Nagaya shinshiroku

Nagaya shinshiroku (1947)

  • 4

Yasujiro Ozun ensimmäinen toisen maailmansodan jälkeen valmistunut elokuva on pienimuotoinen kertomus lasten vaikeuksista kovassa sodan jälkeisessä maailmassa.

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-04-01 / päivitetty 24.07. klo 19:07

KUVA 4

Hohi Aoki ja Choko Iida
Hohi Aoki ja Choko Iida 

KUVA 3

Choko Iida
Choko Iida 

KUVA 2

Nagaya shinshiroku
Nagaya shinshiroku 

KUVA 1

Hohi Aoki
Hohi Aoki 

Nagaya shinshiroku

Ohjaus Yasujiro Ozu
Näyttelijät Choko Iida, Hohi Aoki, Chichu Ryu, Reikichi Kawamura, Eitaro Ozawa, Mitsuko Yoshikawa
Maa Japani
Pituus 71 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1947 Shochiku Kinema Kenkyû-jo

Vaikka Yasujiro Ozu oli tehnyt pitkän uran jo ennen toista maailmansotaa, ovat vasta sodanjälkeiset elokuvat olleet hänen käyntikorttinsa eurooppalaisten elokuvankatsojien tietoisuuteen. Siitä huolimatta kesti kauan ennen kuin Ozu saavutti samanlaista arvostusta kuin länsimaissa huomattavasti paremmin tunnettu Akira Kurosawa – vuonna 1963 syöpään kuollut Ozu on suurelle yleisölle todennäköisesti edelleenkin varsin tuntematon suuruus.

Vuonna 1947 valmistunut Nagaya shinshiroku (engl. Record of a Tenement Gentleman) oli Ozun ensimmäinen näytelmäelokuva moneen vuoteen, siitä oli sota pitänyt huolen. Vaikka Ozu ei ollut rintamalle joutunutkaan, vaan oli viettänyt sota-ajan japanilaisten miehittämässä Singaporessa, ei kuuluisaa ohjaajaa käytetty edes sotadokumenttien kuvaamiseen. Siitä huolimatta hän ei ollut menettänyt hitustakaan siitä keskiluokan elämän tarkkailijan asemasta, jonka hän oli itselleen jo ennen sotaa luonut. Myös vanhat taidot olivat tallella, siitä hyvänä esimerkkinä tämä pienimuotoinen Tokion laitakaupungille sijoittuva draama.

Nagaya shinshiroku alkaa, kun ennustaja Tashiro (Chishu Ruy) löytää kadulta kodittoman pikkupojan (Hohi Aoki) ja päättää tarjota tälle yösijan ystävänsä Tamekichin (Reikichi Kawamura) luota. Tamekichi ei kuitenkaan siedä lapsia, joten poika viedään tutun lesken, Tanén (Choko Iida) huostaan. Tanékaan ei haluaisi poikaa luokseen, mutta päättää kuitenkin antaa tälle yösijan.

Seuraavana päivänä selviää, että pojan isä (Eitaro Ozawa) on puuseppä, joka on jostain syystä hylännyt lapsensa. Tané on nyt saanut pojan pysyvästi riesakseen ja tuo sen selvästi julki. Hän ei ole pojalle lainkaan ystävällinen, vaikka tämä yrittää parhaansa mukaan olla uudelle sijaisvanhemmalleen mieliksi. Mutta kun poika eräänä aamuna lähtee omille teilleen, Tané huolestuu ja alkaa etsiä tätä.

Nagaya shinshiroku on Ozulle ominaiseen tapaan aikalaiskuvaus, jonka tutkaimessa on tällä kertaa sodanjälkeisen Japanin rappiotila. Päivittäinen taistelu paremmasta elämästä ja jälleen rakentamisesta yleensäkin on tehnyt ihmisistä kylmiä ja töykeitä toisiaan kohtaan. Elämä on raskasta eikä paremmasta ole tietoa. Tässä tilanteessa yksikin virheaskel voi olla katastrofaalinen.

Erityisen vaikeat olot ovat lapsilla, varsinkin kodittomilla, joista ei tunnu välittävän kukaan. Tämän saa huomata myös tarinan pikkupoikakin, kun kaikki hänen ympärillään olevat aikuiset tekevät selväksi, ettei hänellä ole tilaa heidän elämässään. Vasta kun Tanén hyvä ystävä Kikuko (Mitsuko Yoshikawa) osoittaa pojalle inhimillisyyttä, alkaa iäkkään leskenkin kylmäkiskoisuus vähitellen hälvetä. Hän alkaa tuntea sääliä poikarukkaa kohtaan ja yrittää tarjota hänelle paremman elämän. Tanén loppupuhe tuntuu jakavan katsojat edelleen kahteen leiriin – joko sitä pidetään elokuvan tyyliin ja sanomaan sopivana tai sitten sitä pidetään liian imelänä.

Kodittoman lapsen vaikeuksista kovassa ja tunteettomassa maailmassa saisi helposti luotua täydellisesti kyynelkanavat aukaisevaa draamaa, mutta se ei ole Ozun tapaista. Vaikka aihe onkin koskettava, ei ohjaaja sorru paatokseen saati latteuksiin, joita tällaisten elokuvien kohdalla valitettavan usein näkee. Ozun toteutustapa on hillitty ja juuri tämän takia Nagaya shinshiroku on viehättävä ja koskettava draama, joka muistuttaa toivottavasti jokaista katsojaa lähimmäisenrakkauden tarpeellisuudesta.

Teksti: © 2009 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202