21 grammaa

21 Grams (2003)

  • 5

Elokuva on alusta loppuun juuri sellaista rankkaa ja rosoista realismia, joka pakottaa totuuden kuvista ulos.

julkaistu 2004-05-09 / päivitetty 09.05. klo 18:06
Draama 1858

KUVA 3

Naomi Watts
Naomi Watts 

KUVA 2

Sean Penn
Sean Penn 

KUVA 1

Benicio Del Toro
Benicio Del Toro 

21 grammaa

Ohjaus Alejandro González Iñárritu
Näyttelijät Sean Penn, Naomi Watts, Benicio Del Toro, Danny Huston, Charlotte Gainsbourg, Eddie Marsan, Melissa Leo
Maa Yhdysvallat
Pituus 122 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2003 This Is That Productions ja Y Productions

Kuinka paljon painaa ja minkä arvoinen on ihmissielu? Mitä ihmishenki maksaa? Juuri näitä kysymyksiä Alejandro Gonzáles Iñárritun toinen pitkä elokuva pohtii. Tukenaan mahtava näyttelijäkaarti ja Amores Perros -elokuvassakin työskennelleitä ammattilaisia, Iñárritu saa solmittua katsojan päähän umpisolmuja vain avatakseen ne hetkenpäästä.

Kuten Amores Perroskin, 21 grammaa (21 Grams, 2003 USA) on episodielokuva. Se kietoo yhteen kolme erilaista, mutta jollain tapaan samanlaista ihmiskohtaloa yhteen. Sean Penin (Menneisyyden ote), Naomi Wattsin (The Ring) ja Benicio Del Toron (Traffic) esittämät hahmot ovat kaikki Jumalan hylkiöitä, mutta toiset kokevat sen vain henkilökohtaisemmin kuin toiset. Jokainen heistä on saanut osakseen onnettomuuksia ja epäoikeudenmukaisuutta, mutta jokainen on myös saanut maistaa onnea. Onneakin vain sen verran, että kun se otetaan heiltä pois niin he tietävät miltä se on maistunut. Jokainen heistä joutuu tilanteisiin, jossa he joutuvat miettimään ihmiselämän arvoa omien henkilökohtaisten kokemustensa kautta ja sitä mitä se heille merkitsee.

Suurempi juoniselitys tämän elokuvan kohdalla olisi turha, koska juuri suuri osa elokuvan viehätyksestä ja riemusta tulee katsojan selvittäessä että mikä se lopullinen juoni on. Kuten Iñárritun ensimmäinenkin, elokuva alkaa räjähtävästi hidastaen sitten vähitellen tempoaan. Elokuvan alkaessa kankaalle tulvii kuvia ja uusia hahmoja jatkuvalla syötöllä. Henkilöt ja tilanteet ovat sekavia ja ristiriidassa toistensa kanssa.

Katsoja yrittää parhaansa mukaan pysyä mukana ja rakentaa selkeää kokonaiskuvaa tapahtumista. Elokuvan juonikäänteet näytetään etukäteen, mutta sillä ei ole mitään merkitystä koska katsojaa ohjaillaan tekemään juuri oikeita hypoteeseja, että katsoja kokisi silti ahaa -elämyksen. Katsoja on ohjaajan armoilla alusta loppuun eikä pääse irti. Elokuva ja varsinkin elokuvan alku pistävät katsojan koville. Leikkauksen tempo on niin kiihkeä että tulee ajatelleeksi miten nykysukupolvi olisi suhtautunut tähän ellei sen perusteoksiin kuuluisi Pulp Fiction, joka kuitenkin on ala-astetasolla rakenteen puolesta verrattuna 21 gramman yliopistomenoon.

Elokuva on alusta loppuun juuri sellaista rankkaa ja rosoista realismia, joka pakottaa totuuden kuvista ulos. Suuri kiitos siitä kuuluu Gustavo Santaolallan särökitaralle ja Rodrigo Prieton (25th Hour) rakeiselle käsivarakuvaukselle, jotka tuovat elokuvan realismiin juuri sen “aidon elämän illuusion”, joka tekee tästä elokuvasta riipaisevan. Hyvän tekniikan ohella elokuvassa keskeistä on rakenne. Rakenteen rooli elokuvassa on niin suuri, että se nousee kenties teeman tasolle. Kohtaukset ovat pilkottu ja siroteltu ympäri elokuvaa ja niistä on poistettu kaikki turha pois, joten vain kohtauksen ydin on jäänyt jäljelle. Godardin ja hänen hyppyleikkaus menetelmänsä perintö elää ja elinvoimaisesti.

Juuri tällaisten elokuvien ja Alejandro Gonzáles Iñárritun kohdalla tulee ihastelleeksi miten kaunista realismi ja elokuva voi olla kun hallitsee elokuvankielen jokaisen osa-alueen. Iñárritu tulee olemaan tulevaisuudessa yksi modernin elokuvan kovimpia nimiä.

teksti: © 2004 Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

The Congress tulvii surrealistisia näkyjä

The Congress

Aleksi Salonen | 28.08.

The Congress on nähtävä itse, se on jotain täysin ainutlaatuista.

Lue lisää »
Avajaiselokuva White God on allegoria.

Espoo Ciné 2014

Aleksi Salonen | FESTIVAALI | 22.08.

Espoon elokuvajuhlien festivaaliraportissa arvostellaan elokuvia festivaalin kuluessa.

Lue lisää »
Mickey Rourke ja Jessica Alba

Sin City: A Dame To Kill For

Aleksi Salonen | 27.08.

Pitkässä tuotantolimbossa roikkunut jatko-osa on parhaimmillaan, kun se ei kierrätä edeltäjänsä parhaita paloja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Shailene Woodley

Tähtiin kirjoitettu virhe

Kreeta Korhola | 11.07.

Huippusuositun nuorten romaanin filmatisointi on parasta teinielokuvaa pitkään aikaan.

Lue lisää »
Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | 11.07.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »
Mark Ruffalo ja Keira Knightley

Uusia alkuja

Aleksi Salonen | 02.07.

Ainutlaatuisen juurevuuden tärkeyttä korostavan musiikkielokuvan ei ehkä kannattaisi muistuttaa hyväntuulen mainoskollaasia.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Joaquin Phoenix on Theodor Twombly

Her

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Miehen ja tietokoneen välinen romanssi on raikas tuulahdus romanttisen draaman genreen.

Lue lisää »
Tom Hanks on Walt Disney

Saving Mr. Banks

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Tosipohjainen Saving Mr. Banks on realistinen kurkistus Maija Poppasen kulisseihin, jos Disneyn taikaan riittävästi uskoo.

Lue lisää »
Kööri koossa

The Monuments Men

Aleksi Salonen | Blu-ray | 02.07.

Taidehistoriaa banaalisti katsova veijariseikkailu on George Clooneyn heikoin ohjaustyö.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202