Miksi talon palvelijat piilottavat pihan kulmalla olevat hautakivet?
Espanjalainen Alejandro Amenábar tuli tunnetuksi elokuvallaan Tesis (1996). Onnistunut jännityselokuva veti mukaansa karmealla tavallaan. Amenábar oli jo tässä vaiheessa hyvin tunnettu lupaus Espanjasta, kunnes mies ohjasi psykologisen kauhuelokuvan Los Otros – The Others (aka Les Autres). Elokuva sai kriitikot ja yleisön nousemaan pystyyn, ja se sai lähes poikkeuksetta ylistävät arvostelut.
The Others sijoittuu sumuiselle saarelle Englannin kanaalissa. Vanhassa kartanossa asuu Grace Stewart kahden lapsensa Annen ja Nicholaksen kanssa. Gracen mies on kadonnut juuri päättyneessä sodassa. Lapset kärsivät valoherkkyydestä, joten talon kaikki ikkunat on peitetty paksuilla verhoilla ja ovet pitää sulkea heti perässä. Lisäksi suuren talon palvelijat ovat kadonneet yllättäen.
Eräänä aamuna ovelle saapuu kolme ihmistä: vanha nainen, mies ja mykkä piika. Kuin sattumalta he tarjoutuvat rouva Stewartin palvelukseen. Suuri kartano ei kuitenkaan ole hyväksynyt asukkaitaan. Annelle alkaa ilmestyä nuori poika Viktor ja vanha noidan näköinen nainen. Sen enempää en uskalla paljastaa pilaamatta elokuvan nautintoa.
Nicholas: I’m scared.
Anne: Well, you shouldn’t have come then.
Nicholas: Say something.
Anne: What shall I say?
Nicholas: Anything.
Anne: My name is Anne, and I’m walking. I’m walking and my name is Anne…
Ohjaaja on kirjoittanut käsikirjoituksen, johon hän on sisällyttänyt arkisia pelottavia asioita: suuri kartano ja sen historia, huoneiden ainainen pimeys, suljettujen ovien takaiset salaisuudet, kaiken verhoava sumu ja Nicole Kidmanin esittämän äidin mielen järkkyminen. Pelko hiipii puseroon ilman limaisia mörköjä tai alieneja. Amenábarin käsikirjoitus on huolella kirjoitettu, minkä voi huomata kohtauksien rytmityksessä. Pelkoelementtejä tuodaan tarkasti oikeilla hetkillä, ja katsoja voi vain aavistaa tulevat kauhut. Myös tunnelmien vuorottelulla on saatu hienoa jännitystä kohtauksiin. Amenábarin panos näkyy ja tuntuu kautta elokuvan. Ote on tarkkaa, ja näyttelijät pääsevät näyttämään taitonsa. Lavastus on myös tukemassa tunnelmaa.
Kidamin esittämä Grace ei jää alkuasetelmiin, vaan tapahtumien edetessä kartanossa naisesta paljastuu uusia piirteitä, joilla on oma merkittävä osansa elokuvassa. Kidman itse sopii rooliinsa ja myös tekee siitä omanlaisensa. Tulkinta on ammattitaitoista. Hänen lisäkseen elokuvan muutkin näyttelijät onnistuvat rooleissaan.
The Others on pienen luokan elokuva, mutta se ei näy paljoa eikä haittaa tippaakaan. Se on omalla tavallaan kauhea kauhuelokuva. Kaiken kaikkiaan se on ohjaajansa elokuva ja ansaitsee niin kriitikoiden ylistykset kuin yleisönkin.
teksti: © 2002 Raimo Miettinen
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA