Käsikirjoituksellisesti draamakomedia on tuoreinta Allenia vuosiin. Kriittinen henkilö- ja ajankuva haparoi latteahkossa kerronnassa.
Cate Blanchett näyttelee säästelemättä Blue Jasminen nimihenkilöä, eliitistä ulos potkittua, hieman tärähtänyttä snobia, joka saapuu sotkemaan siskonsa (Sally Hawkins) (rakkaus-)elämän. Kuvio on nykypäivään sovitettu mukaelma Viettelysten vaunusta.
Ex-mies (Alec Baldwin) on talous- ja avioliittopettäjä, joka aiemmin ehti jo anastaa työläissiskon pesämunan. Tällainen vakavuus erottaa Blue Jasminen ohjaaja Allenin viimeisistä töistä, joissa huolet olivat keskiluokkaisen triviaaleja ja henkilökohtaisia.
Jasminen mielenvikaisuus, mustan huomoristisine hetkineenkin, polttaa kuin itseoikeutetusti läheistensä elämiä. Stereotyypittelyyn taipuvista koomisista piirteistään huolimatta päähahmojen suhteilla kerrotaan yhteiskunnallisen eriytymisen ylimielisestä logiikasta. Mikään ihmekäänne ei pelasta lopussa.
Klassinen olisi kohtelias, mutta väärä nimi kuvalliselle tyylille, jonka väljyydessä paistaa viimeistelmättömyys ja draivin puute. Onneksi Blanchettin ensiluokkainen työ kannattelee kohtauksia, jotka meinaavat pysähtyä teatteriksi.
Teksti: 2013 Aleksi Salonen
Elokuva nähtiin myös osana vuoden 2013 Espoo Ciné -festivaalia.
Lue raportti »
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA