Yövartio

Nightwatching (2007)

| DVD
  • 5

Peter Greenaway kertoo, mitä Rembrandtin Yövartiossa tapahtuu. Mestareita yhtä kaikki.

julkaistu 2010-11-20 / päivitetty 22.11. klo 00:12

KUVA 4

Martin Freeman
Martin Freeman 

KUVA 3

Yövartio
Yövartio 

KUVA 2

Yövartio
Yövartio 

KUVA 1

Martin Freeman
Martin Freeman 

Yövartio

Ohjaus Peter Greenaway
Näyttelijät Martin Freeman, Emily Holmes, Eva Birthistle, Jodhi May, Toby Jones, Jonathan Holmes
Maa Hollanti / Kanada / Iso-Britannia / Ranska / Puola
Pituus 135 min
Ikäraja 13 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 5
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Peter Greenawayn kaksinapainen ajatus seksistä ja kuolemasta elämän ainoina varmoina totuuksina näkyy myös hänen Rembrandt-elokuvassaan Yövartio (2007). Taiteen voisi kuvitella olevan totuuksista kolmas, mutta tässäkin taide on seksin ja kuoleman synnyttämää. Jo etukäteen tiedän olevani hyvissä käsissä, sillä Rembrandt on Greenawayn intohmo.

Eletään 1600-luvun Amsterdamissa. Aatehistoriallisesti kaupunki oli eurooppalaisen valistuksen konehuoneita, jossa painettiin aikansa radikaaleimpia pamfletteja ja jonka vapaamielinen ilmapiiri veti puoleensa filosofeja. Valistus pilkistää myös elokuvien Prosperon kirjat (1991) ja The Baby of Mâcon (1993) taustalla.

Välillä Greenawayn piikittely tuntuu anakronistiselta. Heti alkumetreillä todetaan, kuinka valistuksen nainen on Descartesinsa lukenut, oikeutensa tunteva ja uskonnon dogmeja kritisoiva. Ironiseen sävyyn aikalainen tiivistää ne piirteet ajastaan, jotka siitä tullaan muistamaan. Vai onko näkökulma nousevan porvariston, jota jatkossakin parjataan?

Taidemaalarin painajainen on sokeutuminen, sillä se tekee kaikesta pimeää, tyhjää. Tällä toteamuksella elokuva alkaa, sitä se toistaa ja siihen se parin tunnin jälkeen päättyy. Rembrandtille sokeutumisen uhka on aito. Hän maalaa musketeillaan huolettomasti paukuttelevia sotilaita.

Rembrandtia esittävä Martin Freeman on mestarillinen. Tulkinta on samankaltainen kuin Tom Hulce Mozartina Amadeuksessa (1984). Ikoni on pudotettu jalustalta lihaksi, vereksi ja eritteiksi. Mikään hänessä ei ole kuivaa, ”historiallista”. Sarkastinen suunsoittaja on pidättelemättömän ronski.

Tämä myllärin poika on vihainen taiteilija, joka on varma kyvyistään ja kykenee kriittiseen itsetarkkailuun. Piirteistä jälkimmäinen tukee ajatusta suurmiehen erityisestä luonteesta. Hänen omantunnon äänensä ja moraalintajunsa nostavat hänet kerralla useiden maanmiestensä yläpuolelle.

Tarkan elämäkerran tai edes juonielokuvan sijaan Yövartio on pikemminkin elävöitetty maalaus, jossa lörpötellään pienoisromaanin verran. Rembrandtin kuuluisimman maalauksen työstöprosessin lisäksi siinä käsitellään hänen naissuhteitaan.

Kompositiot on haettu maalaustaiteesta, ja kamera rajaa maailman kuin raamit taulun. Valaistus tulee ylhäältä ohuina kaistaleina, jättää paljon pimentoon ja tekee yksityiskohdista kullassa kylpeviä. Pois lukien zoomaukset kamera liikkuu vähän. Suoranaiset kamera-ajot ovat harvinaisia. Jos niitä käytetään, niillä avataan suljettuja sisätiloja, paljastetaan näyttämöä.

Greenawayn sepitteessä Yövartio ei ole teos vaan kryptinen syytelauselma. Vaimonsa Saskan ympäripuhumana Rembrandt ottaa tehtäväkseen maalata ryhmäkuvan kaupunkia puolustavista miliisisotilaista. Eräs johtohahmoista saa musketin kuulan kalloonsa ennen työn alkamista.

Rembrandtille kuolema on murha ja sen takana salaliitto, jollaisesta James Ellroykin voisi olla ylpeä. Tauluun hän piilottaa viitteitä kohteena toimivien miesten synneistä ja salaisuuksista: homoseksuaalisista suhteista, insestistä, pedofiliasta ja yleisestä voimienmittelöstä, jonka areena Amsterdam on.

Nainen onkin kärsivä sukupuoli, joten alun Descartes-lukupiirit ovat julmaa ironiaa. Charles Dickensiä dickensiläisemmin orpokoti on lapsibordelli, josta hoitoja hakevat irstailijat ovat kuin markiisi de Sadelta lainattuja. Tämän kurjan orjareservin pitäjä ja tauluun päätyvä mies on tuhonnut tyttärensä kasvot, raiskannutkin tätä.

Rembrandtin metodista löydetään mielenkiintoinen vertaus. Hän on aikansa elokuvaohjaaja tai Greenawaylle otollisemmin: nykyajan elokuvaohjaaja on parhaimmillaan kuin entisajan huippukuvataiteilija, joka luo jännitteensä nimenomaan kuvilla.

Ennen kuvan maalaamista on luotava se, mitä maalataan. Tämä tarkoittaa malliksi sopivien näyttelijöiden ja lavarekvisiitan etsintää sekä kaiken järjestämistä ikuistettavaksi kohtaukseksi. Niin ikään elokuva itsessään jäljittelee teatterimaista muotoa.

Taulun viittaukset ja lavastemaisuus ovat kuitenkin seikkoja, joiden pohjalta se tuomitaan. Yövartion oikeuttava konteksti, sen viittausten verkosto, tullaan unohtamaan. Taulu on läpeensä keinotekoinen kuvatessaan näyttelijöitä, ei aitoja ihmisiä.

Tyrmäyksen on kirvoittanut Rembrandtin maalaustavan poistuminen muodista. Porvareille hän on liian pessimistinen. Aika vaatii iloisempia värejä. Onko Greenaway vuodattanut tähän itseään ja kokemaansa palautetta, onko ohjaaja samaistunut maalarin marttyyrikertomukseen? Ainakin elokuva näyttää epäilijöille Greenawayn olevan yhä iskukunnossa.

Rembrandtin zolamaista tekoa Greenaway on käsitellyt myös Yövartion rinnakkaisteoksessa Rembrandtin J’accuse vuodelta 2008. Toivottavasti sekin löytäisi suomalaisen julkaisijan.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Atlantic Film. Teknisessä puolessa ei ole valittamissa. Kuva on 2.35:1, ääni 5.1 englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202