Poliisina työskentelevä Gabriel Yulaw (Jet Li) taistelee paholaista vastaan, joka osoittautuu hänen omaksi alter egokseen.
Kung fu -virtuoosi Jet Li näkyy nykyään jo lähes vuosittain teattereiden ohjelmistossa. Tappava ase 4:n myötä Hollywoodiin siirtynyt Jet otti askeleen myyttisempään, mutta ei kuitenkaan orientaalimpaan suuntaan, James Wongin scifitrillerissä The One.
The One sijoittuu kuvitteelliseen elämän ja olemisen tilaan, jossa tälle meidän universumille on olemassa satoja vastaavia, mutta täysin suhteettomia ja irrallisia toisia universumeja. Nämä universumit ovat yhdistetty yhdeksi multiversumiksi, jota valvovat myös ihmiset. Ylivalvojien työläisinä häärivät universumeja ja niiden välistä liikennettä valvovat huippukoulutetut agentit (Jason Statham ja Delroy Lindo). Wongin The One ei kuitenkaan keskity elokuvassaan meidän maailman pelastamiseen sellaisella mittakaavalla mitä esimerkiksi jopa esikuvaksi nostettava The Matrix. Keskittyminen kohdistuu nyt odotetusti ja ikävä kyllä tyylikkääseen tusinaviihteeseen.
Elokuvassa Gabriel Yulaw (Jet Li) on universumeja valvova agentti, joka kuitenkin on valinnut tiensä pahan puolelta. Luopioagentiksi ristitty Yulaw tappaa rinnakkaisuniversumien alter egojansa, jolloin kuolleesta siirtyy energia kaikille muille jet li -klooneille. Elokuvassa viimeisenä naulana arkkuun on meidän maailman jet li -klooni Gabe Law, joka on myös saanut puolet kaikkien kuolleiden egojen energian, mutta odotetusti edessä on hyvän ja pahan kohtaaminen. Kaunista ajatella maailmankaikkeuden elävän harmonista kiertoa, jossa hyvä ja paha tasapainottelevat ikuisesti, tarina vain ei kanna ensimmäista ajatusta pidemmälle.
James Wongin aikaisempi merkityksetön ohjaus on ollut kauhuelokuva Final Destination – viimeinen määränpää. Merkityksettömien elokuvien ura saa jatkoa nyt The Onen myötä. Elokuva olisi ehkä vuoden 2001 huonoin ilman martial arts -taistelukohtauksien koreografioista vastanneen Corey Yuen ammattitaitoa.
Jet Li osaa hoitaa hommansa kuitenkin ammattimaisella otteella, joka vielä tässä elokuvassa tarkoittaa pääosin positiivista otetta roolihahmoon. Lin suoritukset ja hahmot ovat kasvavan suosion alla muotoutuneet koko ajan kohti tavallisia toimintasankareita.
teksti: © 2001 Raimo Miettinen
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA