Descent, The

The Descent (2005)

  • 4

Naiset kohtaavat luolastossa pelottavan olentolajin Neil Marshallin genretietoisessa ja klaustrofobisessa kauhujännärissä.

julkaistu 2009-05-15 / päivitetty 12.11. klo 19:07

KUVA 4

Saskia Mulder, MyAnna Buring
Saskia Mulder, MyAnna Buring 

KUVA 3

Shauna Macdonald
Shauna Macdonald 

KUVA 2

Shauna Macdonald
Shauna Macdonald 

KUVA 1

Shauna Macdonald
Shauna Macdonald 

Descent, The

Ohjaus Neil Marshall
Näyttelijät Shauna Macdonald, Natalie Jackson Mendoza, Alex Reid, Saskia Mulder,MyAnna Buring, Nora-Jane Noone, Oliver Milburn, Molly Kayll, Craig Conway, Leslie Simpson, Mark Cronfield
Maa Iso-Britannia
Pituus 100 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2005 Celador Films, Northmen Productions, Pathé

Neil Marshallin The Descentin (2005) avainkohtauksessa kuuden naisen ryhmä on kulkemassa läpi kapean tunnelin. He ovat Yhdysvaltain Appalakeilla tutkimassa maanalaisia käytäviä. He ovat extreme-lajien harrastajia, vaaranarkkareita. He ovat kilometrin syvyydessä. Ainoa valonlähde on otsalamppu. Heidän käytävänsä on kapea, ja yhdessä kohtaa pitää ottaa kosketusta vetiseen pohjaan. Yksi jää loukkuun. Raskasta hengitystä pohjustaa uhkaava musiikki.

Tilanteesta selvitään täpärästi, mutta sortuvat kivet tukkivat väylän. Nyt ryhmän vetäjä paljastaa, että he eivät olekaan ennalta kalutussa maastossa. Loukko on neitseellinen, kartoittamaton — kukaan ei ole sitä aikaisemmin tutkinut, kukaan ei tiedä missä he ovat.

Elokuvan aloituskohtauksessa ollaan jälleen extremen parissa. Naiset laskevat koskea kumiveneellä, mutta ottavat voiton tappavista aallokoista. Kotimatkalla naisista perheellinen, Sarah (Shauna Macdonald), joutuu onnettomuuteen.

Epähuomiossaan aviomies törmää pakettiautoon, jonka katolta lentävät putket lävistävät sekä miehen että tyttären. Sarah herää sairaalasta. Kuin enneunessa hän ryntää käytävälle, jossa kattovalot alkavat yksitellen sammua kulkijan takana. Se on kuin edessä oleva kujajuoksu maan alla.

The Descentin tapa luoda kauhua on kahdenlainen. Yhtäältä se luottaa yksinkertaisiin shokkeihin, mutta toisaalta hienosävyisemmin klaustrofobiaan. Lepakoita lentää koloistaan, hahmot hiipivät toistensa selkien taakse. Maan alla ollaan jumissa ahtaissa koloissa. Kivet ovat liukkaita ja kuolema harha-askeleen päässä.

The Descent ei ole krediittitasolla sovitus Jeff Longin samannimisestä romaanista, mutta lähellä se on. Maan alla naiskuusikko kohtaa karvattomien olioiden lauman, jotka syövät ihmislihaa. Heidän olemassaolostaan on vihjailtu aikaisemmin: matkalla syvyyksiin he löytävät hirven raadon; kiviseinässä on veriset kädenjäljet; kalliosta roikkuu sata vuotta vanha vuorikiipeilijän koukku; Sarah kuulee lapsen kuiskailua, mutta ääni voi olla mielen huijausta, sillä pimeys toimii pelkojen vahvistajana.

Huomattavaa on päähahmojen sukupuoli: he ovat kaikki naisia. Se on kuin vastakohta John Carpenterin klaustrofobiselle eloonjäämisjännärille The Thing (1982), jossa ei vuorostaan nähdä yhtäkään naista. Muita viitteitä löytyy muun muassa Alieniin (1979) ja Cliffhangeriin (1993).

Kilometrien syvyydessä käynnistyy ihmisryhmän ja “olioiden” välinen kamppailu. Jeff Longin kirjoissa — Helvetin piirit (suom. Like 2001), Helvetin sydän (suom. Like 2007) — se on myäs vertauskuva alkuperäisasukkaiden ja imperialististen valtaajien suhteelle.

Suuryritykset alkavat valloittaa vastikään löydettyä maanalaista tunneliverkostoa arvokkaiden malmien toivossa. Oliot siivotaan pois. Muitakin suunnitelmia on, kuten käyttö orjavoimana.

Elokuva muistuttaa näiden romaanien ruohonjuuritason kohtaamisia ihmisten ja olioiden välillä — ajalta ennen ihmiskunnan kolonisoivaa malmiryntäystä ja olioiden rationalisointia helvetin pedoista ihmislajin degeneroituneeksi haaraksi.

The Descentissa on kreikkalaisen tragedian käänteitä. Aviomies ja lapsi riistetään kylmästi. Arkielämässä hitsautunut ryhmä repeilee ongelmien edessä. Jengin luoliin johdattaneen hybris kostautuu sekä hänelle itselleen että muille. Ystävä käy ystävän päälle.

The Descent viittaa siihen, etteivät maan alaiset tapahtumat välttämättä ole totta. Ehkä kaikki on sairaalassa makaavan naisen painajaista. Välillä Sarah näkee tyttärensä tummaa taustaa vasten, tämän edessä viisivuotissyntymäpäivää juhlistava kakku.

Ehkä unen kautta Sarah kostaa ystävilleen sen, että heidän koskenlaskunsa — tarpeetonta, tietoista vaarojen hakua — oli osasyy perheen kuolemaan. Samalla hän katkaisee sidoksensa toiseen perheeseensä heittämällä nämä surman suuhuun.

Aivan elokuvan lopussa Sarah kahlaa puhtaiksi kalutuissa luissa viistoa kalliota ylöspäin. Ylhäällä on valo, pelastus. Se on kuin kulku Jaakobin tikkailla.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202