Love and Friendship -elokuva esittelee monelle tuntemattoman, piikikkään ja lähes anarkistisen Austenin.
Ohjaaja Whit Stillman, joka vieraili vuosi sitten Sodankylän elokuvajuhlilla, on yläluokkaisen varhaisaikuisuuden tarkkanäköinen, lempeästi piikittelevä sisäpiirikuvaaja. Vetävä The Last Days of Disco (1998) toimii helppona kosketuksena töihin.
Stillmannia voi helposti kutsua Jane Austenin henkiseksi perilliseksi. Tämän vuoksi jälkimmäisen Lady Susan-romaanin filmatisointia, eli tätä elokuvaa, on odotettu tavallista innokkaammin – myös ohjaajan paluuna 90-luvun tasolle. Hauskan kierteen juttuun luo, että uransa jälkipuolella oleva Stillman otti työn alle juuri Austenin varhaistuotantoon kuuluvan Lady Susanin. Kehityssuunnissa on käänteistä symmetriaa.
Lady Susania ei julkaistu Austenin elinaikana. Syynä lienevät sen hapokkaan satiirinen tapakritiikki ja radikaali naispäähenkilö. Nämä edistykselliset asenteet piiloutuivat Austenin myöhemmissä teoksissa konservatiivisten leninkien alle. Love and Friendship -elokuva esittelee siis monelle tuntemattoman, piikikkään ja lähes anarkistisen Austenin.
Kate Beckinsale sanailee arvokkaan ilkikurisesti Lady Susanina, hyvään elämään tottuneena leskenä, joka peluuttaa aikansa jäykkiksiä toisiaan vastaan turvatakseen tyttärelleen ja itselleen suotuisan taloudellisen tulevaisuuden. Stillman kuvaa tapahtumat neutraalin tyylikkäästi, joten huomio keskittyy sosiaaliseen shakkiin ja partaveitsenterävään dialogiin. Parhaita näpäytyksiä ei alleviivata, joten tarkkana kannattaa olla.
Love and Friendship on ulkoiselta muodoltaan perinteinen pukudraama, joka tekee myyräntyötä: ravistelee genrensä draamankaarellisia ja etenkin naisten moraalia koskevia lainalaisuuksia. Päähenkilönsä tavoin se kääntää vakiintuneet kaavat itseään vastaan. Tällainen muodon ja sisällön harmonia osoittaa korkeaa elokuvallista nokkeluutta. Stillmanin kädenjälki hienostuneen porvarillisena ohjaajana ja ajattelijana, viehättävänä menneisyyden kuriositettiina, näkyy etenkin tässä.
Kirjana keskeneräiseksi jäänyt Lady Susan saa filmatisoinnissa Austenin toisen, niinikään elinaikana julkaisemattoman teoksen, Love and Friendshipin nimen. Se on pienestä sekavuudesta huolimatta ymmärrettävää, koska Stillmannin elokuvakäsikirjoitus on etenkin tarinan muodon osalta voimakkaasti kehitelty. Keskeinen muutos koskee kirjeiksi kirjoitetun romaanin sovittamista erään miessivuhenkilön näkökulmaan.
Teksti: 2016 Aleksi Salonen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA