Hell or High Water

Hell or High Water (2016)

| Blu-ray
  • 4

Tiivistunnelmainen takaa-ajo Texasin takamailla on samalla pahoinvoivan Amerikan terävä muotokuva.

julkaistu 2017-07-03 / päivitetty 18.07. klo 11:11

KUVA 2

Ben Foster ja Chris Pine
Ben Foster ja Chris Pine 

KUVA 1

Jeff Bridges ja Gil Birmingham
Jeff Bridges ja Gil Birmingham 

Hell or High Water

Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Donald Trumpin voitto Yhdysvaltain presidentinvaaleissa merkitsi poliittista käännettä, jota harva osasi odottaa. Alkujärkytyksen hälvettyä ja uuden hallinnon asetuttua taloksi myös rannikkojen liberaali eliitti ymmärsi vaalituloksen olleen seurausta pitkällisestä pettymyksestä valtarakenteisiin, jotka ovat ajaneet valkoista työväkeä kohti epävarmaa tulevaisuutta. Taylor Sheridanin (Sicario) halutun käsikirjoituksen pohjalta David Mackenzie (Starred Up) ohjasi ilmestymisvuotensa yhteiskunnallisesti painavimman trillerin, joka näki kehityksen suunnan ennalta.

Heti alussa Hell or High Water tempaisee katsojan keskelle aamuista pankkiryöstöä Länsi-Texasin karuihin ja auringon paahtamiin maisemiin. Vaikka panokset ovat korkeat henkilöistä huokuu hermostuneisuuden sijaan huolettomuus. Toisistaan vieraantuneet veljekset Toby (Chris Pine) ja Tanner (Ben Foster) ovat laatineet uskaliaan ryöstösarjan kostaakseen kuvitteelliselle Texas Midlands-pankille ja lunastaakseen takaisin pakkohuutokaupattavan perhetilan, jota vastaan pankki houkutteli poikien edesmenneen äidin lainaamaan rahaa.

Kannoilleen nykypäivän huolittelemattomat lainsuojattomat saavat Marcusin (Jeff Bridges), lannistumattoman ja eläkepäiviä kammoksuvan Texas Rangerin, joka asettuu järkevään päähän lainvalvojien pitkässä ketjussa. Kunnian mies uskoo lakiin, ei suvaitse typeryksiä ja töksäyttää ajatuksena suoraan marmorisella Bridges-bassollaan.

Noin puolivälissä Hell or High Wateria on kohtaus, jossa stetsonipäinen mies irrottaa hevostaan huoltoaseman pihalla, kun limenvihreä muskeliauto lipuu kuvaan. Tilanne on ohimenevä, ja viesti yhtä hienovarainen kuin Pimp My Ride-sarjasta karannut kammotus. Vanhan ja uuden aikakauden vastakkainasettelu osoittaa kuitenkin, ettei neo-westerniksi naamioidussa takaa-ajossa ole kyse vain epätoivoisten miesten likaisista aikeista.

Sheridanin käsikirjoituksen maskuliinisuus, suoraviivaisuus ja henkilöiden kerroksellisuus muistuttavat silmiinpistävästi Menetettyä maata, vaikka moraaliltaan Coenin veljesten elokuva on varsin mustavalkoinen. Hell or High Waterin maailmassa jokaisella on laskuja ja hyvätkin ihmiset sortuvat anteeksiantamattomiin tekoihin. Kovan kuoren alla kuplii huumorin musta lähde.

Mackenziella on silmää arjen surrealismille. Taloudellisesti ahtaalle ajetun perheen tarinasta versoo laajempi näkökulma rappeutuvaan, kuolemaisillaan olevaan maailmaan. Veljesten ajaessa kohti Oklahomaa ohjaaja maalaa kuvan vaietusta seudusta, jota kansoittavat niin työttömät Irak-veteraanit kuin toivottomat tarjoilijat ja kasinoseuralaiset ja jonka pölyisiä tienvarsia reunustavat ulosmitatut kiinteistöt sekä mainokset velkajärjestelyistä.

Toisin kuin Inside Job ja The Big Short, Hell or High Water ei tarkastele finanssikriisin etenemistä ylhäältä alaspäin, vaan keskittyy jälkiseurausten kanssa kamppaileviin ihmisiin. Taantuman vaikutuksia maaseudun kaupungeissa ei hyödynnetä poleemisesti tai historian oppituntina, vaan hahmokehityksen välineenä. Juoni on kokonaisuudessaan taloudellisen ahdingon motivoima. Eronneen Tobyn haave omasta tilasta, joka rikkauksillaan turvaisi perheen elannon, ja laittomat keinot unelman toteuttamiseksi heijastavat talouden romahdusta vajaat kahdeksan vuotta aiemmin.

Talouslupauksien onnistunut kohdentaminen ei yksin selitä Trumpin vaalimenestystä, sillä mustien ja latinojen enemmistö äänesti Clintonia. Amerikkalaisessa yhteiskunnassa sosiaaliset ja rasistiset jakolinjat ulottuvat taloudellista eriarvoisuutta syvemmälle, kuten käy ilmi kuivista vitseistä, joita Marcus veistelee avoimesti työparinsa Alberton (Gil Birmingham) etnisestä taustasta.

Hell or High Waterin pahaenteinen odotus kulminoituu luotisateeseen, kun lain vastakkaisilla puolilla toimivien parivaljakoiden polut törmäävät kuvaaja Giles Nuttgensin hikistä ja karkeasti kullattua kangasta vasten. Tobylle pelastus on saavutettavissa, mutta verenvuodatuksen ja siviiliuhrien vuoksi sankaruudesta on turha puhua. Elokuva osoittaa pakonomaisen, sukupolvet ylittävän omistushalun tuhoavan voiman, mutta jättää vastausten etsimisen katsojan vastuulle.

Blu-ray: Levyllä 2.35:1-laajakuva ja DTS HD MA 5.1.
Lisämateriaalina: “Enemies Forever: The Characters of Hell or High Water”, “Visualizing The Heart of America”, “Damaged Heroes: The Performances of Hell or High Water”, “Red Carpet Premiere “ ja “Filmmaker Q&A”.

Teksti: 2017 Samu Oksanen

Seuraa meitä

PINNALLA

John Krasinski ja Noah Jupe

Hiljainen paikka

Kreeta Korhola | 13.04.

Pysy hiljaa, pysyt elossa. Postapokalyptisen kauhujännärin premissi on yksinkertainen, mutta sitäkin pirullisempi.

Lue lisää »
Dwayne Johnson

Rampage: iso kohtaa isomman

Samu Oksanen | 13.04.

Suurkaupungin tuho-orgiat murenevat jo ennen kuin mutatoidut jättiläispedot rynnistävät esiin.

Lue lisää »
Prinsessa Kaguyan taru

Prinsessa Kaguyan taru

Aleksi Salonen | DVD | 20.04.

Kaunis tulkinta japanilaisesta kansantarusta jäi Ghibli-veteraani Isao Takahatan viimeiseksi elokuvaksi.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

 Vicky Krieps ja Daniel Day-Lewis

Phantom Thread

Aleksi Salonen | 22.02.

Mestarin sisarteos tutkii rakkautta, joka on riski saastumisesta.

Lue lisää »
Sebastian Stan, Margot Robbie ja Julianne Nicholson

I, Tonya

Kreeta Korhola | 08.03.

Kreikkalainen valkoroskatragedia kartoittaa Tonya Hardingin matkan historiallisesta kolmoisakselista elinikäiseen kilpailukieltoon.

Lue lisää »
Alicia Vikander

Tomb Raider

Aleksi Salonen | 15.03.

Tomb Raiderissa Alicia Vikander tekee Lara Croftista inhimillisen pelisankarin.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Gina Rodriguez ja Natalie Portman

Hävitys

Samu Oksanen | Netflix | 01.03.

Stalkerin filosofinen serkku tekee pyörryttävän matkan vyöhykkeelle, jossa ihmisen itsetuhoinen kamppailu saa surrealistisen suunnan.

Lue lisää »
Barry Keoghan ja Colin Firth

The Killing of a Sacred Deer

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.04.

Kreikkalaisen myytin päivitys nykyaikaan toi Cannesin parhaan käsikirjoituksen palkinnon, ihan ansaitusti.

Lue lisää »

KOMMENTOI


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202