Pi - Usko kaaokseen

Pi (1998)

  • 5

Darren Aronofskyn debyytti on haastava ja kaoottinen syväluotaus matemaattiseen pakkomielteeseen.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2008-10-03 / päivitetty 03.10. klo 01:01

KUVA 3

Maximillian
Maximillian 

KUVA 2

Maximillian ja rabbi (Stephen Pearlman)
Maximillian ja rabbi (Stephen Pearlman) 

KUVA 1

Maximillian (Sean Gullette)
Maximillian (Sean Gullette) 

Pi - Usko kaaokseen

Ohjaus Darren Aronofsky
Näyttelijät Sean Gullette, Mark Margolis, Ben Shenkman
Maa Yhdysvallat
Pituus 84 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1998 Harvest Filmworks, Truth and Soul Pictures, Plantain Films ja Protozoa Pictures

Maximillian Cohen (Sean Gullette) on luolamaisessa kerrostaloasunnossaan numeroita supertietokoneellaan pyörittelevä introvertti matemaatikko, joka yrittää epätoivoisesti löytää kaavan, jolla muuttaa koko meitä ympäröivä maailma numeromuotoon. Konsultointiapua tämä saa oppi-isältään, elämänsä piin tutkimukselle omistaneelta Solilta (ohjaajan luottonäyttelijä Mark Margolis).

Pian kuvioon astuvat sekä ryhmä juutalaisrabbeja että Maxin kykyjä hyödyntämään pyrkivät Wall Street -porhot, molemmat tuon samaisen matemaattisen kaavan perässä. Miehen lähestyessä ratkaisevaa lukua pahenevat myös hänen migreeninsä, jotka uhkaavat ajaa hänet raiteiltaan.

Darren Aronofskyn visuaalinen ylivertaisuus on selvää jo Pi:ssä. Karkean mustavalkoisena toteutettu elokuva on kuvaukseltaan uskomaton matka ihmismielen syövereihin, hyvin paljon sitä seuranneen Unelmien sielunmessun tapaan. Monet miehen sielunmessussa käyttämistä kuvauksellisista elementeistä ovat mukana jo Pi:ssä: nopeat leikkaukset pillereiden napsimiseen, päähahmoihin liimatut kamerat, vahvalla ja epäkonventionaalisella ääniraidalla visuaalisen efektin ehostaminen. Ja kaikki tämä vain 60 tuhannen dollarin budjetilla.

Mukana on myös suuri osa sielunmessun työryhmästä, etunenässä tietenkin ohjaajan hovisäveltäjä Clint Mansell, jonka sävellykset ovat jo tässä huikean vahva tekijä teoksen kokonaisvaikutelmassa. Vain sielunmessun kaltainen selkeä tunnusmelodia uupuu, ääniraidan ollessa kaoottisempi ja maisemaltaan konemaisempi.

Pi ei ole katsojalleen mikään helppo elokuva. Se etenee juoneltaan verrattain hitaasti, eikä katsoja välttämättä ensimmäisen tunnin aikana ymmärrä näkemästään paljoakaan. Viimeisten 20 minuutin aikana palaset alkavat kuitenkin hiljalleen loksahdella paikoilleen, ja Aronofskyn kirjoittajanlahjat käyvät ilmeisiksi. Siinä missä Unelmien sielunmessu on selkeästi etenevä huume-eepos ja The Fountain käsittämätön mutta yhtälailla nautittava visuaalinen trippi, piilevät Pi:n avut muualla. Se on älykäs, pienimuotoinen mutta suurimmalla mahdollisella aiheella pelaava tunnelmapala, joka purkaa päähenkilönsä kompleksin mielen pieniin osiin ja sylkee ne valkokankaalle mahdollisimman vaikeasti lähestyttävässä muodossa.

Pin lopetus on monitulkintaisuudessaan ja haastavuudessaan ehkä sittenkin hienointa, mihin Aronofsky on uransa aikana yltänyt. Unelmien sielunmessu oli itsestäänselvä, The Fountainista kukaan ei edes jaksa ottaa selkoa, mutta Pi tarjoaa ratkaisun avaimet ja pakottaa katsojan todella miettimään ja prosessoimaan näkemäänsä.

Mitättömällä budjetilla ohjattu Pi olikin jättihitti Sundancen elokuvafestivaaleilla, josta Aronofsky pokkasi parhaan ohjauksen pystin. Elokuva tuotti lopulta Yhdysvaltain lippuluukuilla yli 3 miljoonaa dollaria, vaikka sitä esitettiin vain rajoitetusti.

Teksti: © 2008 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

Free Guy

| 10.08.

Kesän todellisessa yllättäjässä pelimies kyllästyy vähäpätöiseen sivurooliin.

Lue lisää »

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia

| 21.09.

Sokea ja sosiaalisesti eristynyt cinefiili rullaa oman elämänsä kasarisankarina hakemaan höttöisen hattaran sijaan aitoa läheisyyttä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

The Ice Road

| 26.08.

Vaikka jää pettää rekkakuski-Neesonin rutiininomaisen toimintatrillerin alta, vihainen harmaakarhu ei osoita hiipumisen merkkejä.

Lue lisää »

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä

| 03.09.

Säädyllisen siirappisessa murhenäytelmässä toimittaja löytää kiihkeästä romanssista kertovan kirjeen ja rakastuu.

Lue lisää »

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia

| 21.09.

Sokea ja sosiaalisesti eristynyt cinefiili rullaa oman elämänsä kasarisankarina hakemaan höttöisen hattaran sijaan aitoa läheisyyttä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202