Drive

Drive (2011)

| Blu-ray
  • 5

Hyperesteettinen genre-elokuva näyttää sametilta ja viiltää kuin partaveitsi.

julkaistu 2012-02-10 / päivitetty 24.05. klo 18:06

KUVA 4

Ryan Gosling
Ryan Gosling 

KUVA 3

Carey Mulligan ja Ryan Gosling
Carey Mulligan ja Ryan Gosling 

KUVA 2

Ryan Gosling ja Carey Mulligan
Ryan Gosling ja Carey Mulligan 

KUVA 1

Ryan Gosling
Ryan Gosling 

Drive

Ohjaus Nicholas Winding Refn
Näyttelijät Ryan Gosling, Carey Mulligan, Albert Brooks, Oscar Isaac
Maa Yhdysvallat
Pituus 102 min
Ikäraja 18 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Blu-ray

Drive poster

Drive on Nicholas Winding Refnille ja Ryan Goslingille suuren luokan läpimurto. Hyperesteettinen genre-elokuva näyttää sametilta ja viiltää kuin partaveitsi.

Gosling on päivin mekaanikko ja stunt-kuski, öisin pakoauton kujettaja maksaville. Prologi on klassinen: mies työssään, olemassa taidon ja tekojensa kautta. Ajamisen taiteen ehdoton hallinta on jotain moraalin ulkopuolista, itsessään täydellistä.

Ajaja tutustuu nuoreen naiseen (Carey Mulligan), jolla on poika vankilassa istuvan pikkurikollisen (Oscar Isaac) kanssa. Pari rakastuu, mies vapautuu, tuo tuliaisina vaikeuksia vankilasta. Ajaja auttaa pelastaakseen naisen ja lapsen, seuraa väkivaltaa.

Refn tunnetaan rauhattomasta ja kylmän väkivaltaisesta Pusher-trilogiasta. Hollywood-debyytti Fear X ja tuorein Valhalla Rising kehittelivät seesteistä, mutta yhtä lailla julmuuksien puhkomaa kerrontaa. Takaisin pinnalle nostanut Bronson viimeistään paljasti esteetikon.

Drive tuntuu synteesiltä: pettämättömän rullaavaan kuvalliseen tyyliin kerrottu L.A.-rikoskuvaus ei kaunistele väkivaltaa tai sen käyttäjiä, päähenkilöt ovat maailmansa ulkopuolisia ja myyttisen selväpiirteisiä. Kohtaloissa on fatalismia, lopputulema on kirjattu jo ensikohtaamisiin.

Uutta on kuitenkin ironisesti tyylittelevä pehmeä elektroraita ja herkkä, orastava rakkaustarina, jolle musiikilla ja viipyilevillä kuvilla luodaan pyhiä vivahteita. Ohjaajan feminiiniseksi kutsuma elementti lieventää tuttua ankaraa sävyä. Refnin miellyttävin teos on kaukana kylmiltä tanskalaiskaduilta, raaimmillaankin.

Kohtauksista merkillepantavin on yhden hissimatkan aikana sattuva nyrjähdys hellyydestä raakuuteen. Sivuhahmojen peitelty kireys ja hetkin hyökkäävä ääniraita vihjaavat tulevasta, mutta Goslingin metamorfoosi on silti hätkähdyttävä. Liminaaliseen tilaan sijoittuvassa kohtauksessa päähenkilö heittää jäähyväiset toivolle ja vaihtaa ne tappamisen logiikkaan.

Kuvakerronnalla imua aikaansaadaan hitain kamera-ajoin, zoomein ja ristihäivytyksin. Veteraani Newton Thomas Sigelin kamera on lähes jatkuvasti pienessä liikkeessä, usein päähenkilöitään kohti. Ääni- ja musiikkikoukkuja käytetään paljon, tarinankuljetus pidetään alati vahvasti öljyttynä.

Kyse on ennen muuta jännitteen luomisesta. Se tehdään niin täydellisesti, että vapautus on välttämättä pettymys. Ron Perlmanin kaoottisen gansterimulkun tappo on juonellisesti tarpeellinen, eikä itse kohtauksesta ole helppoa löytää vikaa. Vaikutelma on yhtä kaikki antiklimaattinen. Viime tahtinsa rikosdraama jaksaa estetiikkansa voimin.

Goslingin huippusuoritus pohjaa huomattavalla tyylitajulla käytettyihin mikroeleisiin: pidätelty hymy, kiristyvä leukalinja, mykiksi jäykistyvät kasvonlihakset. Vaikka myyttinen, on hahmolla myös ihmisen piirteitä. Gosling on jo aiemmin todistanut poikkeuksellisen lahjakkuutensa. Drive tukeutuu voimalla näyttelijän kasvoihin, joiden ekspressiivisyys – vaikkakin erilainen – kilpailee vaikka Juliette Binochen kanssa.

Mulliganin pienessä tilassa tekemässä suorituksessa on tarvittavaa lempeää ja yksilöllistä presenssiä, joka nostaa protagonistin uhkapelin panokset korkeiksi. Kuten Goslingin, nojaa Albert Brooksinkin tärkeä rooli ääneen; loppuun huudettu raspikurkku kuuluu kuoleman virkamiehelle. Pienellä budjetilla kuvattu Drive nousee ja kaatuisi näyttelijöidensä mukana.

Alkuperäinen kaahailu Bullit (1968), sisällöttömään vivahtavan minimalistinen Keikkakuski (1978) sekä Michael Mannin näyttävä ja machohuuruinen Suurkaupungin hait (1982) ovat enemmän kuin “mies, nainen ja rikollisuus” -kolmiodraaman innottaijia. Näiden hahmot ja kohtaukset uusiintuvat Drivessa, mutta alkuperäisiin nähden ylivertaisella tyylillä.

Teksti: © 2011 Aleksi Salonen

Elokuva nähtiin myös osana vuoden 2011 Rakkautta & Anarkiaa -festivaalia.
Lue raportti »

Blu-ray: FS Filmin julkaisussa täydellinen 1080p 2.40:1 teräväpiirtokuva, ja syvä DTS-HD Master Audio ääniraita. Pettymyksen tuottaa kuitenkin lisämateriaalien puute.

Teksti: © 2012 Kreeta Korhola

Seuraa meitä

PINNALLA

Matthew McConaghey

Interstellar

Aleksi Salonen | 06.11.

Christopher Nolanin kosminen kärsimysnäytelmä on täynnä ankaria valintoja ja henkeäsalpaaviä näkyjä.

Lue lisää »
Marion Cotillard

Kaksi päivää, yksi yö

Aleksi Salonen | 20.11.

Solidaarisuus on työn takana, sanotaan Dardennen veljesten humaanissa draamassa.

Lue lisää »
Guy Pearce ja Robert Pattinson

The Rover

Jussi Toivola | Blu-ray | 11.11.

Guy Pearce loistaa kaiken menettäneen miehen roolissa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Anneli Auer sellissään.

Ulvilan murhamysteeri

Filmgoer.fi | 30.09.

Ulvilan murhamysteeri on ohjaajansa paras; provokatiivinen, pelottava ja ällistyttävä elokuva.

Lue lisää »
Matthew McConaghey

Interstellar

Aleksi Salonen | 06.11.

Christopher Nolanin kosminen kärsimysnäytelmä on täynnä ankaria valintoja ja henkeäsalpaaviä näkyjä.

Lue lisää »
Ellar Coltrane ja Ethan Hawke, vuosi yksitoista

Boyhood

Jussi Toivola | 07.10.

Mykistävän kaunis Boyhood lukeutuu 2000-luvun upeimpiin elokuvasaavutuksiin.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Jiro ja Nahoko tuulen pyörteissä.

Tuuli nousee

Aleksi Salonen | DVD | 11.11.

Hayao Miyazakin kypsä myöhäistyö nousee pitkän animaation vuorenhuipulle.

Lue lisää »
Shailene Woodley

Tähtiin kirjoitettu virhe

Kreeta Korhola | Blu-ray | 31.10.

Huippusuositun nuorten romaanin filmatisointi on parasta teinielokuvaa pitkään aikaan.

Lue lisää »
Nicholas Hoult, James McAvoy ja Hugh Jackman

X-Men: Days of Future Past

Kreeta Korhola | Blu-ray | 23.10.

Ryhmä X palaa valkokankaille jo seitsemättä kertaa elokuvassa, joka saattaa olla sarjan tähänastinen huippu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202