Katmandu - Taivaan peili

Katmandú, un espejo en el cielo (2011)

  • 3

Icíar Bollaínin draama ylistää jaloa päähenkilöään turhan raskaskätisesti.

julkaistu 2012-08-13 / päivitetty 20.08. klo 20:08

TRAILERI

KUVA 2

Verónica Echegui
Verónica Echegui 

KUVA 1

Pääosassa nähdään Verónica Echegui
Pääosassa nähdään Verónica Echegui 

Katmandu - Taivaan peili

Ohjaus Icíar Bollaín
Näyttelijät Verónica Echegui, Sumyata Battarai, Norbu Tsering Gurung, Kalsang Tamang, Bikram Pariyar, Muna Thami, Sangita Tamang
Maa Espanja
Pituus 104 min
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Poliittisesti kantaaottavista töistä (viimeisenä onnistunut Sade kuuluu meille) tunnettu Icíar Bollaín kuvaa Katmandu – Taivaan peilissä espanjalaisopettajan tosipohjaisia ponnisteluja köyhien lasten hyväksi.

Victoria Subiranan kokemukset pienen koulun perustamisesta 90-luvun Nepaliin kääntyvät elokuvassa oppitunniksi kolmannen maailman koulujärjestelmien ja etenkin nuorten tyttöjen kohtaamista vaikeuksista. Voimakastahtoisen päähenkilön Laian (Verónica Echegui) kamppailun saama muoto on rohkean vilpitön. Välillä opettavainen ja vereslihainen tyyli kuitenkin yskähtelee.

Realistisista vaikuttimista, kuten halusta pureutua koulutuksen mahdollisuuksiin köyhässä maassa sekä luonnollisesti valaistusta ulkoasusta poiketen Katmandun dialogi korvaa aitouden tehokkuudella. Laian ja paikallisten väliset sananvaihdot vilisevät tiiviitä toteamuksia ja ongelmanasetteluja. Erikoisen epäluonnollinen, selityksistä raskas teksti toimii kokonaisuutena kelvollisesti, jos sille antaa mahdollisuuden.

Pahimmin tiivistyksestä kärsii Laiaa opastavan buddhalaismunkin hahmo. Viisaudet karkailevat munkin huulilta kuin halvan self help -kirjan sivuilta. Mieleen tulee väistämättä mestari Yoda, joka tässä kontekstissa huvittaa tahattomasti.

Kiinnostavimpia huomioita tehdään rakenteellisista esteistä, yhtäältä köyhyyden kouluttautumiselle asettamista – ilman lapsityötä pöydässä ei ole ruokaa – ja toisaalta byrokraattien, kansalaisjärjestöjen ja rahoittajien asenteista, joiden mukaan köyhille ei kannata opettaa lukemista ja laskemista kummempaa. Elokuva vihjaa, ettei luokka-asetelmien muuttamiselle ole edes juuri halua maan sisällä tai sen ulkopuolella.

Tapahtumapaikan herkullisen värikäs miljöö tallentuu filmille sykähdyttävästi. Kameran klassinen liike ja asetelmat ovat hyvin motivoituja, turhaa ornamentaalisuutta vältteleviä.

Katmandu olisi hyötynyt jos Echeguin paikan olisi ottanut tunneilmaisultaan hillitympi, vähemmän kaunis nainen. Päähenkilö Laia nousee nyt itkuisana laupeudentyön tekijänä liikaa muiden hahmojen yläpuolelle. Se riitelee elokuvan inspiroivan tasa-arvon sanoman – jokainen voi olla muutoksen agentti – kanssa.

Teksti 2012: Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Naumi, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202