Manderlay

Manderlay (2005)

  • 3

Lars von Trierin Amerikka-trilogian toinen osa, vuonna 2005 valmistunut Manderlay tarkastelee amerikkalaisen mustan väestön epäoikeudenmukaista kohtelua.

julkaistu 2009-01-01 / päivitetty 05.04. klo 15:03

KUVA 1

Manderlay
Manderlay 

Manderlay

Ohjaus Lars von Trier
Näyttelijät Bryce Dallas Howard, Danny Glover, Willem Dafoe
Maa Tanska / Ruotsi / Alankomaat / Ranska / Saksa / Yhdysvallat
Pituus 133 min.
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2005 Zentropa Entertainments, Edith Film Oy, Film i Väst, Isabella Films B.V., Manderlay Ltd., Memfis Film & Television, Ognon Pictures, Pain Unlimited GmbH Filmproduktion ja Sigmall Films Ltd.

Yksi viime vuosien valovoimaisimpia ohjaajia ja elokuvataiteilijoita on ollut Lars von Trier. Hän on uudistanut itsensä ja elokuvakielen jokaisen projektinsa kohdalla uudelleen ja uudelleen. Trierin uusin elokuva Manderlay on tässä suhteessa poikkeus sääntöön ja samalla pienoinen pettymys.

Trierin Amerikka-trilogian ensimmäisen osan, Dogvillen, jälkeen Trier on poiminut Amerikan historiasta lähempään tarkasteluun mustan väestön epäoikeudenmukaisen kohtelun. Manderlay on suoranaista jatkoa sille, mihin Dogville jäi. Siinä seurataan päähenkilö Gracen pakomatkaa Dogvillen kylästä Manderlayn kylään, jossa vallitsee epäoikeudenmukainen ilmapiiri rotusortoineen. Grace päättää jäädä kylään auttamaan vallitsevan tilanteen ratkaisemisessa, jonka jälkeen hän huomaa että asiat eivät välttämättä ole milloinkaan sitä miltä näyttävät.

Bryce Dallas Howard ei vakuuta Nicole Kidmanin vahvan tulkinnan jälkeen. Dallas Howardilla oli kuitenkin kohtalaisen isot saappaat täytettävinä: jatkaa Kidmanin työtä täsmälleen siitä mihin hän jäi, ja vieläpä samoissa vaatteissa. Koska kyseessä on trilogia, kuvaus, lavastus ja muut esteettiset osa-alueet on toteutettu myös Dogvillen luomaa pohjaa hyödyntäen.

Vaikka estetiikkansa puolesta Manderlay on vain Dogvillen aloittaman tyylin jatko-osa, on sen tematiikan käsittely Dogvilleä mielenkiintoisempi. Taiteessa on ollut tapana käyttää aurinkoon katsomista vertauskuvana asioiden kuvaamiselle: kukaan ei voi katsoa aurinkoa kohti suoraan, vaan sitä on katsottava sen vierestä. Sama pätee yhteiskunnallisten ja syvästi eettisten asioiden kuvaamiseen. Jos asiat esittää niin kuin ne ovat, on lopputulos auttamattomasti latteaa tai propagandistista. Trier poistaa näennäisiä esteitä, että näkisimme paremmin asioiden ytimeen. Amerikka-trilogiaa on syytetty teennäisyydestä, mutta samalla se on kehittänyt kokonaan uuden keinon ilmaista asioita. Trier on poistanut kaikki tarpeettomat esineet ja objektit ja luonut ikään kuin tyhjiön, jossa hän voi rauhassa tarkastella valitsemiaan teemoja.

Eurooppalaisena elokuvantekijänä Trierillä on myöskin ulkopuolisen tarkastelijan etulyöntiasema, mutta tämä ei silti tarkoita läheskään samaa kuin objektiivisuus. Trierin on helpompi vain ottaa etäisyyttä tähän tietyn kulttuurin menneisyyteen ja käsitellä sitä omana kokonaisuutenaan fiktion keinoin. Elokuva ei kuitenkaan herätä aiheesta sen enempää uusia kysymyksiä, kuin muutkaan samaa aihetta käsittelevät elokuvat. Manderlay (2005 Tanska, Ruotsi, Alankomaat, Ranska, Saksa, Yhdysvallat) säilyttääkin mielenkiintonsa vain tarinan tasolla. Trierille tuntuu joka elokuvan kohdalla olevan tärkeää luoda jotain uutta, että mielenkiinto siihen säilyisi. Tämä ominaisuus on nostanut Trierin ohjaajien korkeaan kastiin ja tässä valossa tuntuukin että Manderlay on vain selkeä siirtymävaihe Dogvillesta trilogian viimeiseen osaan.

teksti: © 2005 Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti.

Lue lisää »
Clint Eastwood

The Mule

| 15.01.

Uusi alku vai viimeinen suora? Menneen maailman haurastunut hortonomi vaihtaa vararikossa puutarhapuolelta huumehommiin.

Lue lisää »
Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »
Taron Egerton

Robin Hood

| 05.12.

Sherwoodin populistisankarin pointiton ja ponneton päivitys luokkapetturi-poikabändiläiseksi ryövää katsojan aikaa ja rahaa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202