2046

2046 (2004)

  • 4

Kaukoidän ohjaajaihme Wong Kar Wai on edelleen ”In the Mood for Love”. Elokuva 2046 palaa samojen henkilöiden ja tunteiden pariin – ja yhdistää mukaan futuristisia piirteitä.

julkaistu 2004-05-11 / päivitetty 11.05. klo 20:08

KUVA 3

Ziyi Zhang ja Tony Leung
Ziyi Zhang ja Tony Leung 

KUVA 2

Tony Leung
Tony Leung 

KUVA 1

Gong Li
Gong Li 

2046

Ohjaus Kar Wai Wong
Näyttelijät Tony Leung, Li Gong, Ziyi Zhang
Maa Hong Kong / Kiina / Ranska / Saksa
Pituus 127 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2004 Block 2 Pictures Inc., Columbia Pictures Corporation, France 3 Cinéma, Jet Tone Films, Jet Tone Production Co., Orly Films, Paradis Films, Shanghai Film Studios, Zweites Deutsches Fernsehen, arte France Cinéma ja arte.

Elokuvan maailma on muuttumassa entistä enemmän Hollywood keskeisyydestä universaalimmaksi. Sillä todellisten elokuvaharrastajien piirissä ei odoteta amerikkalaisten huippuohjaajien uusimpia, vaan ns. pienempien elokuvamaiden lippulaivoja. Vuonna 2004 Cannesissa saivat ensi-iltansa serbiohjaaja Emir Kusturican, iranilaisen Abbas Kiarostamin ja kiinalaisen Wong Kar-wain uusimmat. Joista jokainen on omantyylinsä kehittäneitä urbaaneja mestareita.

Wong jatkaa edellisen elokuvansa, In the Mood For Loven, teemoja ja tyylikkyyttä tässä epävirallisessa jatko-osassa. Päähenkilö ja tietyt tapahtumat ovat samoja ja 2046 kuvaakin aikaa In the Mood for Loven jälkeen. Wong on tehnyt 60-luvun Hong kongin rinnalle sci-fi -maailman, jota Tony Leungin esittämä päähenkilö rakentaa omissa kirjoituksissaan. Hän sijoittaa sci-fi tarinoihinsa oikeassa elämässä tapaamiaan henkilöitä ja tilanteita, joten sen sijaan että kirjoittaisi tulevaisuudesta hän kirjoittaa menneisyydestä.

Elokuvaa varten Wong pyysi Fassbinderin hovisäveltäjältä Peer Rabenilta muutamia hänen sävellyksiään uudelleen muokattuina. In the moodin tapaan voimakkaat selloesitykset ja espanjankieliset iskelmäkappaleet toimivat ja tukevat kuvaa hyvin. Erityisesti Fassbinderin elokuvasta Querelle otettu rakkausteema on vaikuttava.

Wong sanoi Imagessa (marraskuu 2004) kuinka hänen elokuviensa visuaalinen ilme laitetaan yleensä väärin perustein kuvaaja Christopher Doylen ansioksi, vaikka pohjimmiltaan tyyli syntyy lavastaja/puvustaja/leikkaaja William Changin suunnittelemien valojen pohjalta. Vaikka näin olisi, niin se ei vähennä Doylen asemaa ja hänen visuaalisten ideoidensa määrää, jotka tässäkin elokuvassa ovat omaa luokkaansa.

Kerronta on elokuvassa pirstaleista, eli kerronta liikkuu eri aikakaudesta toiseen muutaman jakson välein. Elokuvallisessa kerronnassa on aina plussaa, jos se on toteutettu kuten ihmisen muisti. Eli kaikki ei välttämättä ole selvää, tai tietyt muistikuvat ovat liian hataria vaikuttaakseen järkeviltä. Kerronta on kuitenkin helppoa seurattavaa, varsinkin kun tässä tapauksessa on käytetty kertojanääntä selvittämään mahdolliset epäselvyydet. Katsoja olisi halunnut ehkä hieman lisää epäselvyyttä. Varsinkin kun elokuvallinen kerronta on yhä enemmän etääntymässä lineaarisesta kerronnasta.

Kertojanääni ja muutamat tyylirikot ovat oikeastaan ainoita asioita joita elokuvasta muuttaisi. Kyseiset tyylirikotkin ovat sinänsä perusteltuja ja toimivat omalla postmodernilla tavallaan, toisin kuin nykyelokuvan johtotähdeksi nostetussa Kill Bill elokuvassa. Kaiken kaikkiaan Wongilta jälleen tyylillisesti hieno ja vahva elokuva.

teksti: © 2004 Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Amy Adams

Yön eläimet

Aleksi Salonen | 01.12.

Viiltävä jännityselokuva sekoittaa taitavasti yläluokkaista vieraantumista, rujoa väkivaltakokemusta ja kahdenlaista fiktiota.

Lue lisää »
Barack Obama ja Leonardo DiCaprio

Before the Flood – Kieltäjät kieltää

Jussi Toivola | KOLUMNI | 22.11.

Ilmastonmuutosdokumentti on tutkimusmatka niin ympäristökriisin karuun todellisuuteen, kuin ihmiskunnan täydelliseen idiotismiin.

Lue lisää »
Doctor Strange ja kaleidoskooppinen näkymä.

Doctor Strange

Aleksi Salonen | 01.11.

Marvel-soppa on liian sakeaa uusille mausteille. Doctor Stange on parhaimmillaan, kun se pyrkii omilleen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Tom Cruise ja Cobie Smulders

Jack Reacher: Paluu päämajaan

Aleksi Salonen | 20.10.

Moderni lännensankari Jack Reacher oppii perhearvoja nokkelassa jatko-osassa.

Lue lisää »
Jesse Eisenberg ja Kirsten Stewart

Café Society

Aleksi Salonen | 07.10.

Tämän päivän Woody Allen saa melkein unohtamaan, että Woody Allen oli aikanaan veitsenterävä kynämies.

Lue lisää »
Doctor Strange ja kaleidoskooppinen näkymä.

Doctor Strange

Aleksi Salonen | 01.11.

Marvel-soppa on liian sakeaa uusille mausteille. Doctor Stange on parhaimmillaan, kun se pyrkii omilleen.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Burj Khalifa tekee cameon.

Independence Day: Uusi uhka

Aleksi Salonen | Blu-ray | 01.11.

Uusi uhka, vanhat temput: Independence Day 2 on 90-lukulaista toimintakomediaa omimmillaan.

Lue lisää »
Jennifer Lawrence ja Oscar Isaac

X-Men: Apocalypse

Kreeta Korhola | Blu-ray | 07.10.

Mutanttien paluu mainion Days of Future Pastin vanavedessä on karvas pettymys.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Jouko Luhtala, Marjo Eskola, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2016
ISSN 1798-7202