John Fordin heikoimpiin töihin lukeutuva Born Reckless on mitätön gangsteridraama.
Äänielokuva ei huolettanut John Fordia lähellekään yhtä paljon kuin monia muita Hollywood-veteraaneja. Fordilla oli studion täysi tuki takanaan, joten yhden tai vielä kahdenkaan heikomman elokuvan seurauksena hänen uransa ei nousisi pystyyn. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei Fordilla olisi ollut omat hankaluutensa uusien elokuvantekotapojen vuoksi. Hyvä esimerkki heikosta John Ford –elokuvasta on keväällä 1930 ensi-iltansa saanut gangsteridraama Born Reckless.
Born Reckless kertoo Luigi ”Louis” Berettista, italialaissiirtolaisesta, joka ryöstää kätyreineen jalokiviliikkeen mutta jää piakkoin kiinni. Syyttäjä ei kuitenkaan passita miekkosta vankilaan, vaan päättää antaa tälle mahdollisuuden tehdä jotain hyödyllistä maansa hyväksi ja lähettää hänet sotaan. Louis palaa rintamalta muuttuneena miehenä ja saa rikoksensa anteeksi. Uuden elämänsä kunniaksi hän avaa yökerhon, jonne kuitenkin saapuu eräänä iltana tuttuja henkilöitä menneisyydestä.
Edellisvuonna elokuva-alalla aloittaneen ja sittemmin useasti Fordin kanssa yhteistyötä tehneen Dudley Nicholsin käsikirjoittama Born Reckless saattaa kuulostaa etukäteen mielenkiintoiselta ja toimivalta elokuvalta. Sitä se ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole, sillä tarina on hengetön eikä dialogiosuuksista huolehtinut Andrew Bennison ole ollut ajan tasalla ja Born Reckless onkin täynnä latteita ja tyhjänpäiväisiä repliikkejä. Vaikka studioon rakennettu lähiö onkin aivan kelvollisesti tehty, jää se vähäiseksi valopilkuksi kokonaisuutta tarkastellessa. Kehuja ei ansaitse tosin Fordkaan, jolla ei ole ollut avuja saada tarinaa toimimaan missään vaiheessa.
Näyttelijät yrittävät sentään parhaansa. Parhaiten heistä onnistuu pääosaa esittävä Edmund Lowe, eivätkä elokuvan keskeiset naisetkaan (Catherine Dale Owen ja Marguerite Churchill) kelvottomia ole. Sen sijaan Louisin kanssa lopullista yhteenottoa havittelevaa Big Shotia näyttelevä Warren Hymer epäonnistuu pahoin: yhden ilmeen Hymer on täysin eksyksissä kahden ilmeen Lowen seurassa. Ward Bond tekee pienen sivuosaroolin sotilaana.
Born Reckless on yhden katselukerran kestävä iltapäiväelokuva, jossa ei ole juuri mitään mieleenpainuvaa tai muistelemisen arvoista. Toisaalta se on hyvä esimerkki, kuinka mykkäkaudella loistaneet ohjaajat ja näyttelijät joutuivat opettelemaan uudet työskentelytavat, ennen kuin saattoivat luoda jotain merkittävää. Born Reckless on elokuva, jota voi suositella vain intohimoisimmille John Ford –fanaatikoille.
Teksti: © 2009 Kari Glödstaf
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA