Suurisydämisen elokuvan keskiössä on paranemisen voiman löytyminen musiikin kautta.
Psyyken ja fyysisen olotilan välistä yhteyttä ihmetellään tositapahtumiin ja Oliver Sacksin kirjaan perustuvan tarinan kautta, jossa 60-luvun lopulla vanhempiensa kanssa välit katkaissut Gabriel (Lou Taylor Pucci) löytyy parikymmentä vuotta myöhemmin kadulta hortoilemasta. Aivovamman vuoksi Gabriel ei kykene muodostamaan uusia muistoja, mutta herää henkiin apaattisesta tilastaan kuulleessaan nuoruutensa aikaista musiikkia.
Samalla sukupolvien ristiriitatilanteessa aikanaan tulehtuneet isän (J.K. Simmons) ja pojan välit alkavat hiljalleen elpyä kun Gabriel tutustuttaa konservatiivisen isänsä The Grateful Deadin, Bob Dylanin, Buffalo Springfieldin ja muiden Vietnamin sotaa ja amerikkalaista keskiluokkaista yhteiskuntaa kritisoineiden artistien musiikkiin ja sen kautta kanavoituneeseen hippi-ideologiaan.
Vaikka elokuva on myös osuva aikalaisviittaus amerikkalaisessa yhteiskunnassa 60-80 -lukujen välisenä ajanjaksona tapahtuneista ydinperheen arvojen, luokkaideologian ja työnjaon muutoksista ja jupeiksi kasvaneista kukkaislapsista (Sacksin kirjakin on osuvasti nimetty The Last Hippie) ovat keskeisintä silti henkilökohtainen kokemus, inhimillinen yhteys ja muistoihin kiinnittyminen, jota musiikki voi tarjota.
Draamassa on nautinnolliset ainekset niille, joita rock-musiikki ja sen kumouksellinen voima kiehtovat sekä niille, jotka arvostavat hyvin näyteltyjä, tunteisiin juuri optimaalisella tasolla vetoavia hahmoja, joiden kohtalo jaksaa kiinnostaa kerronnan temmon hitaudesta huolimatta tai senkin ansioista.
Esikoisohjauksena Jim Kohlberg on tehnyt The Music Never Stopped -elokuvalla lupaavaa jälkeä, joka ei kikkaile tai kursaile vaan hyödyntää täysillä parhaat voimavaransa eli näyttelijänsä sekä musiikin, joka on enemmän kuin joukko nuotteja.
Teksti: © 2012 Marjo Eskola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA