Humaani ja romanttinen avaruusolentoscifi paljastaa jotain järkälemäisen suurta ihmisenä olemisen kokemuksesta.
Auteur-asemaansa kylmäävän loistavan Prisonersin (2013) ja ylistetyn Sicarion (2015) jälkeen vahvistava ohjaaja Denis Villeneuve uudistaa nyt scifigenreä humaanin romanttisella Arrivalilla (2016). Vahvan visuaalinen, lähestulkoon kokonaan uutta genren alalajia maasta ponnistava Arrival on paitsi elokuvavuoden 2016, myös koko 2000-luvun kirkkainta kärkeä.
Avaruusolentoscifiä humaanilla otteella tarjoileva elokuva on poikkitieteellinen näkemys maailman ahdinkoon, kun ulkoavaruuden vierailijat saapuvat yllättäen kahteentoista eri maailmankolkkaan valtavissa aluksissaan. Kielitieteilijä Louise Banks (Amy Adams) ja fyysikko Ian Donnelly (Jeremy Renner) noudetaan selvittämään, ovatko mystiset vierailijat enemmän uhka vai mahdollisuus, ja päätyvät rakentamaan siltoja paitsi olentojen ja ihmiskunnan, myös omien kipupisteidensä välille.
Arrival pureutuu kerronnassaan vahvasti siihen, minkä perinteinen avaruusolentoscifi aivan liian usein unohtaa – kommunikaation, ja ihmisten alkukantaisen tarpeen siihen. Arrivalissa käsi kädessä militaristisen rauhanturvaamisen ja Maan puolustuksen kanssa kulkee yhtä inhimillisyyden kanssa oleva tarve ja palo ymmärtää sekä tulla ymmärretyksi.
Amy Adamsin hiljaisella intohimolla esittämän Louise Banksin lähestymistapa olentoja kohtaan on sekin hyvin alkukantainen – ensimmäinen olennoille opetettava sana human, ihminen, muodostaa pohjan lajien väliselle viestinnälle. Scifin tunnusomaiset piirteet Arrival täyttääkin lähinnä siinä, että tiede on antanut uteliaisuudellemme siivet, joilla lentää yhä lähemmäs universumin kokonaisvaltaista ymmärrystä.
Sitä mukaa kun lajien väliset kommunikationaaliset raja-aidat alkavat kaatua, ovat aikaisemmin niin rationaaliset tieteentekijät oppineet jotain perustavanlaatuista niin itsestään, toisistaan, kuin ihmisenä olemisestakin. Aika, muistot ja kieli nivoutuvat yhteen muodostamaan jotain järkälemäisen suurta ja pelottavan syvää ihmisyyden kollektiivisesta kokemuksesta, joka on kaikille yhteistä perimätietoa ulkoisista tekijöistä riippumatta.
Syvältä kouraisevan kivulias ja periksiantamattoman toiveikas Arrival on yhtä kaikki ylistyslaulu elämälle, ihmisyydelle, ja meitä jokaista ainakin jossain vaiheessa koskettavalle tarpeelle tulla ymmärretyksi, hyväksytyksi, ja rakastetuksi.
Lisämateriaaleina nippu dokumentteja: Xenolinguistics: Understanding Arrival, Eternal Recurrence: The Score, Acoustic Signatures: The Sound Design, Nonlinear Thinking: The Editing Process ja Principles of Time, Memory & Language.
Laadukkaiden dokumenttien yhteiskesto on reilusti yli tunnin, ja nekin esitetään teräväpiirtona.
Teksti: © 2017 Kreeta Korhola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA