This is England '86

This is England '86 (2010)

| DVD
  • 3

Shane Meadows palaa vuoden 2006 elokuvansa maailmaan onnistuneessa minisarjassa.

julkaistu 2011-03-13 / päivitetty 06.04. klo 16:04

KUVA 4

This is England '86
This is England '86 

KUVA 3

This is England '86
This is England '86 

KUVA 2

This is England '86
This is England '86 

KUVA 1

This is England '86
This is England '86 

This is England '86

Ohjaus Tom Harper, Shane Meadows
Näyttelijät Andrew Ellis, Andrew Shim, Chanel Cresswell
Maa Iso-Britannia
Pituus 4 x 45 m
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

DVD

Shane Meadowsin omakohtainen This is England (2006) on viime vuosien hienoimpia nuorisodraamoja. Se on ruohonjuuritasolta napattu intiimi kuva 80-luvun alun skinhead-nuorista ja Englannista, jonka henkistä ilmastoa saastuttavat osin sisäpoliittisista syistä startannut Falklandin sota sekä uusnationalismin nousu, jolle lama toimii kasvualustana.

Nämä heijastuvat nuoreen Shauniin (Thomas Turgoose), joka on menettänyt isänsä sodassa. Hän ystävystyy toveruutta tarjoavien vanhempien skinheadien kanssa.

Eräs painotuksista on sen taitekohdan kuvaamisessa, jolloin skinhead-aate muuttuu työväenluokan alakulttuurista (Meadows lähestyy romantisoiden, jopa sakraalisesti jengin remuamista) rasistiseksi nationalismiksi, jollaisena sitä nykyään pidetään.

Muutosvoima henkilöityy Combossa (Stephen Graham), vankilasta juuri vapautuneessa surullisessa kovanaamassa, jota vain oma äiti voi rakastaa. Harva lopulta lähtee hänen mukaansa tai sitten se jää hetken hairahdukseksi. Nämä kaverit ovat pohjimmiltaan kunnon sakkia.

Menestyselokuva poiki neljäosaisen minisarjan vuonna 2010. Se on toteutettu samalla tiimillä Meadowsin valvovan silmän alla (käsikirjoitus, toisen eli paremman puoliskon ohjaus).

Vanhan jengin kokoontuminen on Skins-syndroomasta (läpitihkuva melodraama, angstin nolo estetisointi) huolimatta pätevää tavaraa. Hyppy elokuvan vuodesta 1982 sarjan vuoteen 1986 toimii: myös nuoret näyttelijät ovat vanhentuneet, ikään kuin kasvaneet hahmojensa mukana.

Punkilla jalostettu skinheadismi on keskiluokkaisuuden kapinaa. Ydinperhe instituutiona on aina ollut kulttuurikamppailun ytimessä, hyvässä ja pahassa mielessä ”sovinnaisuuden pesäke”, jota on milloin yritetty hävittää, milloin nostaa jalustalle.

Avioliitto koetaan saapumisena tähän kirottuun tilaan, josta Woodyn (Joseph Gilgun), yhden keskushenkilön, vanhempien harmaa yhteiselo on alati taustalla kummittelemassa. Seuraa jäätyminen ”alttarilla”, jossain halvassa monitoimitilassa, jossa kariutuvia häitä ensimmäisessä jaksossa vietetään.

Shaunin sijaan näkökulma on laajentunut koko jengiin, joka toimittaa perheen virkaa. Jos sarjalle hakee kokoavaa kattoteemaa itsenäistymisen (omilleen muutto, koulusta töihin siirtyminen, seurustelu) rinnalle, on se pirstoutuneen perhe-elämän sirpaleiden keräämisessä. Ongelmia ovat muun muassa insesti, väkivalta, vanhempien fyysinen ja henkinen poissaolo.

Olennaisessa kohtauksessa Shaun antaa isänsä vaatteita Combolle, pahan ilman linnulle, joka on kuin lähetetty tekemään sovitusta hänelle ominaisella tavalla — selitettäköön deus ex machina sitten näin. Kohtaus on tärkeä siksi, että Combo oli Shaunille roolimalli ennen kuin hän töppäsi täydellisesti. Korvike puetaan oikean vaatteisiin jälleen tietoisena siitä, että tämäkään ei tule kestämään hetken vertaa.

