Femme Fatale

Femme Fatale (2002)

  • 4

Tapahtumat saavat alkunsa Cannesin elokuvajuhlien punaiselta matolta, jonne saapuvat juhlavieraat ja heidän perässään timanttirosvot ja Laure.

julkaistu 2003-03-06 / päivitetty 17.05. klo 10:10

KUVA 1

Femme Fatale
Femme Fatale 

Femme Fatale

Näyttelijät Rebecca Romijn, Antonio Banderas, Peter Coyote, Edouard Montoute
Maa Ranska
Pituus 114 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2002 Quinta Communications

Taas pitkästä aikaa tuli katsottua elokuva, joka osoittautui todelliseksi positiiviseksi yllätykseksi. Kyseessä on eroottisen trillerin mestariksikin nimetyn Brian De Palman (Operaatio Mars) ohjaama elokuvateknisesti upea teos Femme Fatale (2002 Ranska, USA). Kiistämättä Alfred Hitchcockin trillereitä muistuttava moderni trilleri lainaa kuitenkin pohjansa Billy Wilderin noir-klassikolta, mutta on silti ehdottomasti esikuviansa kunnioittava teos. Silmiinpistävintä onkin onnistunut pikkutarkka työnjälki, joka oli myös yksi Hitchcockin elokuvien tunnusmerkeistä. Käsikirjoitus on toteutettu huolella, yksityiskohdat kuorruttavat tapahtumia ja näyttelijät työskentelevät kautta linjan kiitettävästi. Onkin suorastaan ihme, että De Palman trilleri ei päätynyt teatterilevitykseen, sillä se kuuluisi ehdottomasti katsoa isolta kankaalta.

Elokuvan pääosassa on “femme fatale”, miehiä ja naisia nielevä kuvankaunis ranskatar Laure (Rebecca Romijn-Stamos, X-men). Tapahtumat saavat alkunsa Cannesin elokuvajuhlien punaiselta matolta, jonne saapuvat juhlavieraat ja heidän perässään timanttirosvot ja Laure. Laure viettelee timanttipukuisen näyttelijättären ryöstääkseen tältä puvun päältä tämän huomaamatta. Arvata saattaa, miten bi-seksuaalinen hyväksikäyttäjä ryöstön suorittaa. “Femme fatale” karkaa kuitenkin timantit mukanaan ja jättää rikostoverinsa nuolemaan veritahransa puvuiltaan. Vuosia myöhemmin hän joutuu kuitenkin palaamaan takaisin Ranskaan, jossa entiset rikostoverit odottavat katkerina kostamista.

Brian De Palman kirjoittama käsikirjoitus on mahtava osoitus pitkästä aikaa katsojaa höykyttävän tarinan vaikutuksista. Elokuvan tapahtumat eivät ole missään vaiheessa totutusti täysin sidoksissa todellisuuden kanssa, vaan ne koettelevat katsojaa epätodellisin juonenkuluin ja seurauksin. Silti katsoja hyväksyy tapahtumat todeksi, ainakin näin fiktiivisessä elokuvatodellisuudessa. Ohjaaja hyväksikäyttääkin katsojaa röyhkeästi. Tunnetilat vaihtuvat voimakkaina, ja katsoja joutuu muodostamaan mielipiteensä välillä uudestaan, kun pahasta paljastuukin jotain hyvää. Jos katsoja pystyy eläytymään hakkaajan puolelle, kun tämä moukaroi kauniin naisen päätä asvalttiin, voidaan puhua elokuvatekijän onnistuneesta ja jopa jumalallisesta “voimasta” johdattaa yleisöään. Tähän muun muassa Alfred Hitchcock pyrki aikoinaan elokuvissaan.

Femme Fatale on Brian De Palmalta myös onnistunut näyttelijäohjaus. Tähän mennessä vain mauttomissa latinorooleissa näytellyt Antonio Banderas päästetään tällä kertaa irti toden teolla paparazzikuvaajan roolissa. Banderasin hahmon kautta katsoja – ja varsinkin miehet – pääsevät kokemaan viettelijättären hyväksikäytön ylivoiman. Banderasille tarjoutuu myös kohtaus esittää hauskasti naisellista näyttelijäpuoltaan. Romijn-Stamos on luonnollisesti päätähti, vaikkakin luonnottoman tunteettomana ja kaukaisena hahmona. Hän näyttelee vakuuttavasti viettelijätärtä ja käyttää vartaloaan läpikotaisin hyväksi. Mieskatsojille onkin tiedossa ylimääräistä kurkun kakistelua.

Mainitsin arvostelun alussa trillerin olevan elokuvateknisesti lähes täydellinen – jos täydellisyyttä sitten on edes olemassa. Kuvausvaiheessa De Palma on varmaankin vaatinut “kuun taivaalta” näyttelijöiltään kuin myös koko muulta tiimiltä, mutta kerrankin se myös näkyy kuvassa. Visuaalinen ilmaisu ja äänimaailma on toteutettu tarkasti, eikä ylilyöntejä tai erehdyksiä paista lävitse. Vaikka vanhojen mykän kauden ohjaajien teoksien tasolle ei ylletäkään, ei Femme Fatalen silti tarvi hävetä. Kun itse tarina sujuu, näyttelijät sulautuvat rooleihinsa ja visuaalinen kerronta on näin häikäisevää, voidaan puhua De Palman kohdalla elokuvasta, joka osoittaa hänen ansaitsevan “eroottisen trillerin mestariohjaajan” tittelin.

teksti: © 2003 Raimo Miettinen

Seuraa meitä

PINNALLA

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

Free Guy

| 10.08.

Kesän todellisessa yllättäjässä pelimies kyllästyy vähäpätöiseen sivurooliin.

Lue lisää »

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia

| 21.09.

Sokea ja sosiaalisesti eristynyt cinefiili rullaa oman elämänsä kasarisankarina hakemaan höttöisen hattaran sijaan aitoa läheisyyttä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

The Ice Road

| 26.08.

Vaikka jää pettää rekkakuski-Neesonin rutiininomaisen toimintatrillerin alta, vihainen harmaakarhu ei osoita hiipumisen merkkejä.

Lue lisää »

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä

| 03.09.

Säädyllisen siirappisessa murhenäytelmässä toimittaja löytää kiihkeästä romanssista kertovan kirjeen ja rakastuu.

Lue lisää »

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia

| 21.09.

Sokea ja sosiaalisesti eristynyt cinefiili rullaa oman elämänsä kasarisankarina hakemaan höttöisen hattaran sijaan aitoa läheisyyttä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202