Crazy Rich Asians

Crazy Rich Asians (2018)

  • 4

Sosiokulttuurinen cause célèbre Singaporen dekadentista kerskakermasta huumaa romanttisella luksushömpällä.

julkaistu 2018-09-26 / päivitetty 11.10. klo 16:04

KUVA 3

Henry Golding, Constance Wu ja Sonoya Mizuno
Henry Golding, Constance Wu ja Sonoya Mizuno 

KUVA 2

Michelle Yeoh, Henry Golding ja Constance Wu
Michelle Yeoh, Henry Golding ja Constance Wu 

KUVA 1

Constance Wu ja Awkwafina
Constance Wu ja Awkwafina 

Crazy Rich Asians

Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Kuka vielä väittää, että 24 karaatin romantiikka on kuollut?

Vihdoinkin saamme vastalääkettä Twilight- ja Fifty Shades of Grey-elokuvasarjojen kiusallisiin fiaskoihin. Vuonna 2017 The Big Sick puhalsi jo Oscar-panostuksellaan raikkaan henkäyksen romanttisen komedian koomapotilaaseen, jonka marenkinen eleganssi ja pureva kosketus olivat kärsineet kovan inflaation Nora Ephronin (Kun Harry tapasi Sallyn, Uneton Seattlessa) ja Richard Curtisin (Neljät häät ja yhdet hautajaiset, Notting Hill) terävien kynien huippupäivistä.

Niin hullulta kuin se kuulostaakin, Crazy Rich Asians on ensimmäinen nykyaikaan sijoittuva, täysin aasialaistaustaisten näyttelijöiden tähdittämä studioelokuva sitten Wayne Wangin vinjettidraaman Ilon ja onnen tarinat (1993). Kevin Kwanin maailmanlaajuiseen bestselleriin (2013) pohjaava tuhkimotarina Singaporen suihkuseurapiireistä jatkaa hiljaisen vallankumouksen hivuttamista Hollywoodiin Fresh Off the Boat-tilannekomedian jalanjäljissä, vaikka rahan ja rakkauden klassisessa ristiriidassa kaikuvatkin Doris Dayn ja Rock Hudsonin valkokangaspersoonat.

”Me pärjäämme”, vähättelee vanhan rahan rakennuttajasuvun komea vesa Nick Young (Henry Golding) ykkösluokassa matkustamista kutsuttuaan newyorkilaisen tyttöystävänsä Rachel Chun (suloinen Constance Wu) kotikonnuilleen Kaukoitään tapaamaan perhettään parhaan ystävänsä Colinin häihin. ”Juuri noin superrikas sanoisi”, nuori ja kaunis peliteorian professori lataa takaisin.

Someviestit Aasian tavoitelluimman poikamiehen mysteeriseuralaisesta viuhuvat juorumontaasina Greenwich Villagesta Malakan niemimaalle lennon edellä, ja parin viimein laskeutuessa kaikki Singaporessa tietävät jo, kuka “onnenonkija”-Rachel on – mutta taloustieteen ammattilaisella ei ole edes käväissyt mielessä kultansa googlettaminen vuonna 2018. Luvassa on skandaalinkäryistä perhedraamaa, sydänsuruja sekä moitteettomasti pukeutuvia ja virheettömästi meikattuja – ja leikeltyjä – ihmisiä irrottelemassa.

Jon M. Chun ohjaustyö on moderni päivitys Jane Austenin rakastettujen romaanien populaareista pitkospuista – sukkelasanainen sankaritar, väärinkäsitysten ja virhetulkintojen romanssi varakkaaseen aatelismieheen, luoviminen läpi rakenteellisten normien – tosin sillä erotuksella, että Yrjöjen aikakauden murtuva maalaisaristokratia konventionaalisine seurustelumuotoineen korvautuu kiinalaisilla perhearvoilla.

Ideologinen törmäys länsimaisen individualismin ja kungfutselaisen kunniakoodin välillä virittyy keskelle konsumeristista kerskakulttuuria, Trumpien ja Kardashianien kaltaisia klaaneja, jotka viljelevät naurettavuuteen asti villisti miljooniaan osoituksena saavuttamastaan sosiaalisesta statuksesta. Poikkeuksellista kyllä, Aasian kasvavien talousmahtien vauraus ei elokuvassa näyttäydy Yhdysvaltoja ahdistavana uhkana, joka edellyttäisi aasialaismiesten emaskulaatiota. Vastaavasti katsojaa pyydetään samaistumaan aasialais-amerikkalaiseen naispäähenkilöön, suuri harppaus hyperseksuaalisen ja äärimmäisen feminiinisen palkintopimun representaatiosta.

Visuaalista ilotulitusta ja vivahteikasta dialogia sävyttää aimo annos huumoria. Heti alussa Rachel heittää tarmokasta läppää kulttuurikonfliktista: ”En voi uskoa, että tällä lentokentällä on perhospuutarha ja elokuvateatteri. JFK on vain salmonellaa ja epätoivoa!” Ja Awkwafinan esittämä eksentrinen huonetoveri yliopistoajoilta roikkuu raisusti mukana show’n tuon tuosta varastaen.

