Parfyymi

Perfume: The Story of a Murderer (2006)

  • 5

Parfyymi on tyylin ja kuvallisen kerronnan riemuvoitto.

julkaistu 2007-01-04 / päivitetty 21.09. klo 16:04

KUVA 4

Perfume
Perfume 

KUVA 3

Perfume
Perfume 

KUVA 2

Perfume
Perfume 

KUVA 1

Ben Whishaw
Ben Whishaw 

Parfyymi

Ohjaus Tom Tykwer
Näyttelijät Ben Whishaw, Dustin Hoffman, Rachel Hurd-Wood, Alan Rickman, John Hurt
Maa Saksa / Ranska / Espanja / USA
Pituus 147 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2006 Constantin Film Produktion, VIP 4 Medienfonds, Nouvelles Éditions de Films, Castelao Producciones S.A., Davis-Films, Ikiru Films S.L.

Patrick Suskindin romaaniin perustuvan Parfyymin matka valkokankaalle oli pitkä ja vaivalloinen. Suskind ei itse nähnyt tarinaa sellaisena, jonka voisi muuntaa valkokankaalle sopivaksi, eikä siksi ollut halukas myymään oikeuksia käsikirjoitusta varten. Lopulta vuonna 2001 käsikirjoittajat Andrew Birkin, Bernd Eichinger ja ohjaaja Tom Tykwer (tunnettu lähinnä elokuvistaan Juokse Lola, 1998 ja Heaven, 2002) pääsivät työstämään Suskindin hittiromaania käsikirjoitukseksi ja näin elokuva lopulta päätyi valkokankaalle. Tuloksena on hieman epäyhtenäinen, mutta äärimmäisen omaperäinen, kaunis ja intensiivinen tarina.

Parfyymi sijoittuu 1700-luvun Ranskaan. Nuori Ben Whishaw esittää orpoa, Jean-Baptiste Grenouillea, joka on jo syntyessään siunattu yli-inhimillisen tarkalla hajuaistilla. Hän huomaa, että kaikella olevalla on oma tuoksunsa, niin elottomalla kuin elollisellakin – ja ennen kaikkea ihmisillä. Eräänä päivänä Grenouille tapaa lumoavan ihastuttavalta tuoksuvan nuoren naisen. Valitettavasti hän myös oppii, että ihmisten kuollessa he menettävät oman uniikin tuoksunsa. Tämä alkaa riivaamaan Grenouillea: kuinka ihmisen tuoksun voi ikuistaa?

Tämän arvoituksen ratkaisemiseen hän tarvitsee kuuluisan parfyymien luojan, Baldinin (Dustin Hoffman) apua. Grenouille oppiikin Baldininlta paljon, mutta itse arvoitus ei kuitenkaan suostu avautumaan. Niinpä Grenouille jatkaa vastauksen etsimistä muualta ja alkaa tekemään omia, hirvittäviä kokeilujaan.

“He possessed a power stronger than the power of money, or terror, or death – the invincible power to command the love of man kind. There was only one thing the perfume could not do. It could not turn him into a person who could love and be loved like everyone else.”

147 minuuttinen Parfyymi on aavistuksen verran ylipitkä, joka näkyy tarinan sirpaleisuudessa. Mukaan on yritetty mahduttaa mahdollisimman paljon alkuperäisestä romaanista. Tarinassa on niin paljon teemoja, että edes 147 minuuttia ei riitä niiden tutkimiseen, niinpä elokuvan runsas symboliikka ja moniulotteinen tarina eivät pääse kehittymään täydellisesti. Suskindin huoli ei siis ollut täysin turha.

Baldinin tärkeä opetus ”asioiden sielu on niiden tuoksussa” ohitetaan hieman liian kevyesti, jolloin tarinan myöhäisempi symboliikka ei avaudu ihan niin tehokkaasti kuin saattaisi toivoa. Epäolennaisuuksia olisi voinut karsia ja keskittyä tiiviimmin tarinan ytimeen. Silloin 147 minuuttia olisi riittänyt loistavasti.

Toisaalta, Suskind oli väärässä siinä, etteikö hänen kirjastaan saisi muutoin hienoa elokuvaa. Parfyymi on tyylin ja kuvallisen kerronnan riemuvoitto. 1700-luvun Pariisi on kuvattu kerrassaan vaikuttavasti. Elokuvan tunnelma nostattaa katsojan ihokarvat pystyyn heti alun makaaberista Pariisin kuvauksesta aina lopun vertauskuvalliseen kliimaksiin saakka. Varsinkin suurelta valkokankaalta katsottuna Parfyymi tekee niin suuren vaikutuksen, että käsikirjoituksen ongelmat on hyvin helppo antaa anteeksi. Elokuvan voimakkaat kuvat eivät päästä katsojaa helposti otteestaan. Parfyymi ei välttämättä tule olemaan juuri alkaneen vuoden paras elokuva, mutta se saattaa hyvinkin olla yksi kiinnostavimmista.

teksti: © 2007 Antti Honkala

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti.

Lue lisää »
Clint Eastwood

The Mule

| 15.01.

Uusi alku vai viimeinen suora? Menneen maailman haurastunut hortonomi vaihtaa vararikossa puutarhapuolelta huumehommiin.

Lue lisää »
Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »
Taron Egerton

Robin Hood

| 05.12.

Sherwoodin populistisankarin pointiton ja ponneton päivitys luokkapetturi-poikabändiläiseksi ryövää katsojan aikaa ja rahaa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202