Tehokkaimman kohtauksen jännitysmomentti on niin ikään täyttä meadowsia, se kytkeytyy hänen makaaberiin kostotarinaansa Dead Man’s Shoes (2006) ja sen otoksiin, joissa kypsynyt Paddy Considine puhuttelee kuolleen veljensä kiusaajia.

Woodyn siippa Lol (Vicky McClure) on, huomionarvoisesti kosto mielessä, mennyt tapaamaan isäänsä, joka on parantumaton seksuaalirikollinen. Sekunnit ennen vääjäämätöntä eläimellistä yhteenottoa ovat lähes sietämättömät, läsnä on pulssia nostattava tunne siitä, ettei perääntyminen ole mahdollista.

Yleishumanistisen eetoksen sijaan sarjan ”positiiviset käänteet” — puhun niiden voimasta riisua uhkaavat jännitteet — ovat aina traagisesti virittyneitä. Annetussa sosioekonomisessa lokerikossa realiteetit ovat sellaiset, että onni ja vapaus, sellainenkin jokapäiväisyys kuin oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, mahdollistuvat vain väkivallan kautta.

Haikean mutta primitiivisellä tavalla myös hauskan paketin päätös on viiltävästi Argentiinan ja Englannin välinen jalkapallon karsintaottelu, englantilaisen kansallisuhon toisiaan koomisesti seuraava laki- ja nollapiste, jonka intensiteetin vastakäyty Falklandin sota on nostanut korkeimpaan potenssiin: Maradona sohaisee pallon kädellään maaliin, lopputuloksena Argentiina voittaa 2-1. ”Jumalan kättä” kerrakseen.

Mutta jengi on pubissa yhdessä seuraamassa matsia, haamu menneisyydestä on poistunut, riidat on sovitettu tai häivytetty ja eräs töpeksinnän mestari tuntee ensimmäistä kertaa elämässään onnistuneensa jossain. Kaikki on okei surureunuksesta huolimatta.

DVD: Suomalaisen laitoksen on julkaissut Sandrew Metronome kahden levyn painoksena. Kuva on 1.66:1, ääniraita 5.1/dts 5.1 englanti. Lisämateriaalina (levyllä 2) on sarjan hengessä koottu dokumentti kulissien takaa (10 min), kuvagalleria/diashow, kosolti poistettuja (10 min) ja epäonnistuneita (6 min) kohtauksia, traileri sekä teaseri. Ilmoitettua kommenttiraitaa jaksoille yksi ja kolme ei löydy valikoista. Lisämateriaali ei sisällä tekstitystä.

Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Avajaiselokuva White God on allegoria.

Espoo Ciné 2014

Aleksi Salonen | FESTIVAALI | 22.08.

Espoon elokuvajuhlien festivaaliraportissa arvostellaan elokuvia festivaalin kuluessa.

Lue lisää »
Teini-ikäiset kilpikonnat

Teenage Mutant Ninja Turtles

Aleksi Salonen | 18.08.

Teinikilpikonnat houkutellaan huonojen ideoiden viemäristä osaksi ilottomia digitienajaisia.

Lue lisää »
Niels Arestrup ja André Dussollier

Diplomatia

Aleksi Salonen | 20.08.

Volker Schlöndorffin teatterillinen sotadraama on vanhojen herrojen juhlaa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Shailene Woodley

Tähtiin kirjoitettu virhe

Kreeta Korhola | 11.07.

Huippusuositun nuorten romaanin filmatisointi on parasta teinielokuvaa pitkään aikaan.

Lue lisää »
Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | 11.07.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »
Mark Ruffalo ja Keira Knightley

Uusia alkuja

Aleksi Salonen | 02.07.

Ainutlaatuisen juurevuuden tärkeyttä korostavan musiikkielokuvan ei ehkä kannattaisi muistuttaa hyväntuulen mainoskollaasia.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Joaquin Phoenix on Theodor Twombly

Her

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Miehen ja tietokoneen välinen romanssi on raikas tuulahdus romanttisen draaman genreen.

Lue lisää »
Tom Hanks on Walt Disney

Saving Mr. Banks

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Tosipohjainen Saving Mr. Banks on realistinen kurkistus Maija Poppasen kulisseihin, jos Disneyn taikaan riittävästi uskoo.

Lue lisää »
Kööri koossa

The Monuments Men

Aleksi Salonen | Blu-ray | 02.07.

Taidehistoriaa banaalisti katsova veijariseikkailu on George Clooneyn heikoin ohjaustyö.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202