Chéri

Chéri (2009)

  • 3

Ranskalainen romaani kääntyy Stephen Frearsin käsittelyssä kuplivaksi rakkaustarinaksi. Ensi-ilta 11.9.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2009-09-10 / päivitetty 24.09. klo 16:04

KUVA 4

Chéri ja Léa
Chéri ja Léa 

KUVA 3

Fred "Chéri" Peloux (Rupert Friend)
Fred "Chéri" Peloux (Rupert Friend) 

KUVA 2

Léa ja Madame Charlotte Peloux (Kathy Bates)
Léa ja Madame Charlotte Peloux (Kathy Bates) 

KUVA 1

Léa de Lonval (Michelle Pfeiffer)
Léa de Lonval (Michelle Pfeiffer) 

Chéri

Ohjaus Stephen Frears
Näyttelijät Michelle Pfeiffer, Rupert Friend, Kathy Bates
Maa Iso-Britannia / Ranska / Saksa
Pituus 94 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2009 Miramax Films, Pathé, UK Film Council, Aramid Entertainment Fund, MMC Independent, Filmstiftung Nordrhein-Westfalen, Deutsche Filmförderfonds (DFFF), Tiggy Films, Bill Kenwright Films, Reliant Pictures, Cheri Productions ja Firstep Productions

Vuosisadan alkupuolella vaikuttanut ranskalaisimpressionisti Colette leikitteli töissään ja yksityiselämässään käsityksillä miehen ja naisen suhteesta. Avoimesti biseksuaali nainen shokeerasi näyttämöurallaan – paljaita rintoja, tyttöjen välistä rakkautta! – ja käänteli proosassaan sukupuolirooleja ylösalaisin.

Eräs Coleten kuuluisimmista töistä on Chéri, joka kertaa ikääntyvän kurtisaanin ja nuoren pojan liian pitkään jatkunutta rakkaussuhdetta. Nyt teos on kääntynyt valkokankaalle brittiläisen Stephen Frearsin toimesta.

Léa de Lonval (Michelle Pfeiffer) on 50-vuotiaaksi ehtinyt, elämänsä rakkaudelle pyhittänyt nainen, joka huomaa olevansa pelottavan kiintynyt nuoreen poikaleluunsa. Fred “Chéri” Peloux’n (Rupert Friend) oli määrä olla pelkkä harmiton boytoy, nelikymppisen viimeinen hairahdus ennen seestymistä, mutta kuuden vuoden jälkeen Léa tajuaa olevansa rakastunut poikaan.

Tilannetta vaikeuttaa se, että Chérin äiti ja Léan paras ystävä ja kollega, Madame Peloux (Kathy Bates), on päättänyt saattaa poikansa avioliiton satamaan. Morsian on poikaa nuorempi ja kokematon Edmee (Felicity Jones), johon Chéri ei tunne minkäänlaista yhteyttä.

Elokuvan ja romaanin vahvuus on tapa, jolla se uudistaa ja parodioi perinteisiä sukupuolirooleja. Léa onkin parisuhteen kasvatuksellinen ja taloudellinen tukipilari, johon rahaton, viinistä ja vaatteista nautiskeleva Chéri tukeutuu. Toisaalta taas Léa kokee Chérin avioliiton raskaammin: ymmärtäen ehkä, ettei enää saa samanlaista ehdotonta rakkautta osakseen.

Michelle Pfeiffer on Léan roolissa loistava. 50-vuotiaana Pfeiffer on kauniimpi kuin koskaan, ja solakkalinjainen näyttelijätär kantaa roolinsa niin ulkoisesti kuin emotionaalisesti kunnialla. Rupert Friend säestää hyvin nuorena ja naiivina Chérinä, joka tosin käsikirjoituksessa – kuten myös osin romaanissa – jää profiililtaan kovin ohueksi.

Fokus onkin nimestä huolimatta enemmän Léassa ja siinä, miten hän prosessoi omaa vanhenemistaan, ja toisaalta suhtautuu tulevaan. Kun Madame Peloux on verhonnut synkän kartanonsa tupaten täyteen makaabereja artifakteja ja krumeluureja, ja kuristaa yhä itseään tiukalla korsetilla, on Léan asunto ja asukokonaisuus valoisa, kevyt ja moderni. Asennoituminen tulevaan nivoutuu omaan identiteettiin: toisella on tarve näyttää enemmän kuin onkaan, toinen on oppinut paikkansa maailmassa.

Kurtisaanin “ammatin” dikotomia jyllää taustalla. Toisaalta Léan ja Madame Peloux’n kaltaiset naiset olivat onnistuneet fiksuilla bisnesliikkeillä keräämään itselleen valtavasti omaisuutta ja kultivoimaan itseään, mutta samalla muu yhteiskunta hyljeksi heitä. Naisten arki toteutui pienessä kuplassa, jota koristivat kauniit taide-esineet ja koreat puvut.

Frearsille Chéri on kaukana apeasta The Queenista. Alexandre Desplat’n leikkisän musiikin säestämä tarina on väistämättömästä traagisuudestaan huolimatta kepeä ja komediallinen. Ääripäillä leikittelevän lavastuksen ja puvustuksen puitteissa Chéri satirisoi miehen ja naisen malleja oivasti, vaikkakaan ei järin omaperäisesti. Näppärän pikkuromaanin kuvituksena elokuva ansaitsee kuitenkin paikkansa.

Teksti: © 2009 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202