Pi - Usko kaaokseen

Pi (1998)

  • 5

Darren Aronofskyn debyytti on haastava ja kaoottinen syväluotaus matemaattiseen pakkomielteeseen.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2008-10-03 / päivitetty 03.10. klo 01:01

KUVA 3

Maximillian
Maximillian 

KUVA 2

Maximillian ja rabbi (Stephen Pearlman)
Maximillian ja rabbi (Stephen Pearlman) 

KUVA 1

Maximillian (Sean Gullette)
Maximillian (Sean Gullette) 

Pi - Usko kaaokseen

Ohjaus Darren Aronofsky
Näyttelijät Sean Gullette, Mark Margolis, Ben Shenkman
Maa Yhdysvallat
Pituus 84 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1998 Harvest Filmworks, Truth and Soul Pictures, Plantain Films ja Protozoa Pictures

Maximillian Cohen (Sean Gullette) on luolamaisessa kerrostaloasunnossaan numeroita supertietokoneellaan pyörittelevä introvertti matemaatikko, joka yrittää epätoivoisesti löytää kaavan, jolla muuttaa koko meitä ympäröivä maailma numeromuotoon. Konsultointiapua tämä saa oppi-isältään, elämänsä piin tutkimukselle omistaneelta Solilta (ohjaajan luottonäyttelijä Mark Margolis).

Pian kuvioon astuvat sekä ryhmä juutalaisrabbeja että Maxin kykyjä hyödyntämään pyrkivät Wall Street -porhot, molemmat tuon samaisen matemaattisen kaavan perässä. Miehen lähestyessä ratkaisevaa lukua pahenevat myös hänen migreeninsä, jotka uhkaavat ajaa hänet raiteiltaan.

Darren Aronofskyn visuaalinen ylivertaisuus on selvää jo Pi:ssä. Karkean mustavalkoisena toteutettu elokuva on kuvaukseltaan uskomaton matka ihmismielen syövereihin, hyvin paljon sitä seuranneen Unelmien sielunmessun tapaan. Monet miehen sielunmessussa käyttämistä kuvauksellisista elementeistä ovat mukana jo Pi:ssä: nopeat leikkaukset pillereiden napsimiseen, päähahmoihin liimatut kamerat, vahvalla ja epäkonventionaalisella ääniraidalla visuaalisen efektin ehostaminen. Ja kaikki tämä vain 60 tuhannen dollarin budjetilla.

Mukana on myös suuri osa sielunmessun työryhmästä, etunenässä tietenkin ohjaajan hovisäveltäjä Clint Mansell, jonka sävellykset ovat jo tässä huikean vahva tekijä teoksen kokonaisvaikutelmassa. Vain sielunmessun kaltainen selkeä tunnusmelodia uupuu, ääniraidan ollessa kaoottisempi ja maisemaltaan konemaisempi.

Pi ei ole katsojalleen mikään helppo elokuva. Se etenee juoneltaan verrattain hitaasti, eikä katsoja välttämättä ensimmäisen tunnin aikana ymmärrä näkemästään paljoakaan. Viimeisten 20 minuutin aikana palaset alkavat kuitenkin hiljalleen loksahdella paikoilleen, ja Aronofskyn kirjoittajanlahjat käyvät ilmeisiksi. Siinä missä Unelmien sielunmessu on selkeästi etenevä huume-eepos ja The Fountain käsittämätön mutta yhtälailla nautittava visuaalinen trippi, piilevät Pi:n avut muualla. Se on älykäs, pienimuotoinen mutta suurimmalla mahdollisella aiheella pelaava tunnelmapala, joka purkaa päähenkilönsä kompleksin mielen pieniin osiin ja sylkee ne valkokankaalle mahdollisimman vaikeasti lähestyttävässä muodossa.

Pin lopetus on monitulkintaisuudessaan ja haastavuudessaan ehkä sittenkin hienointa, mihin Aronofsky on uransa aikana yltänyt. Unelmien sielunmessu oli itsestäänselvä, The Fountainista kukaan ei edes jaksa ottaa selkoa, mutta Pi tarjoaa ratkaisun avaimet ja pakottaa katsojan todella miettimään ja prosessoimaan näkemäänsä.

Mitättömällä budjetilla ohjattu Pi olikin jättihitti Sundancen elokuvafestivaaleilla, josta Aronofsky pokkasi parhaan ohjauksen pystin. Elokuva tuotti lopulta Yhdysvaltain lippuluukuilla yli 3 miljoonaa dollaria, vaikka sitä esitettiin vain rajoitetusti.

Teksti: © 2008 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202