Paha maa

Paha maa (2005)

  • 4

Paha olo kiertää Aku Louhimiehen alakuloisessa, laatunäyttelijöitä tulvivassa draamassa.

julkaistu 2005-08-26 / päivitetty 26.07. klo 18:06

KUVA 4

Mikko Leppilampi ja Pamela Tola
Mikko Leppilampi ja Pamela Tola 

KUVA 3

Petteri Summanen ja Matleena Kuusniemi
Petteri Summanen ja Matleena Kuusniemi 

KUVA 2

Pertti Sveholm
Pertti Sveholm 

KUVA 1

Jasper Pääkkönen, Pamela Tola ja Mikko Leppilampi
Jasper Pääkkönen, Pamela Tola ja Mikko Leppilampi 

Paha maa

Ohjaus Aku Louhimies
Näyttelijät Pertti Sveholm, Jasper Pääkkönen, Mikko Leppilampi, Pamela Tola, Matleena Kuusniemi
Maa Suomi
Pituus 130 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2005 Solar Films ja Yleisradio (YLE)

Saimme seurata mediassa pitkän aikaa riitelyä Paha maa (Suomi, 2005) -elokuvan viimeisestä versiosta. Riitely elvytti hieman keskustelua elokuvan ohjaajasta auteur-hahmona eli elokuvan varsinaisena tekijänä. Lopulta kiista päättyi elokuvan tuottaja Markus Selinin ja ohjaaja Aku Louhimiehen yhteisymmärrykseen, ja samalla Louhimies sai oikeuden elokuvan viimeiseen leikkaukseen.

“Syyttömänä syntymään sattui hän, tähän maahan pohjoiseen ja kylmään.” – Murheellisten laulujen maa, Eppu Normaali

Aku Louhimiehen Paha maa on episodielokuva, jossa usean suomalaisen traagiset kohtalot kytkeytyvät toisiinsa. Kuten elokuvan alussa mainitussa Leo Tolstoin kirjassa, niin tässäkin pahaa kierrätetään tiedostaen tai tiedostamatta ihmiseltä toiselle. Elokuva alkaa kun suosittu “äidin- ja isänkielen opettaja” (roolissa Pertti Sveholm) saa potkut. Se käynnistää koko ajan traagisemmaksi menevän syöksylaskun, joka pysähtyy vasta lopussa.

Elokuva on täynnä tunnettuja suomalaisia näyttelijöitä, joista jokainen loistaa roolissaan, jopa Jasper Pääkkönen. Kaikki näyttelijät ovat rentoja ja kun vuorosanoja puhutaan toisten päälle, niin tilannekin välittyy paremmin. Elokuvaa säestää tyypillisten pop-biisien sijasta tasokas äänisuunnittelu ja Rauno Ronkaisen lähikuvaus. Louhimies on sisäistänyt hyvin Chaplinin lausunnon siitä kuinka “tragedia on yhtä kuin elämä lähikuvassa, komedia on yhtä kuin elämä kaukokuvassa”. Lohduttomien lähikuvien väliin mahtuu muutama kaukokuva, joka tuo sentään hieman tragikoomisuutta elokuvaan, ettei liikuta pelkän tragedian kentällä.

Elokuvan aloittaa lainaus Eppu Normaalin kappaleesta Murheellisten laulujen maa ja samasta kappaleesta nostetut sanat toimivat elokuvan väliotsikkoina. Työttömyys, viina, kirves, perhe, lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe antavat kaikki sanoina osviittaa elokuvan henkilöiden ja myöskin koko Suomen henkiseen tilaan. Sanat ovat niin suomalaisia kuin olla voi ja niiden melankolisuus on tarinoihin liitettynä kouriin tuntuvaa.

Elokuvan yhdeksi kantavaksi teemaaksi on mainittu anteeksianto. Se pienoinen vivahdus mikä elokuvassa on anteeksiantoa, ei ole paljon. Päälimmäisenä elokuvasta jää käteen elämän lohduttomuus. Sitä voisi sanoa ateistin maailmankuvaksi – mutta myös rationalistin, sillä elokuvasta puuttuu Jumalan läsnäolo kokonaan. Ihmiset joutuvat käsittelemään onnettomuuksiaan yksin, joten ongelmat kasvavat ja paha olo pahenee. Yksin ei pitäisi jäädä, mutta niin vain käy, ja se on elämää.

Loistavat näyttelijät ja kokonaisvaltainen rentous tekee elokuvasta sulavan rosoisen. Tragedia on huipussaan ja elokuvassa mennään ojasta allikkoon, mutta muutamat tragikoomiset kohdat helpottavat muuten liian raskasta kokonaisuutta. Harvinaisen raikasta uutta suomalaista elokuvaa, joka on varsin tervetullutta vaihtelua.

Teksti: © 2005 Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

Free Guy

| 10.08.

Kesän todellisessa yllättäjässä pelimies kyllästyy vähäpätöiseen sivurooliin.

Lue lisää »

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia

| 21.09.

Sokea ja sosiaalisesti eristynyt cinefiili rullaa oman elämänsä kasarisankarina hakemaan höttöisen hattaran sijaan aitoa läheisyyttä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

The Ice Road

| 26.08.

Vaikka jää pettää rekkakuski-Neesonin rutiininomaisen toimintatrillerin alta, vihainen harmaakarhu ei osoita hiipumisen merkkejä.

Lue lisää »

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä

| 03.09.

Säädyllisen siirappisessa murhenäytelmässä toimittaja löytää kiihkeästä romanssista kertovan kirjeen ja rakastuu.

Lue lisää »

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia

| 21.09.

Sokea ja sosiaalisesti eristynyt cinefiili rullaa oman elämänsä kasarisankarina hakemaan höttöisen hattaran sijaan aitoa läheisyyttä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202