Vuosikymmenten kokemuksella Hongkong-toiminnan itseoikeutettu supertähti Michelle Yeoh käsittelee kylmäkiskoisen kuningataräidin rikasta roolia synnynnäisen keisarinnan seesteisellä itseluottamuksella. Eleanor ilmaisee harvoin avointa kritiikkiä; vihjailu kun on huomattavasti hienostuneempaa. Tylyn ja tuomitsevan vastaanoton aikanaan omalta anopiltaan saaneen matriarkan silmissä vulgaarilta Rachelilta puuttuvat brändiarvo ja kulttuurinen herkkyys, jotka sallisivat Nickin sydämen valitun astua ylevään yhteisöön, saatikka liittyä Eleanorin perheeseen.

Yhdellä vaivihkaisella vilkaisulla tai äänensä akustisella hienosäädöllä Eleanor muuttuu tappavaksi kuin torpedo. Ja silti toisena hetkenä tiikeriemo toivottaa Rachelin tervetulleeksi siipiensä suojaan hellästi holhoten: auttamalla pakkaamisessa, opettamalla baozi-nyyttien valmistusta ja jutustelemalla vauvoista. Eleanor saattaa olla vaikea luonne, mutta ei sentään Norma Bates.

Edustus merkitsee. Näyttelijöitä valittaessa monet kyseenalaistivat brittiläis-malesialaisen Goldingin roolittamisen kahden vastakkaisen kulttuurin kasvattina kiinalais-singaporelaiseen miespääosaan. Toiset taas kritisoivat, ettei elokuva heijasta aasialaisen diasporan pluralismia kaupunkivaltiossa, jonka valtaväestöstä etniset kiinalaiset muodostavat 76%, malaijit 15% ja intialaiset 7%.

Diversiteetin perkaamisesta pinseteillä käy kiittäminen Hollywoodin ”keltaista” historiaa teippauksineen ja tummentavine ihopigmentteineen, ”valkopesun” pitkää perinnettä, jonka juuret ulottuvat aina 1700-luvun puolivälin teatterilavoille. Käytäntöön ottivat osaa näyttelijäsuuruudet Katharine Hepburnista ja Marlon Brandosta Fred Astaireen ja John Wayneen. Taannoisiin kohutapauksiin lukeutuvat Scarlett Johanssonin kyberneettinen japanilaisnainen Ghost in the Shellissä (2017) sekä Tilda Swinton Doctor Strangen (2016) Muinaisena.

Crazy Rich Asiansin valttikortti ei piile tyrmäävissä puvuissa, loisteliaissa lokaatioissa tai ruokapornossa, vaan tavassa, jolla kaikki nuo elementit suodattuvat Montagueiden ja Capuletien vanhan tarinalinjan läpi luoden näppärää, älykästä vähemmistöelokuvan lumoa, yhtä vuolaana kuohuvaa ja kuplivaa kuin samppanja, jota hahmot kumoavat kurkuistaan alas kellon ympäri. Se antaa romanssille rojalistisen käsittelyn. Kenties Jon M. Chu ilahduttaa elokuvakansaa seuraavaksi draamakomedialla prinssi Harryn ja Meghan Marklen satuhäistä.

Teksti: 2018 Samu Oksanen

Seuraa meitä

PINNALLA

Ryan Gosling

Ensimmäisenä Kuussa

Samu Oksanen | 11.10.

Suru sinkoaa Neil Armstrongin historialliselle kuulennolle juhlitun sankarin sädekehän karistavassa avaruusdraamassa.

Lue lisää »
Nuri Bilge Ceylanin Under the Pear Tree

Rakkautta & Anarkiaa 2018

Aleksi Salonen | FESTIVAALI | 24.09.

Festivaalikattauksessa poimintoja Suomen suurimmalta, syyskuussa järjestetyltä elokuvafestivaalilta.

Lue lisää »
Constance Wu ja Awkwafina

Crazy Rich Asians

Samu Oksanen | 26.09.

Sosiokulttuurinen cause célèbre Singaporen dekadentista kerskakermasta huumaa romanttisella luksushömpällä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Anna Kendrick ja Blake Lively

Missä on Emily?

Kreeta Korhola | 19.09.

Designer-korkojen kopina enteilee vaaraa vetävässä trillerissä, joka tarkastelee naiseuden representaatioita kriittisen satiirisesti.

Lue lisää »
Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

Samu Oksanen | 29.08.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Jeff Harlan ja Jennifer Garner

Peppermint

Kreeta Korhola | 20.09.

Entiseen loistoonsa palannut toimintatähti Jennifer Garner kylvää vigilante-oikeutta leijonaemon raivolla.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202