Hills Have Eyes, The

The Hills Have Eyes (2006)

| DVD
  • 4

Carterin perhe koirineen viettää erilaista asuntovaunulomaa matkatessaan halki New Mexicon autiomaan. Matkalaisille viritetään hetkessä pirullinen ansa ja mutanttiklaanin aamiaispöytä on katettu!

Lasse Lepola
julkaistu 2009-01-26 / päivitetty 18.11. klo 17:05

KUVA 2

Emilie de Ravin
Emilie de Ravin 

KUVA 1

Aaron Stanford
Aaron Stanford 

Hills Have Eyes, The

Ohjaus Alexandre Aja
Näyttelijät Michael Bailey Smith, Tom Bower, Kathleen Quin, Dan Byrd, Emilie de Ravin
Maa Yhdysvallat
Pituus 107 min

Kuvat © 2006 Craven-Maddalena Films, Dune Entertainment ja Major Studio Partners
  • Kuva 5
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p3-5">3</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Carterin perhe koirineen viettää erilaista asuntovaunulomaa matkatessaan halki New Mexicon autiomaan. Paahtavassa helteessä he pysähtyvät lähitienoon ainoalle huoltoasemalle ja saavat neuvon syrjäiselle oikotielle, joka säästäisi heiltä kahden tunnin ajomatkan. Vinkki osoittautuu kohtalokkaaksi, sillä reitti kulkee läpi armeijan ydinkoealueen, jossa elelee joukko ydinsäteilyä saaneita, kohtalostaan katkeroituneita mutantteja. Matkalaisille viritetään hetkessä pirullinen ansa ja mutanttiklaanin aamiaispöytä on katettu!

Vauhdikkaiden kauhuelokuvien mestari Wes Craven (mm. Scream) istahti vaihteeksi tuottajan kangastuoliin ja antoi lupaavalle ranskalaiselle ohjaajalle, Alexandre Ajalle (Haute Tension) elämänsä mahdollisuuden kirjoittaa ja filmata uudelleen Cravenin kulttiteos The Hills Have Eyes. Aja, joka ei ollut edes syntynyt vuoden 1977 alkuperäisversion aikaan, tarttui projektiin innolla ja onnistui tehtävässään paremmin kuin hyvin. Aja on mahduttanut tarinaan kaikki hyvän kauhuelokuvan ainekset, joskin pariin otteeseen nuori ohjaaja sortuu tarpeettomaan mässäilyyn, joka menee jopa sadismin puolelle. The Hills Have Eyes (2006 Yhdysvallat) vaalii perinteistä B-luokan kauhuelokuvaperinnettä käyttäen paljon yksinkertaisia tehosteita. Veri roiskuu aidosti ja tarkkaan harkitut kamerakulmat lisäävät asteita jännitysmittariin. Digitehosteita toki käytetään, mutta hyvin maltillisesti: Tavallisen katsojan on mahdotonta koristeita edes huomata.

Cravenin ja Ajasin ydinvoimajulistus ei ole tänä päivänä läheskään niin ajankohtainen tai poliittisesti merkittävä, kuin mitä se olisi ollut vaikkapa 70-luvulla, mutta se toimii elokuvassa mainiona lähtökohtana. Aja saa lisäsulan hattuunsa myös hyvistä linssivalinnoista, jotka elävöittävät toimintakohtauksia huomattavasti. Sama ”aidontuntuinen” tekniikka on suurelle yleisölle paremmin tuttu Steven Spielbergin Pelastakaa sotamies Ryanista.

Cravenille tyypilliseen tapaan näyttelijävalintoihin on kiinnitetty huomiota. Aaron Stanford (mm. X-Men 2 ja 3) tekee väkevän suorituksen hintelänä perheenisänä, joka ei suostu luovuttamaan lastaan mutanteille vaan pistää kampoihin oikein kunnolla. Myös tv-sarja Lostista tuttu Emilie de Ravin onnistuu vakuuttamaan ikäistään nuoremman teinitytön roolissa. Vaikka sivuosissakin nähdään tukku alan parhaimmistoon kuuluvia näyttelijöitä, mm. Billy Drago ja Michael Bailey Smith, niin parasta suoritusta ei tehdä ihmisvoimin vaan kerrankin eläinosasto pääsee parrasvaloihin: Perheen koiria, Kaunotarta ja Hirviötä, on hyödynnetty hienosti.

Kaiken kaikkiaan tästä totaalisesti väärään paikkaan eksyneen perheen painajaisesta ei montaa huonoa puolta löydä hakemallakaan. Alkuperäisestä versiosta on saatu aikaiseksi paljon uutta, joten tähän uusintaversioon tutustuminen ilman muuta kannattaa. Keskustelua voidaan tietenkin käydä siitä, onko uusintafilmatisointi koskaan täysien pisteiden arvoinen. Minun mielestäni ei, vaikka tuotantoa olisikin oleellisesti muutettu. Alkuperäisidean voi nimittäin keksiä vain kerran. Juuri muuta huonoa sanottavaa en tästä Cravenin ja Ajasin yhteistyöstä löydä. Kiistatta vuoden paras kauhuelokuva, joka on K-18 tarransa ansainnut!

teksti: © 2006 Lasse Lepola

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202