Prometheus

Prometheus (2012)

| Blu-ray
  • 4

Sopivasti omavarainen Alien-esiosa pitää otteessaan unohtamatta genrensä filosofisia juuria.

julkaistu 2012-10-11 / päivitetty 28.02. klo 19:07

TRAILERI

KUVA 3

Noomi Rapace
Noomi Rapace 

KUVA 2

Prometheus
Prometheus 

KUVA 1

Michael Fassbender
Michael Fassbender 

Prometheus

Ohjaus Ridley Scott
Näyttelijät Noomi Rapace, Michael Fassbender, Idris Elba, Charlize Theron, Guy Pearce, Logan Marshall-Green, Sean Harris
Maa Yhdysvallat
Pituus 124min
Ikäraja 16 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Sopivasti omavarainen Alien-esiosa pitää otteessaan unohtamatta genrensä ja ohjaajansa toisen suurtyön Blade Runnerin filosofisia juuria. Visuaalisesti poikkeuksellinen ja kautta linjan erinomaisesti näytelty scifi-trilleri luo asemansa mieleenpainuvilla hahmoillaan sekä stimuloivan toismaailmallisilla tapahtumapaikoillaan.

Alien – Kahdeksas matkustajassa (1979) lyhyesti vilahtava Space Jockey -hahmo on lähtölaukaus Prometheukselle. Tieteilijät, totuudenetsijät Elisabeth Shaw (Noomi Rapace) ja Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) löytävät Maasta luolamaalauksia, jotka kertovat tuosta ihmiset suunnittelleesta insinöörisrodusta tähtien toiselta puolen.

Maalaukset antavat suunnan kohti luojien kotia. Vuonna 2093 avaruusretkikunnan rahoittaa edesmennyt triljonääri Peter Weyland. Tieteilijöiden lisäksi retkikuntaan kuuluvat androidi David (Michael Fassbender), laivan parkkiintunut kapteeni (Idris Elba) ja Weyland-yhtiön kylmäkiskoinen johtaja (Charlize Theron).

Lähtöpiste ja maailmaa syventävät yksityiskohdat ruokitaan tyrkyttämättä. Syntyy hyvälle scifi-elokuvalle välttämätön vaikutelma vieraasta ja silti tutusta maailmasta, joka ulottuu joka suunnassa kangasta syvemmälle. Potentiaalisesti korni luojarodun löytyminen kerrotaan vikkelän toteavasti. Rytmi on kaikkiaan ohjaaja Ridley Scottin paremmille töille ominaisen tyyni, mutta viime vuosiin nähden eeppisyyteen kurkottaessaan onnistuneempi.

Avaruus, nimenmukaisesti, on täydellisen sopiva stereoskooppiselle kuvaukselle. Suuren miksi-kysymyksen vastauksen etsintä rinnastuu nyt avaruuden valtavalle kolmiulotteiselle tyhjyydelle, jossa retkikunnan avaruusalus Prometheus on pieni valonpilkahdus, liekkimalja. Kuvissa suositaan jättimäisiä, kaiken inhimillisen kutistavia laajakuvia.

Teknologia- ja luojamyytin Prometheus on titaani, joka varasti tulen Olympos-vuorelta
ja antoi sen luomuksilleen, ihmisille. Modernin jatko-osan avaruusaluksen ohella keskeisin tapahtumapaikka onkin suuri keinotekoinen vuori, jonka uumenista totuudet löytyvät.

Tapahtumapaikalla on huomattava yhtäläisyys Ridley Scottin Blade Runnerin androidien suunnittelijan Eldon Tyrellin vuorimaiseen päämajaan. Elokuville yhteistä eksistentialistista pääteemaa katsotaan Prometheuksessa kolmen kannan kautta: Shaw – merkityksiin ja tarkoitukseen uskova, selviytyjä -, Holloway – seikkailija, kyynikko – sekä androidi David – matkakumppaneihinsa nähden ylivertainen, epäaitona halveksittu, moraaliton.

Roolitus on onnistunut. Fassbenderin ruumiinkielen ja lempeän, kylmän tyyneyden kautta rakentama David, Rapacen hiljaisen intensiivisesti tulkitsema Shaw sekä sivuosissa tyyppiroolistaan rennon ivalliseen sympaattisesti loikkaava Elba ja Theronin juuri ja juuri inhimillinen jääkuningatar ovat kaikki hienoja rooleja ja hahmoja.

***

Mutaatioiden, biologisen sodankäynnin, ihmisyyden vääristymisen ja mitä vastenmielisimpien hirviöiden kauhu toimii peruspelkoihimme vedoten. Kyse on tutusti dehumanisaatiosta, antropomorfismin rajoilla käymisestä, nyt modernilla geeniteknologisella realismin hipulla terästettynä. Elokuvasarjan signatuurihetkeä varioidaan karmivalla abortilla helvetistä, joka tavoittaa Kahdeksannen matkustajan paniikin ja ruumiinkauhun.

Jon Spaihtsin ja Damon Lindelofin käsikirjoitus on dramaattisesti kokonainen, jännitystä vähitellen rakentava ja lopulta sen mallikelpoisesti purkava. Se liikkuu elokuva-ajallisesti myöhempien esikuviensa maailmassa vailla anakronistisen kierrätyksen tuntua, itsessään kiinnostavana.

Tulevaisuuden materiaalien, tyylin ja teknologian yksityiskohdat on luovasti ekstrapoloitu yhtäältä nykyhetkestä ja toisaalta alkuperäisten Alien-elokuvien maailmasta.

Tämän päivän blockbuster-elokuvasta poiketen tarinamaailma on paitsi pinnaltaan näyttävä, myös tukevan fyysisen ytimen ympärille rakennettu. Vuoren sisälle tunkeutuvan retkikunnan liikkeet on kekseliäästi paikallistettu katsojalle aluksella sijaitsevan kolmiulotteisen holografimallin avulla. Vieraan planeetan harvoiksi rajatuista tapahtumapaikoista luodaan näin sekä johdonmukaisen toiston kautta ymmärrettäviä ja merkityksellisiä paikkoja.

Scott on 80-luvun taitteen klassikkoteostensa Alienin ja Blade Runnerin jälkeen ohjannut lähinnä laadukkaita, mutta omaperäisyydeltään vajaita suurtuotantoja. Prometheus sen sijaan lukeutuu hiipuneelta vaikuttaneen ohjaajan pitkän uran parhaimmistoon ja sillä on ainekset liittyä merkittävien scifi-elokuvien kaanoniin.

Blu-ray: Julkaisussa 1080p 2.40:1 -laajakuva ja DTS 7.1 HD -ääni.

Ekstoina tukku poistettuja kohtauksia vaihtoehtoisella kommenttiraidalla: Arrival of the Engineers (2.31), T’is the Season (0.58), Our First Alien (0.42), Skin (0.42), We’re Not Alone Anymore (1.22), Strange Bedfellows (2.57), Holloway Hungover (1.25), David’s Objective (0.23), Janek Fills Vickers In (3.27), A King Has His Reign (3.40), Fifield Attacks (2.01), The Engineer Speaks (4.06), Final Battle (5.30), Paradise (5.05). Lisäksi Ridley Scottin sekä käsikirjoittajien Jon Spaihtsin ja Damon Lindelofin erilliset kommenttiraidat sekä elokuvan varsin tunnetut viraalimainosvideot.

Teksti: © 2012 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Julianne Moore palkittiin naispääosan Oscarilla elokuvasta Still Alice.

Palkintokausi: Oscar-voittajat 2015

Markku Ylipalo | KOLUMNI | 23.02.

Vuoden 2015 Oscar-gaalan suurin voittaja oli Alejandro González Iñárritun Birdman.

Lue lisää »
Michael Keaton

Birdman

Aleksi Salonen | 15.01.

Näytelmän kulisseihin sijoittuva musta komedia on alati liikkeessä, kierroksen arvoinen vuoristorata.

Lue lisää »
Ellar Coltrane ja Ethan Hawke, vuosi yksitoista

Boyhood

Jussi Toivola | Blu-ray | 17.02.

Mykistävän kaunis Boyhood lukeutuu 2000-luvun upeimpiin elokuvasaavutuksiin.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Steve Carell on John du Pont

Foxcatcher

Jussi Toivola | 06.01.

Steve Carell, Mark Ruffalo ja Channing Tatum tekevät uriensa parhaat suoritukset tosipohjaisessa mysteerissä.

Lue lisää »
Onnellinen perhe.

Turisti

Aleksi Salonen | 22.01.

Miehen roolimalli jää lumivyöryn alle Ruben Östlundin piinallisen hauskassa lomadraamassa.

Lue lisää »
Miles Teller ja J.K. Simmons

Whiplash

Jussi Toivola | 20.01.

Valloittavan äänimaailmansa vuoksi Whiplash on unohtumaton teatterikokemus.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Ellar Coltrane ja Ethan Hawke, vuosi yksitoista

Boyhood

Jussi Toivola | Blu-ray | 17.02.

Mykistävän kaunis Boyhood lukeutuu 2000-luvun upeimpiin elokuvasaavutuksiin.

Lue lisää »
Colin Firth ja Emma Stone

Magic in the Moonlight

Kreeta Korhola | Blu-ray | 16.01.

Pikkunäppärä romanttinen romanttinen komedia ei yllä Woody Allenin klassikkotuotannon tasolle.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2015
ISSN 1798-7202