Ruotsalaiselokuvan uusintaversio on taitavine lapsinäyttelijöineen yllättävän onnistunut kokonaisuus.
Amerikkalaisten haluttomuus lukea tekstityksiä ja Hollywoodin uusintaversiobuumi ovat luoneet eurooppalaiselle elokuvalle lisäpaineita pärjätä paremmin myös kotimaansa ulkopuolella. John Ajvide Lindqvistin samannimiseen romaaniin pohjautuva ruotsalaiselokuva Ystävät hämärän jälkeen (2008) palkittiin myös useilla ulkomaisilla markkinoilla, ja sen ohjaaja Tomas Alfredson on tehnyt luontevan siirtymän myös englanninkielisen elokuvan puolelle.
Elokuvan kirjoittamiseenkin osallistuneen Lindqvistin erilainen vampyyritarina kääntyi hyvin nopeasti myös amerikkalaistetuksi versioksi. Poikkeuksellisen onnistunut kahden kulttuurin yhteensovitus hyötyy taitavista lapsinäyttelijöistään ja uskollisuudestaan lähdemateriaalille. Kirjan rankimpia sivujuonteita on karsittu, mutta kiehtovan Cloverfieldin (2008) ohjaajan Matt Reevesin käsittely on silti kyllin rohkea tyydyttämään alkuperäisteoksen fanit.
Ruotsalaiselokuvan kolkko tukholmalaislähiö ja siellä asuva Oskar on vaihtunut pienen amerikkalaisyhteisön Oweniin (Kodi Smit-McPhee), joka kärsii väkivaltaisesta koulukiusaamisesta, eikä hieman apaattisen äidin kanssa asuminen takaa parhaita mahdollisia kotiolojakaan. Owenin arkeen jännitystä tuo seinänaapuriin muuttava merkillinen Abby-tyttö (Chloe Moretz), joka lapsenomaisesta ja enkelimäisen sirosta ulkomuodostaan huolimatta vaikuttaa vuosiaan vanhemmalta ja kokeneemmalta.
Selitys tytön käyttäytymiseen valkenee Owenille seudulla tapahtuvien outojen hyökkäysten myötä. Abby on vampyyri, eikä hänen kanssaan asuva keski-ikäinen mies (Richard Jenkins) ole hänen isänsä, vaan tytön hirmuvaltaan alistunut ”avustaja”, jonka tehtävä on hankkia tälle tuoretta ihmisverta keinoja kaihtamatta.
Reevesin sovitus on vähintäänkin yhtä väkivaltainen ja synkkä kuin Alfredsoninkin, mutta niin kirjassa kuin alkuperäisessä elokuvassakin vaikuttaneen hyisen tunnelman ja intensiivisyyden kopioimisessa on se kuuluisa jokin jäänyt tavoittamatta. Tämän hetken uskottavimpiin nuoriin näyttelijöihin lukeutuvat Smit-McPhee (Tie, 2009) ja Moretz (Kick-Ass, 2010) onnistuvat kuitenkin lapsenomaisella viattomuudellaan tehtävissään täydellisesti.
Teksti: © 2011 Kreeta Korhola
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA