It Follows

It Follows (2014)

| Blu-ray
  • 4

En ole vakuuttunut, että It Follows olisi erityisen älykäs kauhuelokuva, mutta ainakin se on helvetin pelottava.

julkaistu 2015-11-05 / päivitetty 25.11. klo 19:07

KUVA 2

Maika Monroe
Maika Monroe 

KUVA 1

Maika Monroe
Maika Monroe 

It Follows

Ohjaus David Robert Mitchell
Näyttelijät Maika Monroe, Keir Gilchrist, Daniel Zovatto
Maa Yhdysvallat
Pituus 100 min
Ikäraja 16 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

It Follows liikkuu sen ympärillä, mikä seuraa päähenkilöä, detroitilaista teinityttöä (Maika Monroe). Se haluaa tappaa ja sen saa peräänsä, jos panee sellaisen kanssa, jota se jo seuraa. Zombin lailla laahustava “se” voi ottaa kenen tahansa muodon – valinnoissa sillä on psykologisen sodankäynnin tajua – ja kun se on tappanut, se siirtyy ketjussa seuraavaan. Muut eivät sitä näe. Tästä tietysti seuraa myös, että panemalla voi yrittää elää vähän pidempään.

Ohjaaja–käsikirjoittaja David Robert Mitchellin It Follows on siis joltain kantilta konseptikauhuelokuva. Sen uhka on niin tarkoituksellisen löyhästi määritelty, että se on vaativinaan täsmällistävää tulkintaa. Eittämättä tämän vuoksi sitä on sanottu älylliseksi.

“Ei ole muuta pelätävää, kuin pelko itse.” Tuota lausetta tulee elokuvaa katsoessa miettineeksi, ei niinkään älyllisenä harjoitteena, kuin siksi, että It Followsin parissa joutuu kohtaamaan oman pelon tunteensa. Elokuva on pahimmillaan todella kauhistuttava; nopeaa, energistä, selviytymisvaistojen aktivoitumisen tässä-ja-nyt-terroria, yksin. Täytyy kysyä itseltään, miksi haluaa elämää niin paljon, vaikka (päähenkilön) kuolema toisi helpotuksen kaikelta.

Kauhugenre ei ole minulle erityisen tuttu, mutta It Follows toi miljöön, hahmojen ja tyylinsä puolesta mieleen ainakin Robert Altmanin 3 naista, Sofia Coppolan Virgin Suicidesin, Stanley Kubrickin Hohdon ja John Carpenterin Halloweenin. Elokuva sijoittuu rapistuvaan Detroitiin, jonka oma pysähtyminen osaltaan selittää ympäristön sijoittumatonta, haikeaa ja mennyttä tuntua.

Pienen budjetin kauhu virittyy inhottavasti heti alussa.
Disasterpiece-nimellä säveltävän Rich Vreelandin aggressivinen, hellää syntetisaattoriääntä vääntelevä ja terävillä bassoilla jyskyttävä musiikkiraita on välitön kauhuklassikko. Se luottaa outuihin yhdistelmiin ja tavoittelee “uncannyn” imelää outoutta tyytymättä primitiiviseen säikyttelyyn.

Kamera liikkuu aavemaisena esikaupungin nurmien yllä, huoneissa ja Detroitin teillä. Steadicamin luonnottomasta liidosta Mitchell sanoo hakeneensa suoraa vaikutetta Kubrickilta. Kamera myös vaeltelee, zoomaa ja panoroi, on siis monella tapaa vahvemmin läsnä, kuin olemattomiin standardisoidussa Hollywood-tyylissä.

Oikeastaan elokuvan älyllisyys – että sen voisi tulkita kuinka vain – menee rikki kohtauksessa, jossa “se” näkyy myös muille kuin tartunnan saaneelle. Siinä kohtaa elokuva menettää suuren osan piinaavuudestaan. Jos zombi onkin poltergeist menneisyydestä, ei se silloin voi olla “totta”. Ei esimerkiksi paranoidia skitsofreniaa tai lapsuudesta nykyhetkeen kalmankäsillään kurkottavaa riittämättömyyttä; fataali ohjelmointivirhe geeneissä tai kasvatuksessa.

Ei ole muuta pelättävää kuin pelko itse. Roosevelt tarkoitti tämän kehoitukseksi rohkaista mielensä. Mutta It Followsissa lause saa toisen merkityksen. Jos et voi luottaa mihinkään aiempaan, ei ongelma ole siinä, etteikö siitä voisi selviytyä hengissä, vaan siinä, miksi pitäisi. Kauhu syntyy elämänhalun ja pelon törmätessä, risteyksessä jossa kumpikaan ei väistä.

Elokuvan loppu ei “paljastuksen” vuoksi ole kammottavan alkupuoliskon veroinen, mutta siihen tullessa hermot ovat riittävän kireällä, että perinteisempikin kauhu kauhistuttaa. Ehkä ohjaaja–käsikirjoittaja Mitchell on halunnut armahtaa katsojiaan tai valinnut, intuitiivisesti, kaupallisesti varmemman vaihtoehdon.

Blu-ray: Julkaisussa 1080p 2.39 -laajakuva ja 5.1 DTS HD MA -ääniraita. Levyllä lisäksi vain traileri ja kuvakooste.

Teksti: 2015 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Ryan Gosling

Ensimmäisenä Kuussa

Samu Oksanen | 11.10.

Suru sinkoaa Neil Armstrongin historialliselle kuulennolle juhlitun sankarin sädekehän karistavassa avaruusdraamassa.

Lue lisää »
Nick Castle

Halloween

Samu Oksanen | 18.10.

Kolmen sukupolven traumatisoituneet Strodet vievät vihdoin veitsen ja tarinan vallan kauhuikoni Michael Myersilta.

Lue lisää »
Nuri Bilge Ceylanin Under the Pear Tree

Rakkautta & Anarkiaa 2018

Aleksi Salonen | FESTIVAALI | 24.09.

Festivaalikattauksessa poimintoja Suomen suurimmalta, syyskuussa järjestetyltä elokuvafestivaalilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Anna Kendrick ja Blake Lively

Missä on Emily?

Kreeta Korhola | 19.09.

Designer-korkojen kopina enteilee vaaraa vetävässä trillerissä, joka tarkastelee naiseuden representaatioita kriittisen satiirisesti.

Lue lisää »
Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

Samu Oksanen | 29.08.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Ryan Gosling

Ensimmäisenä Kuussa

Samu Oksanen | 11.10.

Suru sinkoaa Neil Armstrongin historialliselle kuulennolle juhlitun sankarin sädekehän karistavassa avaruusdraamassa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202