Fahrenheit 9/11

Fahrenheit 9/11 (2004)

  • 4

Moore kertoo, mitä Bush on salaillut ja miksi. Elokuva pyrkii osoittamaan miten hän hyötyi 9/11 tapahtumista ja piilovihjaa häntä diktaattoriksi.

julkaistu 2004-03-06 / päivitetty 17.06. klo 21:09

KUVA 1

Fahrenheit 9/11
Fahrenheit 9/11 

Fahrenheit 9/11

Ohjaus Michael Moore
Näyttelijät Michael Moore
Maa Yhdysvallat
Pituus 122 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2004 Miramax Films, Dog Eat Dog Films, Fellowship Adventure Group ja Lions Gate Films Inc

Paperi palaa 451 Fahrenheit–asteessa. Sinänsä mitätön yksityiskohta kyseisen Bush -dokumentin kohdalla, mutta varsin tärkeä jos haluaa tietää mistä elokuvan, Fahrenheit 9/11 (2004 USA), nimi on peräisin. Se on nimittäin viittaus Ray Bradburyn Fahrenheit 451 -nimiseen kirjaan joka kertoo kirjoja polttavasta yhteiskunnasta. Kyseisessä yhteiskunnassa poltetaan kirjoja eivätkä ihmiset ajattele itsenäisesti, vaan he katsovat liiallisia määriä televisiota ja ajavat lujaa autoilla.

Tuollaiseen yhteiskuntaan Bushin hallinto on ollut ajamassa Amerikkaa ja koko maailmaa syyskuun 11:n terrori-iskujen jälkeen. He ovat pelotelleet tavallisia amerikkalaisia uskomaan että kuka tahansa voi olla terroristi tai että terroristit voivat iskeä mihin Amerikan pikkukylään tahansa. Näin pelottelemalla he saivat uskoteltua amerikkalaisille iskun Irakiin olevan oikeutettu.

Moore kertoo, mitä Bush on salaillut ja miksi. Elokuva pyrkii osoittamaan miten hän hyötyi 9/11 tapahtumista ja piilovihjaa häntä diktaattoriksi. Mooren äänessä on varmasti ärtymystä ja vihaa, mikä on täysin ymmärrettävää, jos on joutunut katsomaan tuon kaltaista todistusaineistoa ties kuinka kauan.Toisaalta Mooren äänessä on myös sarkasmia ja ironiaa, mikä tekee dokumentista helpomman katsottavan.

Oliko Cannes-palkinto politikointia? Niin voisi sanoa, ja en epäile tämänvuotisen juryn aikomuksia tukea Mooren ajamaa asiaa, mutta täytyy kyllä myöntää että Fahrenheit 9/11 on samalla myös erinomaista elokuvaa. Ironian käyttö elokuvassa on hyvää. Moore on onnistunut omalla julmalla, sadistisella tavallaan asettamaan katsojan siihen asemaan että hän ei välttämättä nauti näkemästään, mutta tunnustaa sen vääryyden. Hän käyttää tyylilleenominaisesti musiikkia ja kuvaa tuoden esiin juuri tilanteiden ristiriidat (esim. joululauluja sotatantereella), mutta myös vahvistaakseen tunnelmia ja samastumista perinteisellä kertovalla musiikilla.

Mutta entä valehteleeko Moore? Vaikea sanoa. Hänen tukenaan on kuitenkin se seikka että hän käyttää puolueellista ja amerikkalaista media-aineistoa hyväkseen, joten valehtelemisesta en menisi syyttämään. Korkeintaan materiaalin hyvästä uusiokäytöstä.

Mitä nyt sitten tapahtuu? Elokuva on päässyt alkuhankaluuksista huolimatta levitykseen myös USA:ssa, joten tuleeko maailman tilaan muutosta? Vaihtuuko USA:n presidentti? Tuleeko Mooren elokuvalla olemaan kenties niin suuri vaikutus että se tulee kääntämään niiden amerikkalaisten äänestäjien päät jotka eivät ole vielä päättäneet Bushin ja Kerryn välillä. Näihin kysymyksiin ei tietenkään ole vastauksia, mutta muutosta näihin asioihin toivoisi ainakin näkevänsä.

