuslain mukaan kuuluu valtiolle.

Lue lisää »
The Revenant

Onko 2016 vihdoin Leonardo DiCaprion vuosi?

Jussi Toivola | KOLUMNI | 06.12.

Leonardo DiCaprio sai uransa viidennen Oscar-ehdokkuuden.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Leonardo DiCaprio on Hugh Glass

The Revenant

Jussi Toivola | 25.01.

Alejandro González Iñárritun majesteettinen Western-eepos on mestarillinen osoitus lännenelokuvan ravisuttavasta voimasta.

Lue lisää »
Kurt Russell on John Ruth

The Hateful Eight

Jussi Toivola | 14.01.

Tarantinon komea länkkärinäytelmä on kaatua liialliseen tarantinomaisuuteen.

Lue lisää »
Michael Fassbender ja Marion Cotillard

Macbeth

Jouko Luhtala | 22.12.

Macbethissa visuaalisesti lumoavat kuvat kohtaavat ihmisen mustan sielun.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Tommi Korpela

Häiriötekijä

Aleksi Salonen | Blu-ray | 12.01.

Häiriötekijä on suomalaisen mustan komedian niljakkaankiiltävä helmi.

Lue lisää »
Jake Gyllenhaal

Southpaw

Kreeta Korhola | Blu-ray | 12.01.

Mikään genrekliseiden täystyrmäys perinteinen urheiluelokuva ei ole, mutta Jake Gyllenhaal loistaa yhdessä uransa parhaista roolitöistä…

Lue lisää »
Matt Damon

Yksin Marsissa

Aleksi Salonen | Blu-ray | 04.02.

Ridley Scottin huono avaruuskomedia ylistää tiedettä ja idiotismia käsikirjoittamisessa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Jouko Luhtala, Marjo Eskola, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2016
ISSN 1798-7202