This is England '86

This is England '86 (2010)

| DVD
  • 3

Shane Meadows palaa vuoden 2006 elokuvansa maailmaan onnistuneessa minisarjassa.

julkaistu 2011-03-13 / päivitetty 06.04. klo 17:05

KUVA 4

This is England '86
This is England '86 

KUVA 3

This is England '86
This is England '86 

KUVA 2

This is England '86
This is England '86 

KUVA 1

This is England '86
This is England '86 

This is England '86

Ohjaus Tom Harper, Shane Meadows
Näyttelijät Andrew Ellis, Andrew Shim, Chanel Cresswell
Maa Iso-Britannia
Pituus 4 x 45 m
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

DVD

Shane Meadowsin omakohtainen This is England (2006) on viime vuosien hienoimpia nuorisodraamoja. Se on ruohonjuuritasolta napattu intiimi kuva 80-luvun alun skinhead-nuorista ja Englannista, jonka henkistä ilmastoa saastuttavat osin sisäpoliittisista syistä startannut Falklandin sota sekä uusnationalismin nousu, jolle lama toimii kasvualustana.

Nämä heijastuvat nuoreen Shauniin (Thomas Turgoose), joka on menettänyt isänsä sodassa. Hän ystävystyy toveruutta tarjoavien vanhempien skinheadien kanssa.

Eräs painotuksista on sen taitekohdan kuvaamisessa, jolloin skinhead-aate muuttuu työväenluokan alakulttuurista (Meadows lähestyy romantisoiden, jopa sakraalisesti jengin remuamista) rasistiseksi nationalismiksi, jollaisena sitä nykyään pidetään.

Muutosvoima henkilöityy Combossa (Stephen Graham), vankilasta juuri vapautuneessa surullisessa kovanaamassa, jota vain oma äiti voi rakastaa. Harva lopulta lähtee hänen mukaansa tai sitten se jää hetken hairahdukseksi. Nämä kaverit ovat pohjimmiltaan kunnon sakkia.

Menestyselokuva poiki neljäosaisen minisarjan vuonna 2010. Se on toteutettu samalla tiimillä Meadowsin valvovan silmän alla (käsikirjoitus, toisen eli paremman puoliskon ohjaus).

Vanhan jengin kokoontuminen on Skins-syndroomasta (läpitihkuva melodraama, angstin nolo estetisointi) huolimatta pätevää tavaraa. Hyppy elokuvan vuodesta 1982 sarjan vuoteen 1986 toimii: myös nuoret näyttelijät ovat vanhentuneet, ikään kuin kasvaneet hahmojensa mukana.

Punkilla jalostettu skinheadismi on keskiluokkaisuuden kapinaa. Ydinperhe instituutiona on aina ollut kulttuurikamppailun ytimessä, hyvässä ja pahassa mielessä ”sovinnaisuuden pesäke”, jota on milloin yritetty hävittää, milloin nostaa jalustalle.

Avioliitto koetaan saapumisena tähän kirottuun tilaan, josta Woodyn (Joseph Gilgun), yhden keskushenkilön, vanhempien harmaa yhteiselo on alati taustalla kummittelemassa. Seuraa jäätyminen ”alttarilla”, jossain halvassa monitoimitilassa, jossa kariutuvia häitä ensimmäisessä jaksossa vietetään.

Shaunin sijaan näkökulma on laajentunut koko jengiin, joka toimittaa perheen virkaa. Jos sarjalle hakee kokoavaa kattoteemaa itsenäistymisen (omilleen muutto, koulusta töihin siirtyminen, seurustelu) rinnalle, on se pirstoutuneen perhe-elämän sirpaleiden keräämisessä. Ongelmia ovat muun muassa insesti, väkivalta, vanhempien fyysinen ja henkinen poissaolo.

Olennaisessa kohtauksessa Shaun antaa isänsä vaatteita Combolle, pahan ilman linnulle, joka on kuin lähetetty tekemään sovitusta hänelle ominaisella tavalla — selitettäköön deus ex machina sitten näin. Kohtaus on tärkeä siksi, että Combo oli Shaunille roolimalli ennen kuin hän töppäsi täydellisesti. Korvike puetaan oikean vaatteisiin jälleen tietoisena siitä, että tämäkään ei tule kestämään hetken vertaa.

Tehokkaimman kohtauksen jännitysmomentti on niin ikään täyttä meadowsia, se kytkeytyy hänen makaaberiin kostotarinaansa Dead Man’s Shoes (2006) ja sen otoksiin, joissa kypsynyt Paddy Considine puhuttelee kuolleen veljensä kiusaajia.

