Black Swan

Black Swan (2010)

| Blu-ray
  • 5

Black Swan on jokaisen pöytälaatikkopsykologin märkä uni. Portman ansaitsi roolistaan Oscar-palkinnon.

julkaistu 2011-07-01 / päivitetty 12.07. klo 21:09

KUVA 4

Black Swan
Black Swan 

KUVA 3

Natalie Portman ja Mila Kunis
Natalie Portman ja Mila Kunis 

KUVA 2

Natalie Portman ja Vincent Cassel
Natalie Portman ja Vincent Cassel 

KUVA 1

Barbara Hershey ja Natalie Portman
Barbara Hershey ja Natalie Portman 

Black Swan

Ohjaus Darren Aronofsky
Näyttelijät Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder
Maa Yhdysvallat
Pituus 110 min
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 3
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p3-5">3</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

Blu-ray

Visionääriohjaaja Darren Aronofsky (Pi – Usko kaaokseen, 1998, The Wrestler – Painija, 2008) löytää jälleen tiensä ihmiskohtalon ytimeen ja katsojan sydämeen yhdistelemällä häikäisevästi melodramaattista taidetta, heittäytyvää näyttelijäntyötä ja psykologisen trillerin elementtejä. Mark Heymanin, Andres Heinzin ja John J. McLaughlinin käsikirjoittama Black Swan on koskettava ja pakahduttavan intensiivinen elokuva, jonka Oscar-ehdokkuudet eivät ole sattuman kauppaa.

Nina Sayers (Natalie Portman) on herkkä ja teknisesti taitava tanssija, joka saa mahdollisuuden kaksoisrooliin legendaarisessa Joutsenlampi-baletissa. Jotta Nina pystyisi tulkitsemaan valkoisen joutsenen Odetten lisäksi myös sysimustaa Odilea painostaa baletin taiteellinen johtaja Thomas (karismaattinen Vincent Cassell) häntä kaivautumaan syvemmälle ihmisen raakaan alkuvoimaan sekä seksuaalisuuteen.

Nuoren tanssijan paineita lisäävät voimakkaasti tytärtään ohjailevan äiti Erican (Barbara Hershey) toteutumattomat unelmat, sekä pelko roolin menetyksestä eloisalle Lilylle (Mila Kunis). Lähettyvillä häilyy myös syrjäytettynä katkeroitunut vanhempi esitanssija Beth (Winona Ryder), jolta varastetut tavarat toimivat Ninalle eräänlaisina toteemiesineinä. Balettiseurueen sisällä vellova kilpailu ja kateus on saatu tuntumaan käsin kosketeltavilta.

Perfektionistisen Ninan maailma alkaa järkkyä hänen taistellessaan henkistä ja ruumiillista väsymystä vastaan ja yrittäessään tasapainoilla ristiriitaisten identiteettien ja itsestä ja ulkopuolelta tulevien vaatimusten välillä. Käsivarakamera, lähikuvat ja muiden hahmojen päällekäyvyys rakentavat klaustrofobista tunnelmaa, jossa todellisuus ja harha sekoittuvat. Kuvaustapa tuo katsojan tuon myllerryksen keskiöön.

Black Swan on täynnä heijastuksia ja vastakohtia, joita esitetään konkreettisesti peilien ja erityisesti Ninan ja Lilyn ulkoisen habituksen ja eleiden kautta. Vastakkain ovat musta ja valkoinen, hyvä ja paha, neitsyt ja huora, joiden välillä ei ole harmaan sävyjä. Nina ei kykene hallitsemaan mustaa joutsenta siirtymättä pois valkoisen joutsenen viattomuudesta.

Kaksijakoisuus heijastelee feminististä näkemystä viktoriaanisen kirjallisuuden naishahmoista, jotka kuvattiin joko puhtaan enkelimäisinä tai kapinoivina hirviöinä. Vanhaan traditioon viittaa myös seksuaalisen heräämisen ja hulluuteen ajautumisen rinnastaminen.

Seksuaalisen intohimon ja klassisen baletin eteerisen kauniin feminiinisyyden yhteentörmäys toisintaa vastakohtaisuuden teemaa. Klassinen priimaballerina on usein jopa kykenemätön saamaan lapsia eikä perinteisellä tavalla ajateltuna siten pysty toteuttamaan naiseuden perustehtävää. Ruumiin rääkkäys, fragmentointi ja uhraaminen taiteen vuoksi puhuvat seksuaalisuuden sublimaatiosta eli kanavoinnista taiteellisen täydellisyyden saavuttamiseen.

Tukahdutettu seksuaalisuus, äidin ja muiden naishahmojen vuoroin painostava ja vuoroin lohduttava läsnäolo sekä piilotajunnan konkretisoituminen tarjoavat paitsi rutkasti materiaalia loputtomiin psykoanalyyttisiin tulkintoihin, myös herkullista substanssia Portmanin upeaan roolisuoritukseen.

Erityisen onnistunut on myös Hersheyn ja Portmanin rakentama riippuvuuden, rakkauden ja katkeruuden sävyttämä suhde. Lisäksi Portman onnistuu vakuuttamaan myös tanssillaan vähintäänkin klassiseen balettiin syvemmin vihkiytymättömät, ellei enemmänkin. Sijaistanssijan käyttökin on osattu sulauttaa taitavasti.

Kaiken kaikkiaan Aronofskyn uusin ohjaustyö ei pyytele anteeksi suureellisuuttaan, mutta välitöntä kokemusta taidokkaampaa onkin se, kuinka elokuva jää kytemään katsojan mieleen. Tšhaikovskin lumoavan sävellyksen maaninen toisto, balettikohtausten kankaalle tulittama intensiteetti sekä näyttelijäntyön ja kuvauksen yhdessä synnyttämä ahdistuksen tuntu pitävät tästä huolen.

Blu-ray: FS Filmin julkaisussa mukana tässä arvosteltava Blu-ray, DVD, sekä Digital Copy. Blu-ray -kuva (1080p 2.40:1 -laajakuva) on lisämateriaalissa huomattavasti itse elokuvan kuvaa tasaisempi. Paras tarkkuus ja kontrastien syvyys on uhrattu Cinéma vérité -vaikutelman saavuttamiseksi. 5.1 DTS HD MA -ääniraita on varsin hyvä, muttei voimista erityisesti elokuvan klaustrofobista tunnelmaa, vaan tuntuu jäävän hieman etupainotteiseksi. Lisämateriaalia on runsaasti, mutta vaikka kurkistukset elokuvan tekoon ja erityisesti erikoistehosteisiin ovat kiehtovia, alkavat lukuisat haastattelut ja promootiopätkät toistaa itseään hyvin nopeasti.

Teksti: © 2011 Marjo Eskola

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202