Hereditary - pahan perintö

Hereditary (2018)

  • 5

Kuolemaa ja surutyötä kauhun keinoin kuvaava elokuva on pelottavin valkokangaskokemus miesmuistiin.

julkaistu 2018-06-19 / päivitetty 27.08. klo 14:02

KUVA 2

Toni Collette
Toni Collette 

KUVA 1

Milly Shapiro ja Toni Collette
Milly Shapiro ja Toni Collette 

Hereditary - pahan perintö

Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Pähkinäallergia, lyhtypylväs, puumaja, läheisen kuolema, äitimyytti, unissakävely, spiritismi. Kylmäävän järkyttävä kauhuelokuva Hereditary – pahan perintö saa aihionsa paitsi jokapäiväisestä arjesta, myös ihmisen psyykettä kalvavista tapahtumista ja sisäsyntyisistä dilemmoista. Elokuvan päättymättömältä tuntuva kauhujen kurimus saa alkunsa, kun Grahamin perheen vaikealuonteinen matriarkka kuolee, ja menneisyyden vaietut salaisuudet alkavat nostaa päätään kovia kokeneen ydinperheen sisällä.

Lähes jokaista kohtausta tahdittaa Colin Stetsonin piinaava sävellys, joka lainaa äänimaisemaansa virikkeitä männävuosien demonikauhuklassikoista, kuten Manaajasta (1973) ja Kirotusta (2013). Tapahtumat avautuvat katsojalle joko samanaikaisesti pahinta painajaistaan elävien hahmojen kautta, tai epäsuorasti vihjaillen. Nukkekotimainen liike perheen kotitalon sisällä, pahaenteisen punaisena hehkuva lämpölamppu lasten leikkeihin tarkoitetussa puumajassa sekä äidin kaukainen huuto tragedian iskiessä ovat kimmokkeita eurooppalaisen taide-elokuvan tavoin kauhua kylvävässä kertomuksessa.

Kuolemaa ja läheisten surutyötä kauhun keinoin kuvaava Hereditary – pahan perintö hyödyntää useita lajityypin lainalaisuuksia, kuten spiritismiä ja henkimaailman mytologiaa, sekä veristä gore-henkistä väkivaltaa ja psykologista trilleriä. Genren eri alalajien ja niiden arkkityyppien yhdistäminen täysin originelliksi tulevaisuuden kauhuklassikoksi kuitenkin nostaa ensikertalaisohjaaja-kirjoittaja Ari Asterin lähestulkoon elokuvanteon auteur-kaanoniin.

Halvan ja yksioikoisen säikyttelyn sijaan elokuva rakentaa kauhunsa ihmismielen sisimpiin ja salaisimpiin kipupisteisiin kajoavan terrorin varaan. Pääosan Toni Collette ilmentää riipaisevasti kaiken menettänyttä äitiä, jonka henkistä hyvinvointia väijyy myös suvussa kulkeva mielenterveysongelmien uhka. Vaikuttavin valkokangaspresenssi on kuitenkin perheen nuorta tytärtä esittävällä Milly Shapirolla, joka hahmoineen murtaa myös lasten elokuvanarratiiveihin liittyviä stigmoja.

Teksti: 2018 Kreeta Korhola

Seuraa meitä

PINNALLA

Rami Malek ja Charlie Hunnam

Papillon

Samu Oksanen | 16.09.

Toisinto pakoelokuvien klassikosta telkeää itsensä tyrmään rutiininomaisella rankistelulla vailla oikeutusta.

Lue lisää »
Christine Baranski, Amanda Seyfried ja Julie Walters

Mamma Mia! Here We Go Again

Samu Oksanen | 10.08.

Tolppakorkojen, paljettien ja spandexin vastustamattomassa jukebox-musikaalissa pelin nimi on elokuvallinen baklava.

Lue lisää »
Kenneth Branagh ja Daisy Ridley

Idän pikajunan arvoitus

Kreeta Korhola | Blu-ray | 22.05.

Mestarietsivä Hercule Poirot palaa valkokankaille hyppäämällä murhajunan kyytiin Agatha Christien klassikkokertomuksessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Ingmar Bergman ja Bibi Andersson

Bergman – Yksi vuosi, yksi elämä

Aleksi Salonen | 08.08.

Suurmiesmyyttiä kiertelevä dokumentti muistuttaa saavutuksista, muttei syvenny taiteentekemiseen.

Lue lisää »
Christine Baranski, Amanda Seyfried ja Julie Walters

Mamma Mia! Here We Go Again

Samu Oksanen | 10.08.

Tolppakorkojen, paljettien ja spandexin vastustamattomassa jukebox-musikaalissa pelin nimi on elokuvallinen baklava.

Lue lisää »
Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

Samu Oksanen | 29.08.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202