Woodyn siippa Lol (Vicky McClure) on, huomionarvoisesti kosto mielessä, mennyt tapaamaan isäänsä, joka on parantumaton seksuaalirikollinen. Sekunnit ennen vääjäämätöntä eläimellistä yhteenottoa ovat lähes sietämättömät, läsnä on pulssia nostattava tunne siitä, ettei perääntyminen ole mahdollista.

Yleishumanistisen eetoksen sijaan sarjan ”positiiviset käänteet” — puhun niiden voimasta riisua uhkaavat jännitteet — ovat aina traagisesti virittyneitä. Annetussa sosioekonomisessa lokerikossa realiteetit ovat sellaiset, että onni ja vapaus, sellainenkin jokapäiväisyys kuin oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, mahdollistuvat vain väkivallan kautta.

Haikean mutta primitiivisellä tavalla myös hauskan paketin päätös on viiltävästi Argentiinan ja Englannin välinen jalkapallon karsintaottelu, englantilaisen kansallisuhon toisiaan koomisesti seuraava laki- ja nollapiste, jonka intensiteetin vastakäyty Falklandin sota on nostanut korkeimpaan potenssiin: Maradona sohaisee pallon kädellään maaliin, lopputuloksena Argentiina voittaa 2-1. ”Jumalan kättä” kerrakseen.

Mutta jengi on pubissa yhdessä seuraamassa matsia, haamu menneisyydestä on poistunut, riidat on sovitettu tai häivytetty ja eräs töpeksinnän mestari tuntee ensimmäistä kertaa elämässään onnistuneensa jossain. Kaikki on okei surureunuksesta huolimatta.

DVD: Suomalaisen laitoksen on julkaissut Sandrew Metronome kahden levyn painoksena. Kuva on 1.66:1, ääniraita 5.1/dts 5.1 englanti. Lisämateriaalina (levyllä 2) on sarjan hengessä koottu dokumentti kulissien takaa (10 min), kuvagalleria/diashow, kosolti poistettuja (10 min) ja epäonnistuneita (6 min) kohtauksia, traileri sekä teaseri. Ilmoitettua kommenttiraitaa jaksoille yksi ja kolme ei löydy valikoista. Lisämateriaali ei sisällä tekstitystä.

Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mad Max: Fury Road: Charlize Theron

Vuoden parhaat elokuvat 2015

Filmgoer.fi | ELOKUVAVUOSI | 09.02.

Listasimme elokuvavuoden parhaita. Kärjessä mm. Inside Out, It Follows, Mad Max: Fury Road ja The Revenant.

Lue lisää »
Leonardo DiCaprio on Hugh Glass

The Revenant

Jussi Toivola | 25.01.

Alejandro González Iñárritun majesteettinen Western-eepos on mestarillinen osoitus lännenelokuvan ravisuttavasta voimasta.

Lue lisää »
Sonita

DocPoint 2016: Objektiivisuus on valhe

Jouko Luhtala | FESTIVAALI | 30.01.

Sonita ja Under the Sun kurkistavat dokumentin lavasteisiin.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Leonardo DiCaprio on Hugh Glass

The Revenant

Jussi Toivola | 25.01.

Alejandro González Iñárritun majesteettinen Western-eepos on mestarillinen osoitus lännenelokuvan ravisuttavasta voimasta.

Lue lisää »
Kurt Russell on John Ruth

The Hateful Eight

Jussi Toivola | 14.01.

Tarantinon komea länkkärinäytelmä on kaatua liialliseen tarantinomaisuuteen.

Lue lisää »
Michael Fassbender ja Marion Cotillard

Macbeth

Jouko Luhtala | 22.12.

Macbethissa visuaalisesti lumoavat kuvat kohtaavat ihmisen mustan sielun.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Tommi Korpela

Häiriötekijä

Aleksi Salonen | Blu-ray | 12.01.

Häiriötekijä on suomalaisen mustan komedian niljakkaankiiltävä helmi.

Lue lisää »
Jake Gyllenhaal

Southpaw

Kreeta Korhola | Blu-ray | 12.01.

Mikään genrekliseiden täystyrmäys perinteinen urheiluelokuva ei ole, mutta Jake Gyllenhaal loistaa yhdessä uransa parhaista roolitöistä…

Lue lisää »
Matt Damon

Yksin Marsissa

Aleksi Salonen | Blu-ray | 04.02.

Ridley Scottin huono avaruuskomedia ylistää tiedettä ja idiotismia käsikirjoittamisessa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Jouko Luhtala, Marjo Eskola, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2016
ISSN 1798-7202