Koko homman pomo

Direktøren for det hele (2006)

  • 4

”Avauksia yrityskulttuuriin” voisi toimia alaotsikkona Lars von Trierin kierolle farssille Koko homman pomo (2006). Välityön tai tyyliharjoitelman sijaan se on sataprosenttista Trieria.

julkaistu 2009-07-01 / päivitetty 01.07. klo 13:01

KUVA 3

Koko homman pomo
Koko homman pomo 

KUVA 2

Koko homman pomo
Koko homman pomo 

KUVA 1

Koko homman pomo
Koko homman pomo 

Koko homman pomo

Ohjaus Lars von Trier
Näyttelijät Jens Albinus, Peter Gantzler, Friðrik Þór Friðriksson, Benedikt Erlingsson, Iben Hjejle, Henrik Prip, Mia Lyhne, Casper Christensen
Maa Saksa / Ruotsi / Islanti / Italia / Ranska / Norja / Suomi / Saksa
Pituus 99 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2006 Zentropa Productions

”Avauksia yrityskulttuuriin” voisi toimia alaotsikkona Lars von Trierin kipeälle farssille Koko homman pomo (2006). Välityön tai tyyliharjoitelman sijaan se on sataprosenttista Trieria, vähintään yhtä korkeaoktaavisesti nykyaikaan kytkettynä.

Perusasetelma on absurdi. Tanskalaista it-alan yritystä ollaan myymässä islantilaisille. Ilmassa on suuren kuplan tuntua, raha polttaa näppejä. Edes työntekijät eivät tunnu tietävän, mikä on firman toimenkuva. Ollaan siis ”uuden työn” lähteillä.

Lafkan pomo on sumuttanut työntekijöitä kertomalla, kuinka isoin pamppu asuu Yhdysvalloissa. Kyse on pelitilan raivauksesta. Hän on kanavoinut työyhteisölle ominaisen pomokritiikin olemattomaan kohteeseen. Myös arendtilainen käsite pahuuden arkipäiväisyydestä siirretään yrityksen kasvottomaan hierarkiaan.

Seuraa kurjistumisteorian alkeita. Pomo on tienaamassa työläisten panoksesta. Hän palkkaa sylkykupiksi muuttuvan teatterinäyttelijän esittämään ”koko homman pomoa”, kauppojen ajaksi kotimaahansa palannutta Amerikan jehua.

Neuvottelut hullun islantilaisen kanssa venyvät. Valepomon ja työntekijöiden välille syntyy tunneside. Tilanne päätyy vapaaseen pudotukseen: valepomo huseeraa ympäristössä, jossa hänet tunnetaan vain arveluttavista sähköposteista. Komiikka syntyy väärinkäsityksistä, ennakkoluulojen törmäyksistä ja näyttelijän luontaisesta egoismista.

Oikea pomo on toiminut häpeilemättömästi hajottaen ja halliten. Kaikki on verhottu käskyjen noudattamiseksi. Valtaa ei voi jakaa, pomo on sekä kuningas että narri. Umpikujasta pääsee vain lisäämällä tasoja ruokaketjuun: piinapenkistä pois haluava valepomo valehtelee hänkin tottelevansa ylempää tulevia käskyjä.

Trierilta löytyy sosiologista silmää, aina. Pomo on status. Eräskin nainen heittäytyy valepomon jalkoihin, koska uskoo stereotyyppiseen kuvaan pomosta sovinistisena, maskuliinisena toimijana. Nainen toteuttaa korkean tason miehellä seksifantasiansa, vaikka mies on oikeasti, tämän yhteisön ulkopuolella, keskinkertainen näyttelijä.

Huumori on kuivaa, understatementia. Trier, tämän absurdin näytelmän lavastaja, käsikirjoittaja ja ohjaaja, heittää väliajoin kommenttia kulisseista. Hän tuo röyhkeästi julki, kuinka hän kontrolloi kuvakulmia, juonenkäänteitä ja sivuhahmoja — kaikkea, sillä kaikki on ennalta määrättyä, fuulaa.

Lopetus pelaa juuri illuusion luonteella, jonka konkari Trier on. Yrityksen valtakirjan omaava valepomo ei tiedä, kuinka tilanteen ratkaisisi. Myisikö firman vai ei, heittäisikö ihmiset pihalle vai pelastaisiko työpaikat? Hän kertoo näyttelevänsä pomon roolia, vastaus on löydettävä hahmon sisältä.

Elokuvan normaalisti hakemaa uskottavuutta rikotaan. Valepomo toimii mielivaltaisella tavalla. Hän on luomus, sepitettä. On aivan sama, mitä mies tekee. On aivan sama, miten teos päättyy. Nähty ei ole kuitenkaan totta.

Takomisesta huolimatta katsoja haluaa teoksen päättyvän onnellisesti, hyvässä hengessä ja tervettä moraalintajua ilmaisten. Vaikka elokuva ei ole totta, ei edes elokuvan sisäisessä maailmassa. Ja aivan lopuksi Trier vielä itse kertoo suhtautuvansa elokuvaan välinpitämättömästi.

Silmänkääntöä yhtä kaikki, ja tarkasti mitoitettua.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti.

Lue lisää »
Clint Eastwood

The Mule

| 15.01.

Uusi alku vai viimeinen suora? Menneen maailman haurastunut hortonomi vaihtaa vararikossa puutarhapuolelta huumehommiin.

Lue lisää »
Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »
Taron Egerton

Robin Hood

| 05.12.

Sherwoodin populistisankarin pointiton ja ponneton päivitys luokkapetturi-poikabändiläiseksi ryövää katsojan aikaa ja rahaa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202