Hurt Locker, The

The Hurt Locker (2008)

| DVD
  • 4

Kathryn Bigelow’n ja Mark Boalin sota-elokuva sanoo, että sota on on huumetta.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2010-02-22 / päivitetty 16.04. klo 20:08

KUVA 4

Renner astuu ansaan
Renner astuu ansaan 

KUVA 3

Ralph Fiennes
Ralph Fiennes 

KUVA 2

Guy Pearce
Guy Pearce 

KUVA 1

Jeremy Renner
Jeremy Renner 

Hurt Locker, The

Ohjaus Kathryn Bigelow
Näyttelijät Jeremy Renner, Anthony Mackie, Brian Geraghty, Guy Pearce, Ralph Fiennes, David Morse, Evangeline Lilly
Maa Yhdysvallat
Pituus 134 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2008 First Light Production, Kingsgate Films ja Grosvenor Park Media
  • Kuva 4
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p2-5">2</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

The Hurt Locker

Kuvataiteilijanakin tunnetun Kathryn Bigelow’n ura elokuvaohjaajana koki kovan kolauksen, kun vuoden 2002 sukellusveneleffa K-19 floppasi komeasti lippuluukuilla. Harrison Fordin ja Liam Neesonin kaltaiset nimet eivät pelastaneet projektia, ja kesti kuusi vuotta, ennen kuin Bigelow sai seuraavan täyspitkänsä valkokankaille. Tahti tosin on ohjaajalla ennenkin ollut verkkainen.

The Hurt Locker on pienen budjetin trilleri, joka luottaa enemmän tiiviiseen tunnelmaan ja odotuksesta kumpuavaan piinaan, kuin suoraan toimintaan. Aseetkin toki laulavat, mutta mistään Merijalkaväen miehestä ei ole kyse.

“War is a once-in-a-lifetime opportunity.”

Näyttämö on Irak, ja sen keskellä seisoo kersantti William James (Jeremy Renner), rämäpäinen pommiekspertti, joka ottaa jenkkien räjähdetiimin haltuunsa edellisen komentajan (Guy Pearce) kuoltua. Pian käy ilmi, ettei Jamesin asenne työhönsä ole terveimmästä päästä: elokuvan avaava “War is a drug” -lausuma saa kaikupohjaa päähenkilöstä, joka tekee työnsä uhkarohkeasti, adrenaliinipiikeistä humaltuen. Jälkeenpäin sytytetään tupakka, ja vertauskohde on selvä. Panokset ovat korkeammat kuin seksissä, mutta kuolema ei tunnu Jamesin mieltä järkyttävän.

Bigelow kohdistaa katseensa tähän sota-addiktion solmukohtaan hienovaraisesti. Päähenkilö, jonka tulkitsijana Renner tekee Oscarin arvoisen suorituksen, ei sylje suustaan pitkiä monologeja sodan problematiikasta, vaan henkilökuva piirretään pienin elein. Sodan kauheus saa pohjaa muutamasta häiritsevästä kuvasta, mutta mässäilyyn ei sorruta.

Kuvaus on muodikasta käsivaraa, jossa zoomin ahkera käyttö yrittää viedä katsojan tapahtumien sisään. Metodi toimii keskimääräistä paremmin, ja kiitos tästä kuuluu Ken Loachin luottokuvaajalle, United 93:stakin vastanneelle Barry Ackroydille. Vaikutelma ei heiluvasta kuvasta huolimatta ole hektinen, vaan Bigelow rakentaa taidolla jännitteitä pitkiin otoksiin. Rennerin kasvoilta voi lukea jotain, mihin ei millään kuvallisilla keinoilla tai monologeilla päästäisi.

Juonen rakenne perustuu toistoon, vähän liiaksikin. Kunnollisen kliimaksin sijaan todistamme purkuoperaation toisensa perään, ja sama odotusleikki toistuu myös kohtauksessa, jossa Ralph Fiennesin brittisotilaat astuvat kuvaan. Välillä kersantti James juoksentelee ase kädessä paikallisten siviilien seassa yksityisetsivää leikkien. Irtiotto sotatantereelta uhkaa järkyttää tarinan uskottavuutta. Kynänvarressa istuu In the Valley of Elahista vastannut Mark Boal.

Muista 2000-luvun Irak-elokuvista The Hurt Locker erottuu sillä, ettei se juuri moralisoi. Sodan oikeutusta ei mietitä, sillä tilanne on, mikä on. Sota on päihde, ja päähenkilö osoittaa myöhemmin siitä vieroittautumisen vaikeuden. Nyt katsotaan yhden miehen vinoutunutta ajatusmaailmaa – enemmän hulluutta kuin heroismia – eikä armeijan solttuprofiilia laajemmin. Mediakritiikin (á la Redacted) tai kollektiivisen joukkosurman purkamisen (Battle for Haditha) sijaan painottuu yksilö, ja taustalta paljastuu oikeastaan aika perinteinen sankaritarina. Patriootin ja adrenaliininarkkarin välinen ero taitaa sittenkin olla vain veteen piirretty viiva.

DVD: Nordiskin julkaiseman DVD:n kuvaformaatti on anamorfinen 1.85:1-laajakuva ja ääniraitoina on valittavina DD 5.1 ja DTS. Kuva ja ääni ovat teräviä, mutta ääniraita tuntuu loppupuolella kulkevan paikoin eri tahtiin kuvan kanssa.

Lisämateriaalina on lyhyt 11-minuuttinen behind the scenes -kooste sekä mielenkiintoinen kommenttiraita, jolla käsikirjoittaja Boal ja ohjaaja Bigelow kertovat elokuvan tekemisestä.

Teksti: 2009 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

Russell Crowe

Rattiraivo

| Blu-ray | 02.01.

Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!

Lue lisää »
Gerard Butler

Greenland

| Blu-ray | 22.12.

Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.

Lue lisää »
Amit Rahav ja Shira Haas

Unorthodox - harvinaislaatuinen hasididraama erilaisesta nuoresta huomioi hienosti historian

| 09.06.

Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Russell Crowe

Rattiraivo

| Blu-ray | 02.01.

Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!

Lue lisää »
Gary Oldman ja Amanda Seyfried

Mank

| Netflix | 19.01.

Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.

Lue lisää »
Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa

| Blu-ray | 04.02.

Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202