Jason Patricin esittämän peitetutkimusta tekevän huumepoliisin suunnitelmat menevät pahasti pieleen Joe Carnahanin väkevässä trillerissä. Pääkaksikon vastakkainasettelu muistuttaa Training Dayta, tyyl…
Joe Carnahanin ohjaama elokuva Narc alkaa vaikuttavalla kohtauksella. Jason Patricin esittämän peitetutkimusta tekevän huumepoliisin suunnitelmat menevät pahasti pieleen, kun hän joutuu ampumaan karkuun lähteneen narkkarin ja samalla haavoittaa kuolettavasti sivullista. Kohtaus on kuvattu kirjaimellisesti vauhdista, kun kamera kulkee juoksevan kaksikon perässä heiluen ja väistellen aitoja tai muita esteitä. Kohtauksen intensiivisyys vie katsojan mukanaan. Tapahtumat vilisevät silmien edessä, kunnes yllättäen huumepoliisi makaa maassa verta vuotavan ammutun päällä, ja kaikki on ohi.
Huumerikollisuutta tutkinut rikostutkija Nick Tellis (Patric) hyllytetään tehtävistään tapauksen tutkinnan ajaksi. 18 kuukauden jälkeen hänelle tarjotaan mahdollisuutta palata hommiin, kun Detroitin kaduilla ammutaan toinen huumepoliisi. Vaimo ei halua päästää miestään. Murhaa tutkimaan otetaan myös Henry Oak (Ray Liotta) kiivasluonteinen ja kovia kokenut hämärät taustat omaava rikostutkija, joka tunsi kuolleen huumekytän perheen. Kaksikko haluaa tutkia murhan perusteellisesti, mutta ylemmät portaat haluavat lopettaa tutkimukset mahdollisimman pian.
Joe Carnahan on sekä ohjannut että kirjoittanut juonen elokuvalle. Alex Nepomniaschy (Kohtalokas laukaus) on toiminut kuvaajana. Alkukohtauksen väkevyys ja voima antavat odottaa jotain todella hyvää. Mustan puhuva maailma ja veriset tapahtumat tukevat hyvin elokuvan henkeä. Huumemaailman vaikutus poliisin työssä on kuvattu raadolliseksi, kun poliisille ei anneta välttämättä mahdollisuuksia huutaa pysähtymään, koska pakeneva narkkari saattaakin ampua sekunnissa kymmeniä luoteja syöksevällä uzilla. Pääosanesittäjät Patric ja Liotta näyttelevät roolinsa hienosti. Jason Patrick on näytellyt poliisia myös Rushissa (1991) ja tekee nyt maukkaan suorituksen pipopäisenä epäonnistujana. Liotta on vanhentunut arvokkaasti. Roolihahmon harmaaparta kuin puku tekevät rikostutkija Oakista mieleen jäävän, kun tätä kaikkea varjostaa Liottan päällekäyvä raivo.
Dark Blue kuin myös Training Day kuuluvat samaan sarjaan Narcin kanssa. Elokuvat kertovat synkkiä rikostarinoita suurkaupungin kujilta. Training Dayn vahvin puoli oli asetelmat nurinpäin kääntävässä juonessa ja pääkaksikon Washington-Hawke työskentelyssä. Narc tarjoaa melkein samantasoista vastakkainasettelua Patrickin ja Liottan välillä. Elokuva mainitsee rikostutkinnan leväperäisyydestä. Usein syylliseksi lavastetaan myyttinen “musta mies”. Paikoin elokuvan tunnelma nousee kutkuttavan hikiseksi eikä se päästä katsojaa helpolla. Kaiken kaikkiaan laatukyttätrilleri.
teksti: © 2003 Raimo Miettinen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA