Ridley Scottin jännäri löysi itsensä elokuva-alaa ravistelevan ahdistelukeskustelun myrskyn silmästä.
Ridley Scottin All the Money in the World sai loppuvuodesta 2017 kunnian olla yksi ensimmäisistä #MeToo -liikkeen muuttamista elokuvista, kun ahdisteluskandaaleissa ryvettynyt Kevin Spacey päätettiin korvata valmiiseen elokuvaan Christopher Plummerilla. Selvää on, että päätös tuotti hedelmää.
Tositapahtumien inspiroimassa elokuvassa öljypohatta J. Paul Gettyn (Plummer) pojanpoika Paul (Charlie Plummer, ei sukua) siepataan, ja lunnasvaatimukset hiertävät pojan piinkovan yksinhuoltajaäidin Gailin (sukupolvensa parhaisiin lukeutuva Michelle Williams) ja ahneen isoisän välejä. Neuvotteluavuksi kutsutaan papan palkkalistoilta tyyni ongelmanratkaisija Fletcher Chase (Mark Wahlberg).
Pikaisin uusintakuvauksin toteutettua näyttelijän vaihtoa ei voi saumattoman tyylikkäästä lopputuloksesta aistia. Elokuvallisen ilmaisun onnistuminen jää kuitenkin suuremman keskustelun vallitessa sivuseikaksi. Tarina elokuvan takana symboloi uutta aikakautta murroksessa olevalle alalle.
Teksti: 2018 Kreeta Korhola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA