Kukkulan tyttö, sataman poika

Kokurikozaka Kara (2011)

  • 3

Gorō Miyazakin nostalginen tarina 60-luvulta korostaa sukupolvien välisen jatkuvuuden tärkeyttä.

julkaistu 2012-09-28 / päivitetty 11.10. klo 22:10

KUVA 2

Kukkulan tyttö, sataman poika
Kukkulan tyttö, sataman poika 

KUVA 1

Kukkulan tyttö, sataman poika
Kukkulan tyttö, sataman poika 

Kukkulan tyttö, sataman poika

Ohjaus Gorō Miyazaki
Maa Japani
Pituus 91 min
Ikäraja Sallittu kaikenikäisille
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Yhä uutta soihdunkantajaa etsivä animaatiostudio Ghibli luottaa Hayaon poika Gorō Miyazakiin ohjaajanpallilla nyt toistamiseen. Laajasti epäonnistuneena pidettyyn Maameren tarinoihin nähden Kukkulan tyttö, sataman poika on kyllä tasapainoisempi, mutta tasapaksukin nostalgisointi.

Juuriensa tuntemisen ja arvostamisen teema yhdistyy studion perustaneiden isä-Miyazakin (nyt käsikirjoittajana) ja Isao Takahatan tuotannoista voimakkaammin jälkimmäiseen, kun ensimmäisen alaa ovat olleet fantasiat. 60-luvun Yokohaman yläkoulumaailmaan sijoittuva draama on Takahatan ja Ghiblin lännessä vähemmän tunnettujen 90-luvun realististen tuotantojen (Only Yesterday, Aaltojen kuohu, Sydämen kuiskaus) henkinen perillinen.

Korean sodan ja Toisen maailmansodan kummitteleman kansakunnan käännekohtaa näytellään idealistisella tarinalla, jonka keskeisenä allegoriana toimii satamakaupungin latinalaiskortteleiden vanhan kerhotalon kohtalo. Huvilamainen rakennus on koulun vihkiytyneen vähemmistön kirjava turvasatama, mutta ränsistys ja marginaalinen suosio ajavat kouluhallinnon purkamisen kannalle. Tilalle halutaan moderni länsimainen laitos, kun Tokyon olympialaisetkin ovat lähestymässä.

Kerhotalon puolustajaksi nousee ensin koulun kulttuurikerhon menevä veturi Shun, sotaorpo, jonka toverin perhe on adoptoinut. Varsinainen päähenkilö on tutusti tyttö Umi, sodassa isänsä menettänyt hänkin. Keskeiset hahmot, Umi etenkin, ovat Kätkijöistä muistuttaen kovin kiiltokuvamaisia ihannenuoria. Tietyn kapinallisuuden hyveen näyttävät Ghibli-maailmassa korvanneen kuuliaisuuden, pyytettömyyden ja sinnikyyden konservatiivisemmat ihanteet. Kertomusten kiinnostavuudelle se on karhunpalvelus, etenkin kun nuorempi Miyazaki kuljettaa tarinaa ilman riittävän selviä dramaattisia huippuja.

Konservatiivinen on tarinan opetuskin, mutta klassisessa, ei oikeistolaisessa mielessä. Yhä uudestaan palataan historian, sukujuurien ja perinteiden tuntemisen tärkeyteen ja menneiden polvien ponnistelujen tunnustamiseen. Aggressiivista nationalismia tai jähmettyneitä hierarkiota tällä ei tavoitella (ensimmäisestä tehdään pilaa, jälkimmäisestä selvää) vaan keskinäistä ymmärrystä, jota tavaramerkillisesti symboloi pääparin orastava rakkaus.

Käsinmaalattujen taustojen väsymättömän pieteettinen tyyli muistuttaa 90-luvun Sydämen kuiskauksesta. Tällä saraa ote ei ole lipsunut vähääkään. Kuvakerronta seuraa kuitenkin turhankin vahvasti perinteisen live-elokuvan otostyyppejä ja “kameraliikkeitä”. Maagisia hetkiä on studion paraatihetkiin nähden niukasti, todella säväyttäviä kolme: nuorenparin pyöräajo mäeltä satamalle, Yokohaman sataman marketti illalla ja laivamatka sumun halki.

Kukkulan tyttö, sataman pojassa ei voi välttyä menestystekijöitä kierrättävän varmistelun vaikutelmalta. Onhan elokuva sympaattinen, mutta Ghibli-studion juuret tuntien latvan tulisi olla elivoimaisempi. Kapinahenkeä kaivataan.

Teksti: 2012 Aleksi Salonen

Elokuva nähtiin myös osana vuoden 2012 Rakkautta & Anarkiaa -festivaalia. Lue raportti »

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti.

Lue lisää »
Clint Eastwood

The Mule

| 15.01.

Uusi alku vai viimeinen suora? Menneen maailman haurastunut hortonomi vaihtaa vararikossa puutarhapuolelta huumehommiin.

Lue lisää »
Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Dakota Johnson, Anne-Lise Brevers, Mia Goth ja Majon Van der Schot

Suspiria

| 20.11.

Giallon mestariteoksen kuulaaksi kuviteltu oopiumuni pitelee rikkinäistä peiliä menneisyyttään työstävän kansan kasvojen edessä.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202