Richard Ayoaden esikoisohjaus, auteur-laaki, jää hengittämään eurooppalaista filmihulluutta.
Richard Ayoaden onnistumiset ovat komediasarjoissa, jotka hyperkierrättävät genreoletuksia (The Mighty Boosh, Garth Marenghi’s Darkplace).
Hänen esikoisohjauksensa jatkaa traditiotietoisena, mutta ilme on komedialuokituksesta huolimatta vakavoitunut. Auteur-yritys hengittää filmihulluutta.
Submarine on coming of age -tarina pojasta, jonka vanhempien avio-onni rakoilee ja joka rakastuu tyttöön, joka ei ota juttua vakavasti. Tyttö on Anna Karinan ja Monica Vittin kooste, poika outolintu, ”lukiointellektuelli”.
Juonisäikeistä ensimmäinen on ylipitkä vitsi, jälkimmäinen hieman koskettavakin teiniangstiflirttailu.
Kamalasta (500) Days of Summerista poiketen Submarinen motiivi ei ole kuvata tyttöä tunteilla leikkiväksi sosiopaatiksi, jonka huoritteluksi elokuva pelkistetään.
Mutta ehkä katkeruuskin olisi aitona kiintopisteenä jotain? Nyt Submarine on vain pakotetun ”omalaatuinen”, vitosdivarin Wes Andersonia, täynnä syvyyden pinnallisia merkitsijöitä.
Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA