It Comes at Night

It Comes at Night (2017)

| Blu-ray
  • 4

Epäilys ja epätoivo nakertavat kahden perheen välejä post-apokalyptisessa trillerissä, joka puhuu vainoharhaiselle ajallemme.

julkaistu 2018-02-18 / päivitetty 18.02. klo 02:02

KUVA 3

Carmen Ejogo ja Riley Keough
Carmen Ejogo ja Riley Keough 

KUVA 2

Joel Edgerton ja Christopher Abbott
Joel Edgerton ja Christopher Abbott 

KUVA 1

Carmen Ejogo ja Kelvin Harrison Jr.
Carmen Ejogo ja Kelvin Harrison Jr. 

It Comes at Night

Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Apokalypsin jälkeen ihmiskunnan rippeiden on valittava kahden pahan välillä: joko lähteä tien päälle – kuten Mad Max 2:ssa (1981) ja Tiessä (2009) – tai vetäytyä linnoitettuun enklaaviin. Yhteiskunnan luhistuminen merkitsee, että muukalaisiin ei ole luottamista – mutta toisaalta ei myöskään läheisiin perheenjäseniin, tai lemmikkeihin.

Trey Edward Shults teki vuonna 2015 vaikutuksen pitkällä ohjausdebyytillään Krisha, jonka perhedraama tuntui usein kauhulta. Tittelistään huolimatta It Comes at Night ei järkytä yleisöä suoraviivaisella kauhulla, vaan luottaa klaustrofobiseen paranoiaan, joka kiristää sekä hahmojen että katsojien peukaloruuveja. Kolkko tarina avautuu sivilisaation reunoilta yksinäiseen maailmaan, josta tarkentamaton epidemia-aalto on väestökadon myötä pyyhkinyt pois niin lain, järjestyksen kuin inhimillisen säädyllisyyden.

Paul (Joel Edgerton) ja Sarah (Carmen Ejogo) ovat asettuneet teini-ikäisen poikansa Travisin (Kelvin Harrison Jr.) kanssa sokkeloiseen maataloon, ja valmistelevat nyt pikavauhdilla hautajaisia Sarahin iäkkäälle isälle, jonka kehoa peittävät iljettävät paiseet. Kaasunaamareihin sonnustautuva kolmikko muistuttaa ilmeettömine visiireineen ja nokkamaisine suodattimineen erehdyttävästi keskiajan ruttotohtoreita työssään.

Paul hallitsee vankilanomaista turvapaikkaa, jonka ikkunat on laudoitettu. Ainut sisäänkäynti on lukittu punainen ovi sinetöidyn käytävän päässä. Päivänvalo on niukkaa, ja varjot ovat pitkiä. Valokuvat kuvaavat onnellisempia aikoja ilmeisesti lähimenneisyydessä, mutta muutoin taustatarina jää hämäräksi.

Säännöt ovat tiukat: kulkekaa aina pareittain; ruokailkaa yhdessä; älkää koskaan menkö ulos yöllä. Kun epätoivoinen muukalainen yrittää murtautua heidän taloonsa, Paulin on pakko harkita yhteistyötä ja suojan tarjoamista sisään tunkeutuneelle Willille (Christopher Abbott), hänen kumppanilleen Kimille (Riley Keough) sekä näiden pienelle Andrew-pojalle (Griffin Robert Faulkner). Järjestely tuo ruokaa, karjaa ja kumppanuutta – arvokkaita resursseja.

Samalla tulokkaiden läsnäolo herättää Travisissa haluja, jotka uhkaavat iskeä kiilan pojan ja isän väliin kuin unissakävelijä, joka avaa oven tuntemattomaan. Travisin ja Kimin välillä on seksuaalista jännitettä, Paulin ja Willin kesken maskuliinista kilpailua. Epäilys hautuu ja ajoittain kiehuu yli. Sillä välin metsä on täynnä kummallisia ääniä ja liikettä, ja talo täynnä aseita.

Kuvaus omavaraisesta elämästä uhkaavan metsän keskellä palauttaa mieleen The VVitchin (2015) historiallisen kauhun, kun taas keskittyminen parrakkaan, kivikasvoisen patriarkan äärimmäisiin, eikä aina niin suosittuihin varotoimenpiteisiin tiiviin perheyhteisönsä suojelemiseksi kielii vähemmän melodramaattisesta tulokulmasta 10 Cloverfield Laneen (2016).

Tavallisesti esiin nousee kysymys siitä, onko kurinalainen, paranoidi ja eristäytynyt elämä, jonka ylläpito edellyttää ohikulkijoiden ampumista tai vaivaisten sukulaisten lopettamista ja polttamista, ylipäänsä sinnittelemisen arvoista.

It Comes at Nightin tunnelma on hillitty mutta samalla kauttaaltaan jännittynyt. Jännitys kumpuaa sekä sisältä että ulkoa – ihmisten petollisuudesta ja ilmassa leijuvasta sairaudesta. Tehokkaimpina hetkinään elokuva saavuttaa yhdistelmän, joka on tuttu brittiläisen television post-apokalyptisista draamoista 1970- ja 80-luvuilta: pelottava ja masentava.

Lähestymistapa on niin tyyni ja hiljainen, että katsoja huomaa pinnistelevänsä kuullakseen ääniraidan jokaisen narahduksen ja bongatakseen jokaisen enteen taustalla. Onko tuo puu vai vääristynyt ihmishahmo keskimatkan päässä, kun päähenkilö ajaa metsän läpi? Oliko pikkuinen epäjohdonmukaisuus muukalaisen selostuksessa hänen kriisiä edeltäneistä vaiheistaan vilpitön lipsahdus vai särö pahaenteisessä peitetarinassa?

Romeron Elävien kuolleiden yön (1968) ja Kubrickin Hohdon (1980) ohella Shults kumartaa avoimesti William Goldingin romaanille Kärpästen herra (1954) ja sulauttaa Karen Murphyn lavasteisiin viiston taidehistoriallisen vihjeen: vedoksen Brueghel vanhemman maalauksesta Kuoleman riemuvoitto (1562).

Huoli ihmiskunnan taipumuksesta epäinhimilliseen tuhoamiseen allekirjoittaa narratiivin, jossa sotiva koti kasvaa globaalin katastrofin mikrokosmokseksi. Entisenä opettajana Paul on tutkinut Rooman valtakunnan nousua ja tuhoa, ja vaikuttaa tuomitulta seuraamaan, miten historia ironisesti toistaa itseään maailmanlaajuisella näyttämöllä.

Silti Shultsin fokus on myös rajun henkilökohtainen, Travisin viattomuuden menetyksen läpi taivutettu. Travis salakuuntelee aikuisten intiimejä hetkiä ullakon ryömintätilassa kokien välillisesti elämän ja rakkauden, joita hän niin kovin himoitsee.

Voimakkaita haluja seuraa kuitenkin syyllisyys – yöllisiä painajaisia täynnä tautisia ruumiinnesteitä ja kohtalokkaita houkutuksia. Kun Travis uneksii, kuvaruutu kaventuu miltei huomaamatta puristaen laajakuvan ylä- ja alareunan muistuttamaan puoliavoimia silmäluomia. It Comes at Night liikkuu kohti shokeeraavaa ja brutaalia kliimaksia, jonka voi lukea houreunena – tai sitten ei.

”Voin olla pahis, jos niin tahdot”, Paul toteaa pojalleen, mutta tässä tarinassa ei ole pahoja hahmoja – vain epäluuloa, eristäytymistä ja tartuntaa. Se on synkkä näkemys maailmasta, joka menettää otteen puolueettomista faktoista vajoten kaaoksen ja epäjärjestyksen myrkylliseen kurimukseen. Nämä ihmiset saattavat joutua valehtelemaan ja pettämään jopa heitä, joista pitävät, ja joille he toisissa olosuhteissa kokisivat kiitollisuudenvelkaa – mutta elämä nykyisellään on kumonnut vanhat säännöt.

Blu-ray: Julkaisussa 1080p 2.35:1 -laajakuva ja 5.1 DTS HD MA -ääniraita.

Ekstrat:

  • Human nature: Creating It Comes At Night
  • Commentary with director Trey Edward Shults
  • Teksti: 2018 Samu Oksanen

    Seuraa meitä

    PINNALLA

    Rami Malek ja Charlie Hunnam

    Papillon

    Samu Oksanen | 16.09.

    Toisinto pakoelokuvien klassikosta telkeää itsensä tyrmään rutiininomaisella rankistelulla vailla oikeutusta.

    Lue lisää »
    Christine Baranski, Amanda Seyfried ja Julie Walters

    Mamma Mia! Here We Go Again

    Samu Oksanen | 10.08.

    Tolppakorkojen, paljettien ja spandexin vastustamattomassa jukebox-musikaalissa pelin nimi on elokuvallinen baklava.

    Lue lisää »
    Kenneth Branagh ja Daisy Ridley

    Idän pikajunan arvoitus

    Kreeta Korhola | Blu-ray | 22.05.

    Mestarietsivä Hercule Poirot palaa valkokankaille hyppäämällä murhajunan kyytiin Agatha Christien klassikkokertomuksessa.

    Lue lisää »

    ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

    Ingmar Bergman ja Bibi Andersson

    Bergman – Yksi vuosi, yksi elämä

    Aleksi Salonen | 08.08.

    Suurmiesmyyttiä kiertelevä dokumentti muistuttaa saavutuksista, muttei syvenny taiteentekemiseen.

    Lue lisää »
    Christine Baranski, Amanda Seyfried ja Julie Walters

    Mamma Mia! Here We Go Again

    Samu Oksanen | 10.08.

    Tolppakorkojen, paljettien ja spandexin vastustamattomassa jukebox-musikaalissa pelin nimi on elokuvallinen baklava.

    Lue lisää »
    Saoirse Ronan ja Billy Howle

    Rannalla

    Samu Oksanen | 29.08.

    Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

    Lue lisää »

    DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

    KOMMENTOI


    Filmgoer

    Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

    PÄÄTOIMITTAJA
    Aleksi Salonen

    TOIMITUS
    Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

    SEURAA MEITÄ

    Filmgoer.fi 1999–2018
    ISSN 1798-7202