Verrattuna Bowling for Columbineen, elokuvassa ei ole samanlaista inhimillisyyttä kuin edeltäjässään. Bowling for Columbinessa Moore pystyi tarkastelemaan aihetta tietyltä näkökannalta, mutta samalla ottamaan ymmärtäväisen luonteen ja hiukan etäisyyttä. Siinä hän tutki ja yritti ottaa selvää mikä aiheuttaa amerikkalaisten asehulluuden. Tässä tapauksessa kuvamateriaali on koottu suurilta osin vanhoista uutispätkistä ja haastatteluista, joten Moore ei varsinaisesti tutki elokuvassa mitään. Tutkimukset on jo tehty ja tämä on tuloksien esittelyä. Kansainvälisen ja tunteita herättävän aiheensakaan johdosta ei elokuvassa ole objektiivisuutta juuri yhtään.

Mooren jättimäisten menestysten jälkeen harva enää muistaa että Moore on kokeillut osaamistaan myös fiktioelokuvan puolella. Suomessakin pariin otteeseen nähty Canadian Bacon on kohtalainen komedia, mutta varsinaista menestystä ei sen kohdalle tullut. Tämän jälkeen Moore onkin tehnyt lähinnä dokumentteja, kirjoja ja muutaman tv –sarjan. Viimevuosien suurmenestyksien jälkeen voinkin neuvoa Moorelle että kannattaa pysyä dokumenteissa, ne ovat sinun alaasi.

teksti: © 2004 Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Daisy Ridley

Star Wars: The Last Jedi

Aleksi Salonen | 14.12.

Komiteakäsikirjoitukselta maistuva jediseikkailu taistelee löytääkseen jonkin syyn olemassaololleen.

Lue lisää »
Dwayne Johnson, Karen Gillan, Kevin Hart, Jack Black, Nick Jonas

Jumanji: Welcome to the Jungle

Aleksi Salonen | 12.12.

Sukkela jatko-osa päivittää Jumanjin konsolipeliaikaan, mutta hahmot ovat suoraan 90-luvulta.

Lue lisää »
Cara Delevigne ja Dane Dehaan

Sarjakuvista kankaalle: Valerian ja Atomic Blonde

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Arviossa Luc Bessonin suuri avaruusooppera ja Charlize Theronin tähdittämä ultraväkivaltapommi ala John Wick.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Juliette Binoche

Aurinko sisälläni

Aleksi Salonen | 24.10.

Ihana Juliette Binoche loistaa Claire Denis’n hienovireisessä romanttisten tunteiden ja tuntemusten draamakomediassa.

Lue lisää »
Barry Keoghan ja Colin Firth

The Killing of a Sacred Deer

Aleksi Salonen | 31.10.

Kreikkalaisen myytin päivitys nykyaikaan toi Cannesin parhaan käsikirjoituksen palkinnon, ihan ansaitusti.

Lue lisää »
Terry Notary, Dominic West

The Square

Aleksi Salonen | 14.11.

Ruben Östlundin yhteiskunnallinen satiiri voitti Cannes’n pääpalkinnon vuonna 2017.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Emma Watson

The Circle

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

The Circle pyrkii varoittavassa sävyssäänkin erottumaan Black Mirrorin teknopessimismistä, mutta erottuu lähinnä epämääräisyydessään.

Lue lisää »
Anselm Elgort

Baby Driver

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Stomp ja Drive menevät naimisiin Edgar Wrightin riemukkaassa ryöstömusikaalissa.

Lue lisää »
Cara Delevigne ja Dane Dehaan

Sarjakuvista kankaalle: Valerian ja Atomic Blonde

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Arviossa Luc Bessonin suuri avaruusooppera ja Charlize Theronin tähdittämä ultraväkivaltapommi ala John Wick.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2017
ISSN 1798-7202