Herkkä elokuva kertoo Marthan kivuliaasta irrottautumisesta tiukasta yhteisöstä.
Aikarakenteeltaan erikoinen Martha Marcy May Marlene on kurkistus lahkosta pakenevan Marthan elämään. Elokuva kertoo Marthan irrottautumisesta hienovaraisesti, mutta jättää paljastamatta kaiken mitä tapahtui ennen ja jälkeen sitä lyhyttä hetkeä, jonka kamerat seuraavat tapahtumia.
Ensisilmäyksellä yhteisö, johon Martha (Elizabeth Olsen) saapuu, on kuin ulkoisen yhteiskunnan normeista riisuttu vapaa hippikoti. Yhteisön säännöt ovat kuitenkin tiukat ja vapaaehtoisuus vain näennäistä. Tulijat saavat uuden nimen ja heidät sidotaan kiinni rikolliseen kuvioon tekemällä heidät osallisiksi vääryydestä. Jos tässä lahkossa on jotain uskonnollista, kiinnittyy se kaikki henkilökulttiin johtaja Patrickin (John Hawkes) ympärillä. Marthasta tulee Marcy May.
Elokuvan kiinnostavampi puolisko kysyy, onko Marcy Maysta enää Marthaksi. Martha pakenee lahkosta siskonsa Lucyn (Sarah Paulson) luokse, muttei suostu kertomaan, missä on ollut. Sisko tai varsinkaan tämän mies eivät ymmärrä, miksi vieraan poikaystävän luona viipynyt pikkusisko käyttäytyy kummallisesti. Martha taas ei osaa päästää irti lahkon opeista tai pelostaan, että joku lahko jäsenistä on tulossa hakemaan hänet takaisin. Toisaalta koko elokuvan ajan katsojat istuvat jännittyneinä; ehkä Marthan pelko ei olekaan turha.
Elokuvan aikarakenteessa Marthan liittyminen ja irrottautuminen lahkosta sekoittuvat toisiinsa. Siirtymät entisen ja nykyisen välillä on toteutettu kekseliäästi. Martha sukeltaa järveen siskonsa mökillä, mutta pienikin ärsyke nostaa hänet pintaan painajaistensa lahkossa.
Kokonaisuudessaan Martha Marcy May Marlene on vangitseva. Vaikka elokuva on ennemmin hetken tunnelmakuvaus kuin kokonainen tarina, Elizabeth Olsen tekee viattomana ja vainoharhaisena Marthana niin hienon roolityön, ettei tarinan vajavaisuutta juurikaan huomaa.
Lahkoja ja niistä irrottautumista on käsitelty ilman tirkistelymentaliteettia varsin vähän. Suppean teatterilevityksen jälkeen Martha Marcy May Marlenen voi onneksi nähdä nyt kotona.
Teksti © 2012 Tuija Pyhäranta
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA