Kaksi tarinaa rakkaudesta

(2012)

| DVD
  • 3

Pinnallisuudesta huolimatta Eirik Svenssonin esikoispitkässä on jotain hellyyttävää ja todentuntuista.

julkaistu 2013-04-03 / päivitetty 09.04. klo 14:02

KUVA 2

Pamela Tola ja Laura Birn
Pamela Tola ja Laura Birn 

KUVA 1

Espen Klouman-Høiner ja Pamela Tola
Espen Klouman-Høiner ja Pamela Tola 

Kaksi tarinaa rakkaudesta

Ohjaus Eirik Svensson
Näyttelijät Pamela Tola, Espen Klouman-Høiner, Laura Birn, Pihla Viitala
Maa Suomi / Norja
Pituus 91 min
Ikäraja 12 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Elokuvan ohjaaja Eirik Svenssonin, sekä Pamela Tolan ja Pihla Viitalan haastattelu arvostelun alla.

Kaksi Tarinaa Rakkaudesta on hieman epätyypillinen suomalaiselokuva. Ehkä siksi, että se ei ole täysin suomalainen tuotanto, vaan norjalais-suomalainen yhteistuotanto, jonka ohjaa ensimmäistä kertaa pitkän elokuvan puikoissa oleva Eirik Svensson. Toinen epätyypillinen seikka on tarinan kuljettaminen neljässä eri maassa, joihin on myös fyysisesti matkustettu kuvaamaan.

Koreografina työskentelevä Kaisa (Pamela Tola) ihastuu Istanbulin matkallaan norjalaiseen Jacobiin, joka kuitenkin jatkaa pian matkaansa toiseen maahan. Kun Kaisa törmää Oslossa työskennellessään Andreakseen, joka on aivan Jacobin näköinen, mielen myllerrys alkaa.

Suure osa ajasta puhutaan muuta kuin suomea ja tunnelma on aidon oloinen, vaikka Tolan kankea englanninääntämys hieman ärsyttääkin. Muuten dialogi on sujuvaa, eikä kuulosta suuhun pakotetulta. Useissa kohtauksissa ollaankin paikallaan ja kuunnellaan keskustelua.

Improvisoiva tyyli toimii melko hyvin, vaikka kamera ei aina pysykään puhujien vauhdissa. Elokuvassa viipyillään hetki siellä, toinen täällä, ja useasti kohtauksesta toiseen hypitään ilman siirtymiä. Osa keskusteluista ei kuljeta tarinaa ja kerronta jämähtää paikoilleen.

Miljööt ovat upeita, mutta niiden kuvaaminen käy nopeasti yksitoikkoiseksi. Ulkomailla maisemat on napattu nopeasti purkkiin parvekkeelta tai kadun kulmasta – oletettavasti säästösyistä. Kamera-ajoja ei ole ja vasta Helsingissä kamera pääsee kunnolla jalustan päälle, mutta vaikka kohtaukset kuvataan lähinnä yhdestä kulmasta, on ratkaisu yllättävän toimiva. Tarinaan sopivaa musiikkia, pianovetoista tunnelmointia, on sen sijaan runsaasti.

Kaksi Tarinaa Rakkaudesta jakaantuu osioiksi eri maiden mukaan. Niiden väliin on ympätty arkistomateriaalia Kaisan mielenmaisemaa tukemaan. Joka välissä pätkiä ei ole, jolloin niiden yhtenevyys hieman kuivahtaa. Rakkauttaan kyseenalaistavan Kaisan vertaus Paavon Nurmeen ja tämän kykyyn juosta karkuun mitä tahansa, paitsi itseään, on jo aikamoista siirappia.

Jacobin ja Andreaksen kaksoisroolin näyttelevä Espen Klouman-Høiner hymyilee leveästi, mutta ei saa tarpeeksi eroa kahden hahmonsa välille. Viikset ovat ilmeinen ratkaisu fyysisen olomuodon muuttamiseksi, mutta tarinassa miesten ero on jopa kummallisen lapsellinen, mikä kyseenalaistaa myös Kaisan ja Andreaksen yhteenmuuttamisen motiivit. Andreas on ihmisenä kylmä ja etäinen, koska hän ei pidä kutittelusta tai poolopaidoista.

Pamela Tola tekee rutinoituneen työn, mutta rooliin ei löydy syvyyttä. Perhesiteistä ei ole tietoa ja Kaisan tekemät ratkaisut ovat suoraa seurausta työstä tai ihastuksesta. Pihla Viitala ja Laura Birn käväisevät Istanbulissa lähinnä statisteina. Klouman-Høinerin ja Tolan välinen kemia kuitenkin toimii ja Jacobin ja Kaisan ihastumisessa on jotain hellyyttävää, elämänmakuista.

Svensson tekee hienoa työtä ohjaajana ja uskaltaa viedä tarinan autenttisille tapahtumapaikoille. Hän on ohjannut nuoria näyttelijöitä aiemminkin ja osaa tehdä kohtauksista aidon tuntuisia. Valkokankaalta paistaa selkeästi nuoren kunnianhimoisen ohjaajan halu tehdä jotain keskivertoa suurempaa. Jos käsikirjoitus vain on jatkossa kohdallaan, on Svenssonilta sitä lupa myös odottaa.

Teksti: 2012 Marko Pekkanen

DVD: Nordisk Filmin julkaisussa anamorfinen 1.85:1 -laajakuva ja Dolby Digital 5.1 -ääniraita. Ei lisämateriaaleja.

***

Haastattelin (MP) elokuvan ohjaaja Eirik Svenssonia ja näyttelijöitä Pamela Tolaa ja Pihla Viitalaa elokuvan jälkimainigeissa:

MP: Elokuvan budjetti on Suomen mittapuulla hieman keskimääräistä pienempi, mutta kuvauspaikkoja on silti ollut neljässä eri maassa. Miten se on mahdollista?

Svensson: Ulkomailla kuvauksissa oli mukana vain näyttelijät ja pieni kuvausryhmä. Muun muassa kuvaussihteeriä ja varsinaista apulaisohjaajaa ei ollut ja välillä kameramieskin toimi ilman kamera-assistenttia. Elokuvaa ei ole kuvattu lainkaan studioissa, vaan kaikki kuvauspaikat ovat oikeita. Käsikirjoituksen dialogia ei seurattu orjallisen tarkasti, jolloin tuotanto nopeutui.

MP: Olet valmistunut ohjaajaksi Norjan elokuvakoulusta, mutta ohjasit aiemmin lyhytelokuvan ”Pieniä Iloja” ja nyt ensimmäisen pitkän elokuvasikin Suomessa. Mikä Suomessa kiehtoo?

Svensson: Ollessani Suomessa vaihdossa, ohjasin Pamela Tolaa Pieniä Iloja -lyhytelokuvassa ja tiesin, että haluan hänet mukaan myös jatkossa. Norja ja Suomi yhdistyvät myös elokuvan tarinassa ja minulla on suomalaiset juuret äitini kautta.

MP: Suuri osa elokuvan kohtauksista näytellään muulla kuin suomen kielellä. Onko näyttelemisprosessissa eroja kielestä riippuen?

Tola: Suomi on tunnekieleni ja ilmaisu on tietysti erilaista, kun näyttelen muilla kielillä. Kuitenkin yhteys vastanäyttelijään on samanlaista kielestä riippumatta. Kontakti joko on tai sitä ei ole.

Viitala: Olen näytellyt viime aikoina paljon vierailla kielillä, joten työskentely automatisoituu. Improvisointi on tietysti erilaista, eikä välttämättä yhtä spontaania kuin suomeksi, mutta englanti on ollut jo pitkään tuttua.

MP: Oliko roolissa jotain haastavaa, ja miltä tuntui jättää rooli taakse kuvausten jälkeen?

Tola: Kaksi Tarinaa Rakkaudesta oli erilainen projekti kuin yleensä, koska sitä kuvattiin pikku hiljaa, pienissä osissa. Kuvaukset kestivät vuoden, mutta prosessi oli ikään kuin jatkuvaa. Oli omalla tavallaan haastavaa, kun rooliin piti aina palata viikkojen tai kuukausien jälkeen, eikä kaikkea tehty putkeen.

Urani alkuaikoihin verrattuna näyttelemiseen ei sisälly enää yhtä paljon jännitystä, eivätkä roolit vie ajatuksista niin suurta osaa. Näytteleminen on työtäni ja olen saanut rauhaa tekemiseen. Toki roolin ja työryhmän jättäminen ja väliaikaisuuden kestäminen on toisinaan vaikeaa, mutta nykyään työskentely on helpompaa.

Viitala: Minulla oli elokuvassa niin pieni rooli, ettei se ollut haasteellinen. Nykyään roolit eivät jää päälle, eikä niistä irtautuminen ole kovin vaikeaa. En myöskään mieti enää yhtä paljon, miksi teen tietyssä roolissa tietyllä tavalla, vaan uskon, että ohjaaja kyllä kertoo jos joku juttu ei toimi.

MP: Millainen tyyli Svenssonilla oli ohjata?

Tola: Eirik on tehnyt nuorten kanssa paljon töitä ja hän kannustaa kokeilemaan juttuja käsikirjoituksen ulkopuolelta. Hän ei liikaa jää kiinni tekstiin, vaan kysyy myös näyttelijöiltä ideoita ja mielipiteitä ja hakee tietynlaisia mielentiloja tai tilanteita improvisaatiolla.

Viitala: Hän oli hyvin innostunut ja luotti paljon näyttelijöihin. Kevyissä tuotannoissa diktaattorimeininki on ahdistavaa, joten Svenssonin kanssa oli selkeä ja kevyt työskennellä.

Teksti: 2012 Marko Pekkanen

Seuraa meitä

PINNALLA

Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Dakota Johnson, Anne-Lise Brevers, Mia Goth ja Majon Van der Schot

Suspiria

| 20.11.

Giallon mestariteoksen kuulaaksi kuviteltu oopiumuni pitelee rikkinäistä peiliä menneisyyttään työstävän kansan kasvojen edessä.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202