Wim Wendersin tyylikirja

Aufzeichnungen zu Kleidern und Städten (1989)

| DVD
  • 3

Wim Wendersin tyylikirja on matka japanilaisen vaatesuunnittelija Yohji Yamamoton maailmaan.

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-07-14 / päivitetty 14.07. klo 19:07

KUVA 4

Wim Wenders ja Yohji Yamamoto
Wim Wenders ja Yohji Yamamoto 

KUVA 3

Muotinäytöstä odottavan aika on pitkä
Muotinäytöstä odottavan aika on pitkä 

KUVA 2

Pariisi
Pariisi 

KUVA 1

Yohji Yamamoto
Yohji Yamamoto 

Wim Wendersin tyylikirja

Ohjaus Wim Wenders
Näyttelijät Yohji Yamamoto, Wim Wenders
Maa Länsi-Saksa
Pituus 78 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1989 Centre Pompidou, Centre de Creation Industrielle, Road Movies Filmproduktion
  • Kuva 2
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Saksalainen Wim Wenders on yksi omaperäisimmistä ja mielenkiintoisimmista elokuvaohjaajista joita minä tiedän, sillä Wendersille ei tunnu olevan väliä mistä ja millaisia elokuvia hän tekee. Onpa kyseessä sitten lyhytelokuva, dokumentti tai kokoillan näytelmäelokuva, Wenders puristaa siitä teoksen, joka useimmiten tyydyttää niin ammattilaisen kuin amatöörinkin tarpeet. Tämän minä miellän ammattitaidoksi.

1980-luvun loppupuolella Wenders oli jo kokenut dokumentaristi, kun pariisilainen Pompidou-keskus pyysi häntä tekemään elokuvan muodista. Ensi alkuun ohjaaja näytti idealle punaista valoa, sillä hän ei ollut kiinnostunut tarjotusta aiheesta. Varsin pian hän kuitenkin muutti mielensä ja niin syntyi Wim Wendersin tyylikirja, alkuperäiseltä nimeltään Merkintöjä vaatteista ja kaupungeista.

Dokumentin keskipisteenä on tokiolainen vaatesuunnittelija Yohji Yamamoto (s. 1943), joka valottaa omaa tapaansa luoda muotia aivan prosessin ensi askeleista lähtien. Wenders antaa Yamamoton ilmaista itseään kaikessa rauhassa ilman keskeytyksiä ja tuoda julki ajatuksiaan ja mielipiteitään. Katsoja tulee huomaamaan, että jos peli on raakaa mallien maailmassa, on se sitä myös suunnittelijoilla, jotka eivät voi jättää ainoatakaan muotikautta väliin, sillä silloin heidän uransa katsottaisiin olevan ohi. Kaiken kaikkiaan Yamamoto johdattaa katsojan siihen muotimaailman kolkkaan, jota harvoin nähdään.

Wendersin teoksen ydin on siis muoti, mutta samalla se nostaa esille myös ihmisen identiteetin. Miten muoti vaikuttaa identiteetin syntyyn ja kuinka se muokkaa sitä? Ovatko muoti ja identiteetti kiinteässä kytköksessä toisiinsa vai sivuuttavatko ne toisensa toimiakseen ainoastaan tietyissä olosuhteissa? Tekevätkö ympäri maailmaa levinneet muotivaatteet kantajastaan maailmankansalaisen vai onko muoti aina yksilöllinen asia? Samalla kun Wenders asettaa katsojan pohtimaan näitä kysymyksiä, hän tutkailee itsekin toimintatapojaan unohtamatta tietenkään elokuvan tulevaisuutta, joka tuntuu vaivaavan saksalaissuuruutta kaiken aikaa.

Dokumentti luo myös silmäyksen Yohji Yamamotoon ilmiönä. Pariisissa läpimurtonsa vuonna 1981 tehneestä suunnittelijasta on tullut jo maailmankuulu, joten virheisiin ei ole varaa. Kun suunnittelijasta tulee tavaramerkki, on kaiken oltava viimeisen päälle huoliteltua – jopa signeerausta on harjoiteltava kerta toisensa jälkeen, jotta se tulisi luonnollisesti ja olisi aina samanlainen. Kun Yamamoto palaa Euroopasta takaisin Tokioon, hänen asemansa muuttuu: hän ei ole enää pelkkä suunnittelija, vaan opettaja, jolla on kymmenittäin opetuslapsia. Loppujen lopuksi Wenders vertaa Yamamotoa varsin onnistuneesti elokuvaohjaajaan.

Wim Wendersin tyylikirja (a.k.a Notebooks on Cities and Clothes) on ammattitaitoinen, joskin hieman väritön dokumentti muotimaailmasta ja sen taustoista. Se ei ole kuitenkaan sillä tapaa mediaseksikäs, että se esittelisi tähtimalleja catwalkilla, vaan pyrkii sukeltamaan aiheeseensa pintaa syvemmälle, muodin luomiseen ja syntyprosessiin yleensäkin. Mielenkiintoinen teos jokaiselle muotimaailmasta ja Yohji Yamamotosta kiinnostuneelle – sellaiselle, joka ei lämpene kummallekaan asialle, ei Wendersin dokumentti luonnollisesti tarjoa juuri mitään.

DVD: Wim Wendersin tyylikirja on osa Sandrew Metronomen julkaisemaa The Wim Wenders Collection III:a. Anamorfinen kuva (1.78:1) koostuu kahdesta eri lähdemateriaalista (35 mm:n elokuvafilmi ja videokamera), joten kuvan laatu vaihtelee välillä melkoisestikin. Kokonaisuutena kuvassa ei ole kuitenkaan valittamista ja jokainen varmasti ymmärtää lähdemateriaaleista johtuvan eron. Kuvasuhde ei ole kuitenkaan alkuperäinen (1.33:1), joten siksi vähäinen pistemäärä.

Ääniraitoja on sarjan aiempien elokuvien tavoin kolme (DD 2.0, DD 5.1, dts), jotka ovat laadultaan perustasoa. Äänimaailma keskittyy käytännössä kokonaan keskikanavaan, joten monikanavaäänen mukaan liittäminen on jokseenkin turhaa. Tekstityksiä on mukana neljä (suomi, ruotsi, tanska ja norja), lisämateriaalia ei ole tämänkään elokuvan kohdalla lainkaan.

Teksti: © 2009 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

Free Guy

| 10.08.

Kesän todellisessa yllättäjässä pelimies kyllästyy vähäpätöiseen sivurooliin.

Lue lisää »

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia

| 21.09.

Sokea ja sosiaalisesti eristynyt cinefiili rullaa oman elämänsä kasarisankarina hakemaan höttöisen hattaran sijaan aitoa läheisyyttä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

The Ice Road

| 26.08.

Vaikka jää pettää rekkakuski-Neesonin rutiininomaisen toimintatrillerin alta, vihainen harmaakarhu ei osoita hiipumisen merkkejä.

Lue lisää »

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä

| 03.09.

Säädyllisen siirappisessa murhenäytelmässä toimittaja löytää kiihkeästä romanssista kertovan kirjeen ja rakastuu.

Lue lisää »

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia

| 21.09.

Sokea ja sosiaalisesti eristynyt cinefiili rullaa oman elämänsä kasarisankarina hakemaan höttöisen hattaran sijaan aitoa läheisyyttä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202